به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۷۰۸۲۴

توقف فعالیت نیمی از شبکه‌های افغانستان

توقف فعالیت نیمی از شبکه‌های افغانستان
گروه بین الملل:نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) به مناسبت ۲۱ نوامبر، روز جهانی تلویزیون گفته که فعالیت ۵۰ درصد از شبکه‌های تلویزیونی در افغانستان متوقف شده است.
در خبرنامه این نهاد آمده: «برعلاوه این که ۵۰ درصد از تلویزیون‌های افغانستان را از دست داده‌ایم، ۴۸ درصد رادیوها و تمامی مطبوعات چاپی آزاد افغانستان را نیز شاهد توقف نشرات شان هستیم».
از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان محدودیت‌های زیادی از جمله ممنوعیت پخش سریال، آهنگ، در مواردی صدای زنان و حتی انتشار سریال‌ها و فیلم‌هایی با محتوای اسلامی بر رسانه‌ها اعمال شده است.این گروه همچنین به مجریان زن دستور دادند تا با صورت پوشانده در تلویزیون ظاهر شوند.همچنین اداره استخبارات طالبان در ماه‌های گذشته به دفتر چند تلویزیون در کابل، بلخ و هرات یورش بردند، چندین نفر از خبرنگاران و مجریان را بازداشت کرده و مورد بازجویی قرار داده است.
به دلیل همین محدودیت‌ها نیز برخی از رسانه‌های خصوصی فعالیت‌های خود را متوقف یا محدود کرده‌اند. همچنین ده‌ها خبرنگار، به ویژه زنان ناگزیر شده‌اند کار خود را ترک کنند و بسیاری از آن‌ها از کشور خارج شده‌اند.چند ماه قبل در گزارش دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت این نهاد آمده بود که در افغانستان تحت حاکمیت طالبان «مدافعان حقوق بشر و کارکنان رسانه‌ها همچنان مورد حمله، ارعاب، آزار و اذیت، دستگیری خودسرانه، بدرفتاری و قتل قرار دارند».
به تازگی نهاد بین‌المللی «ائتلاف آزادی رسانه‌ها» (ام‌اف‌سی)، اعلام کرد که عضویت افغانستان در این نهاد را به دلیل محدودیت‌ها و «تداوم آزار و اذیت» روزنامه‌نگاران لغو کرده است. اما طالبان پیشتر گفته بود که رسانه‌ها به صورت «عادی بنا به فرهنگ افغانستان و ارزش‌های اسلامی نشرات دارند.»

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها