به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۳۷۰۸۳۱

«رستم» ماندنی شد؟

«رستم» ماندنی شد؟
گروه سیاسی: ماندن یا رفتن رستم قاسمی از دولت سیزدهم ماه‌هاست که به عنوان یکی از تغییرات اساسی در کابینه ابراهیم رئیسی مطرح است. تغییری که طی ماه‌های گذشته با خبر بیماری وزیر راه‌وشهرسازی و ازسوی دیگر انتشار عکس‌های خصوصی رستم قاسمی، او را تا لبه حذف از دولت پیش برد و حتی منجر به انتخاب جانشینانی برای او در وزارتخانه متبوعش شد، اما به مرحله عمل نرسید.
حالا خبرهای رسیده به «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که فعلا موضوع تغییر رستم قاسمی که تا سه روز پیش بسیار جدی بوده در دستور کار نیست و قرار است تغییراتی در وزارت راه و شهرسازی در سطوح پایین‌تر مدیریتی رخ دهد. همچنان که روز یکشنبه علیرضا فخاری، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن از ساختمان شهید دادمان واقع در خیابان آرژانتین به ساختمان استانداری تهران کوچ کرد تا از این پس در کسوت استاندار تهران نقش ایفا کند. به این ترتیب باید به زودی فرد جدیدی جایگزین فخاری در این پست شود که تا این لحظه هنوز مشخص نشده است.
پیش از این هم هادی عباسی در ۱۵ شهریور امسال جانشین محمود محمودزاده، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی شده بود. برخی براین نظرند که این تغییرات در بدنه وزارت راه‌وشهر‌سازی ادامه خواهد داشت. روز گذشته نیز در همین راستا محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه بحث تغییرات در خصوص وزارت راه و شهرسازی جدی است، گفت که به احتمال زیاد هفته آینده در این حوزه اتفاقاتی رقم بخورد. با این سخنان به نظر می‌رسد باید منتظر تغییرات مهم‌تری در این حوزه باشیم که بنا به گفته یک منبع آگاه فعلا شامل تغییر رستم قاسمی نمی‌شود. این درحالی است که طی روزهای گذشته برخی خبرها حاکی از آن بود که معاون اول رئیس‌جمهور، مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات را به عنوان جانشین رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به رئیس‌جمهور معرفی کرده است.
درهمین ارتباط آن‌طور که یک منبع آگاه درگفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفته است، علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌(وزیر اسبق راه و شهرسازی و رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در دو دوره سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰) نیز یکی دیگر از گزینه‌های جایگزین رستم قاسمی بوده است. با این حال این تغییر فعلا به تاخیر افتاده است. شاید یکی از دلایل تاخیر در تغییر وزیر راه‌وشهر‌سازی نامشخص بودن وضعیت تفکیک وزارت راه و شهرسازی باشد. براساس خبرها اگرچه مجلسی‌ها اصرار بر تفکیک وزارت راه و شهرسازی دارند، اما رئیس‌جمهور در این مورد تردید جدی دارد. روز۲۰آبان ماه هم محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در این خصوص گفته بود که دولت لایحه‌ای برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی ندارد و در صورتی که این طرح در مجلس نهایی شود در جلسه هیات وزیران خارج از نوبت بررسی می‌شود.
 با وجود تاخیر یا تصمیم مبنی بر عدم تغییر وزیر راه و شهرسازی، موضوع نشستن رستم قاسمی برصندلی وزارت راه‌وشهرسازی از همان روز اول محل مناقشه بوده است. حتی خبرها حاکی از آن است که او خود نیز انتظار داشته یک بار دیگر به عنوان وزیرنفت در دولت مشغول به کار شود. همچنان‌که این تمایل در سخنرانی‌اش در جریان بررسی صلاحیتش به عنوان وزیر راه نیز مشخص بود تاجایی که در نطق خود برای دفاع از برنامه پیشنهادی‌اش برای وزارت راه،‌ وزارتخانه‌اش را اشتباه گرفت و گفت: «۱۰ دستور نوشته‌ام که در نخستین روز از حضورم در وزارت نفت آنها را در دستور کار قرار می‌دهم.»
 پس از آنکه رستم قاسمی بر صندلی وزارت راه و شهرسازی تکیه زد هم بسیاری او را به بی‌انگیزگی متهم کردند. تا اینکه ماجرای بیماری او پیش آمد و عکس‌هایی از او درحالی که بر تخت بیمارستان خوابیده منتشر شد. از سوی دیگر برخی براین نظرند که یکی از مهم‌ترین دلایل افرادی که خواستار تغییر قاسمی هستند عدم تحقق وعده‌هایش برای ساخت مسکن به عنوان یکی از وعده‌های مهم انتخاباتی دولت رئیسی است.

 
برچسب ها: رستم قاسمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها