کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاردرمانی در بیماری ام اس

30 آبان 1401 ساعت 13:47

گروه سلامت: مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری عصبی پیشرونده است که به اعصاب آسیب می رساند. این آسیب اغلب منجر به علائم جدی می شود.


مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا ام اس یک بیماری عصبی پیشرونده است که به اعصاب آسیب می رساند. این آسیب اغلب منجر به علائم جدی می شود مانند موارد زیر:
-بی حسی و گزگز
-ضعف
-درد عضلانی
-مشکلات بینایی
در برخی افراد بیماری ام اس می تواند تهاجمی باشد و به سرعت پیشرفت کند. در افراد دیگر می تواند خفیف باشد و با سرعت بسیار آهسته تر با دوره های طولانی عدم تحرک پیشرفت کند. در هر صورت کاردرمانی در بیماری ام اس می تواند بخش مهمی از درمان برای افراد مبتلا به ام اس باشد. در ادامه مطلب به بررسی تاثیر کاردرمانی در بیماری ام اس می پردازیم.

بهترین کاردرمان ام اس تهران

چرا کاردرمانی می تواند برای بیماری ام اس مفید باشد؟
کاردرمانی برای ام اس شامل تمریناتی برای تقویت عضلات و بهبود راه رفتن (نحوه راه رفتن) و تعادل و هماهنگی است. همچنین شامل حرکات کششی برای کمک به حفظ تحرک و جلوگیری از اسپاسم عضلانی است. کاردرمانی در بیماری ام اس همچنین می تواند شامل آموزش نحوه استفاده از وسایل کمک حرکتی مانند عصا، واکر یا ویلچر باشد. کاردرمانی در بیماری ام اس حتی در مراحل اولیه بیماری می تواند مفید باشد و به شما در موارد ذیل کمک می کند:
-یاد بگیرید چگونه با بدن در حال تغییر کنار بیایید.
-از تشدید علائم جلوگیری می کند.
-تقویت قدرت و استقامت
-پس از عود بیماری توانایی های خود را بازیابی کنید.
گفتگو با متخصص کاردرمانی ام اس می تواند به شما کمک کند تا بفهمید بدن شما با پیشرفت بیماری چگونه تغییر می کند. کاردرمانی می تواند به شما کمک کند تا برای این تغییرات آماده شوید و به شما کمک کند تا یک سبک زندگی سالم را حفظ یا بهبود بخشید.

بهترین کاردرمانی در ام اس

کاردرمانی در مراحل مختلف بیماری ام اس
کاردرمانی ام اس ممکن است در مراحل مختلف بیماری شما و برای انواع مختلف ام اس مفید باشد:

۱. در مرحله تشخیص ام اس:
در زمان تشخیص ام اس، مهم است که با یک متخصص کاردرمانی ام اس برای ارزیابی پایه ملاقات کنید. این معاینه به درمانگر اجازه می‌دهد ببیند که بدن شما در حال حاضر چه توانایی‌هایی دارد تا بتواند آن را با توانایی‌های گذشته شما مقایسه کند. شما همچنین می توانید محدودیت های فیزیکی خود را مطرح کنید و درک کنید که چه سطحی از ورزش و فعالیت بدنی برای شما مناسب است.
پس از معاینه اولیه ممکن است نیازی به ادامه ملاقات با کاردرمان نباشد. اما اگر نوع MS تهاجمی و به سرعت در حال پیشرفت هست باید کاردرمانی را ادامه دهید.

۲. در طول یک عود:
عود که تشدید نیز نامیده می شود، دوره زمانی است که علائم ام اس مکرر یا شدیدتر است. در این دوره ممکن است در انجام کارهای روزمره مشکلات بیشتری داشته باشید که عبارتند از:
-کار کردن
-پخت و پز
-پیاده روی
-حمام کردن
کاردرمان شما با انجام یک معاینه فیزیکی و مقایسه آن با ارزیابی پایه شما، متوجه خواهد شد که عود چگونه بر شما تأثیر می گذارد. پس از عود باید با متخصص کاردرمانی ام اس خود ملاقات کنید تا درمان کاردرمانی را از سر بگیرید. درمان پس از عود ممکن است به شما کمک کند تا بخشی از قدرتی را که ممکن است در طول عود از دست داده اید دوباره بازیابی کنید.

کاردرمانی برای ام اس پیشرونده
اگر ام اس پیشرونده اولیه دارید، عود را تجربه نمی کنید. در عوض بیماری شما در حال پیشرفت تدریجی و مداوم است. اگر این نوع ام اس در شما تشخیص داده شد، از پزشک خود بخواهید فورا شما را به کاردرمانی ارجاع دهد. برای سلامتی و رفاه شما بسیار مهم است که در اسرع وقت کار درمانی را شروع کنید. درمان کار درمانی می تواند به شما یاد دهد که چگونه تغییراتی که تجربه خواهید کرد را جبران کنید. همچنین ممکن است لازم باشد نحوه استفاده از وسایل کمک حرکتی مانند دستگاه ایستاده یا ویلچر را بیاموزید.

کاردرمانی برای ام اس پیشرفته
افراد مبتلا به ام اس پیشرفته علائم شدید ام اس دارند. در بیشتر موارد افراد مبتلا به ام اس پیشرفته نمی توانند بدون کمک شخص دیگری یا وسیله کمک حرکتی راه بروند یا دور بزنند. افراد در این مرحله در معرض ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند پوکی استخوان یا صرع می باشند. افراد مبتلا به ام اس پیشرفته هنوز هم می توانند از کاردرمانی بهره مند شوند. به عنوان مثال کاردرمانی در ام اس می تواند به شما کمک کند تا درست بنشینید، قدرت بالاتنه را تقویت کنید و توانایی استفاده از وسایل کمک حرکتی را حفظ کنید.

کاردرمانی خوب برای ام اس

کاردرمانی در چه مکان هایی برای بیماران ام اس ارائه می شود؟
کاردرمانی را می توان در چندین مکان انجام داد که عبارتند از:
-کاردرمانی در منزل
-مرکز درمان ام اس
-کلینیک های خصوصی کاردرمانی
کاردرمانی برای بیماری ام اس ممکن است بر اساس مکان ارائه شده متفاوت باشد. در برخی موارد مرحله بیماری تعیین می کند که کجا باید کاردرمانی خود را انجام دهید. در موارد دیگر ممکن است بتوانید گزینه ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب تر است.

صحبت پایانی در مورد درمان توانبخشی ام اس
برنامه درمانی خود را هر چه سریعتر آغاز کنید. اگر مبتلا به بیماری ام اس هستید با پزشک خود در مورد دوره درمان خود صحبت کنید. اگر می خواهید درمان توانبخشی را شروع کنید از پزشک خود بخواهید که شما را به بهترین مرکز درمان ام اس ارجاع دهد. بیماری ام اس در همه افراد متفاوت است و برخی از افراد ممکن است به برخی تمرینات به خوبی پاسخ دهند در حالی که در برخی دیگر این اتفاق نمی افتد. با پزشک و درمانگر خود در مورد علائم و احساس خود صادق باشید تا بتوانند یک برنامه کار درمانی مناسب برای شما ایجاد کنند. شما می توانید از طریق شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با مرکز تخصصی درمان ام اس تماس حاصل فرمایید.
 


کد مطلب: 370712

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/370712/کاردرمانی-بیماری-ام-اس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir