به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۳۰ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۳۷۰۶۴۱

مسکن رئیسی «فعلا» متری 8 میلیون تومان!

مسکن رئیسی «فعلا» متری 8 میلیون تومان!
گروه اقتصادی: نهضت ملی مسکن در حالی سال گذشته کلید خورد که دولت پولی برای عملیاتی کردن این پروژه عظیم نداشت و بر همین اساس طی یک سال گذشته به کلنگ‌زنی پروژه‌ها بسنده کرده است. این تعلل موجب شده است طی همین بازه زمانی، هزینه ساخت مسکن در بهترین حالت تا 50 درصد افزایش داشته باشد. این به معنای تنگنایی جدی برای دولت در زمینه تحقق برنامه‌ مسکنی خود است.

به گزارش تجارت نیوز،دولت در آغاز پروژه، هزینه ساخت هر متر مربع را 4.5 میلیون تومان به سازندگان پیشنهاد داده بود اما اکنون گفته می‌شود این هزینه به شدت افزایش یافته و از 10 میلیون تومان هم گذشته است. روند افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای شدت یافته که طی روزهای اخیر صدای اعتراض سازندگان بخش خصوصی را هم درآورده است.طی روزهای اخیر به ویژه قیمت یونولیت سقفی مورد توجه قرار گرفته بود که نرخ آن هفته به هفته در حال افزایش بود و از 70 هزار تومان در مهرماه به 400 هزار تومان در آبان‌ماه رسیده بود. این روند افزایشی با شدت کمتر در دیگر مصالح ساختمانی هم قابل مشاهده است؛ روندی که تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار را زیر سوال برده است.

نزدیک شدن قیمت‌های اعلامی به قیمت‌های واقعی
در این میان احمد دنیامالی عضو شورای عالی مسکن اعلام کرده است که این شورا هزینه ساخت هر واحد مسکونی برای نهضت ملی مسکن را 8 میلیون تومان (بدون احتساب هزینه زمین) برآورد کرده است که می‌تواند نسبت به ساخت شهری یا روستایی متفاوت باشد. این اظهارات دو سوال اساسی را ایجاد می‌کند؛ نخست اینکه تخمین شورای عالی مسکن تا چه میزان درست است؟ و سوال دوم این است که چرا هزینه ساخت در شهر با ساخت در روستا متفاوت است؟ به ویژه آنکه فاکتور زمین از این میان حذف شده است.

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه‏‌سازان استان تهران  به این سوالات پاسخ داده است. وی درباره هزینه ساخت مسکن اظهار کرد: ما نیز به همین نتیجه رسیده‌ایم که در حال حاضر قیمت ساخت هر متر مربع، حدود 8 میلیون تومان در متر مربع است؛ با این حال اما برای پوشش افزایش هزینه‌ها، باید شاخص‌های تعدیلی که سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند حتما اعمال شود. رهبر با اشاره به رشد ادامه‌دار قیمت‌ها بیان کرد: یعنی اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، در شاخص‌های تعدیل هم دیده شود و شاخص تعدیل به قیمتی که اکنون برای شروع کار 8 میلیون تومان تخمین زده می‌شود تعلق گیرد.

سرچشمه تفاوت قیمت‌ها
رئیس انجمن انبوه‏‌سازان استان تهران همچنین درباره تفاوت هزینه ساخت مسکن در شهر و روستا بدون در نظر گرفتن قیمت زمین بیان کرد: یک مساله، مصالحی است که در ساخت مصرف می‌شود؛ اینکه چه نوع مصالحی برای ساختمان انتخاب شود مهم است. رهبر افزود: نکته دیگر، دستمزدهاست. ممکن است در روستاها دستمزدها پایین‌تر باشد و از کارگران محلی استفاده شود که هزینه کمتری نسبت به شهرها خواهد داشت. وی اضافه کرد: تفاوت دیگر این است که نوع ساختمان‌ها متفاوت خواهد بود. در روستاها ساختمان‌ها یک طبقه می‌شوند که از همین رو ضریب سختی کار را کاهش می‌دهد. فضای روستا هم از لحاظ نبود ترفیک و راحتی در رساندن مصالح مناسب تر است و همین امر هزینه حمل و نقل را کاهش می‌دهد. مگر آنکه قرار باشد مصالح از محلی دیگر و از شهری دیگر تامین شود.

بر اساس اظهارات انجمن انبوه‏‌سازان استان تهران می‌توان نتیجه گرفت که هزینه ساخت تنها بدون در نظر گرفتن قیمت زمین 8 میلیون تومان است و در صورتی که هزینه زمین هم به آن اضافه شود، هزینه‌ها به تخمین سازندگان نزدیک خواهد شد. در همین حال باید در نظر گرفت که این هزینه تنها در حال حاضر صادق است و با توجه به روند صعودی تورم ممکن است در ماه‌ها یا حتی هفته‌های آینده مجددا افزایش یابد.
برچسب ها: مسکن ملی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها