به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۷۰۸۵۸

لطیفی: تیم ملی نباید وسط ‌بازی می‌کرد

لطیفی: تیم ملی نباید وسط ‌بازی می‌کرد
گروه ورزشی: ملی‌پوش ایران در جام جهانی ۹۸ معتقد است مسائل روحی و روانی و فشاری که روی تیم ملی وجود داشت به اضافه ارنج اشتباه کی‌روش باعث رقم خوردن سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال ایران شد. تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته در نخستین بازی خود در جام جهانی مقابل انگلیس قرار گرفت و با نتیجه سنگین ۶ بر ۲ شکست خورد. علی لطیفی، مهاجم اسبق تیم ملی و باشگاه استقلال در مورد این بازی گفت: «در یک کلام افتضاح. در یک کلام فاجعه. من قبلا هم در مصاحبه با روزنامه شما گفته بودم که تیم ملی اگر بخواهد با سبکی که کی‌روش در جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ پیاده کرد بازی کند، سلاخی می‌شود. یعنی برود همان سبکی که جلوی پرتغال و اسپانیا پیاده کرده بود را پیاده کند، چون آنها فوتبال مالکانه دارند و در ارسال از جناحین ضعیفند و با اینکه تیم‌های بسیار قدرتمندی هستند فوتبال تک‌بعدی دارند. این تیم‌ها مقابل تیم‌هایی که بخواهند فوتبال بازی کنند، عالی کار می‌کنند اما مقابل تیمی که دفاع اتوبوسی می‌کند به مشکل می‌خورند. در بازی ایران و انگلیس دقیقا همان اتفاق رخ داد. از ترکیب غلط بگیرید تا باقی ماجرا.»

لطیفی در مورد ترکیب اولیه کی‌روش اظهار داشت: «به جرات می‌توانم بگویم شاید اگر ۸۵ میلیون ایرانی می‌خواستند ارنج کنند دو، سه بازیکن را اصلا بازی نمی‌دادند. من علی کریمی را خیلی دوست دارم. بازیکن خیلی خوبی هم هست. ولی او یک‌سال بود که بازی نکرده بود. اینکه چرا کی‌روش او را برد و فیکس هم بازی داد برایم غیرقابل باور است. حداقل می‌توانم بگویم اصلا تصمیم او فوتبالی نبود. سبکی که کی‌روش بلد است، فوتبال دفاعی است. آوردن کی‌روش با توجه به اینکه مشخص بود جلوی چه تیم‌هایی قرار است بازی کنیم یک اشتباه وحشتناک بود. اگر ما با تیم‌هایی شبیه به تیم‌های دوره‌های قبل بازی داشتیم، می‌توانستیم موفق باشیم اما جلوی انگلیس نه. آوردن کی‌روش کارشناسی شده نبود. به قول معروف معذرت می‌خواهم یلخی او را آوردند. انتخاب کی‌روش به هیچ عنوان فوتبالی نبود. این را همه می‌دانیم.»

مهاجم ایران در جام جهانی ۹۸ ادامه داد: «تیم ما در مقابل انگلیس در هیچ فازی خوب کار نکرد. گزارشگر بازی خیلی سعی کرد بگوید تیم انگلیس فلان است و بهمان و خیلی قوی است ولی من می‌گویم خط دفاع انگلیس نسبت به خط هافبک و حمله‌اش بسیار ضعیف‌تر است. در بازی هم دیدیم که اگر تیم ملی کمی خودباوری و کمی روحیه داشت، بازیکنان می‌توانستند نتیجه بگیرند. بازیکنان قبل از بازی از سوی برخی تماشاچیان حاضر در استادیوم هو شدند و این تاثیر بدی روی بازیکنان گذاشت. اینها عوامل باخت هستند.»

لطیفی تاکید کرد: «در مجموع نمی‌توان چندان در مورد این بازی فنی صحبت کرد. فقط می‌توانیم در مورد انگلیس صحبت کنیم که در خط میانی و حمله فوق‌العاده ظاهر شدند.»

این کارشناس فوتبال کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا ترکیب سوپردفاعی کی‌روش باعث نشد بازیکنان با ترس وارد زمین شوند، توضیح داد: «من ارنج را که دیدم به دوستانم گفتم با این وضعیت دفاع ما دیگر اتوبوسی نیست، قطاری است. از آن‌ور قصه اگر دیدید تیم ملی در ۵ دقیقه آخر خوب بازی کرد دو تا دلیل داشت. یکی اینکه انگلیس خودش را به آب و آتش نزد. هری کین را تعویض کرد و بازی را نگه داشت، چون اگر می‌خواستند خیلی بیشتر می‌زدند. دلیل دوم این بود که بازیکنان بازی خودشان را کردند. آمدن سردار آزمون خیلی خوب بود. بازیکنان خط میانی و حمله تیم فهمیدند که می‌توانند حمله کنند. فهمیدند می‌توانند خط دفاعی انگلیس را بشکنند. در دقایق آخر انگلیس دیگر سبک مالکانه بازی می‌کرد و وقتی توپ از دست می‌دادند برنمی‌گشتند. ما یک تیرک زدیم ولی خب انگلیس هم به تیر زد. شوت زد. با سر گل زدند و خلاصه هر کاری دوست داشتند، کردند تا سنگین‌ترین شکست تاریخ تیم ملی در جام‌های جهانی رقم بخورد.» 

بحث بعدی که با علی لطیفی مطرح شد در مورد مسائل روحی و روانی تیم بود. اتفاقات فدراسیون و تغییر سرمربی، مصاحبه روز گذشته اسکوچیچ در مورد زیرآب‌زنی بازیکنان و وقایع دو ماه اخیر. کارشناس فوتبال ایران در این رابطه گفت: «اسکوچیچ در بدترین زمان ممکن این مصاحبه را انجام داد. او زمانی مصاحبه کرد که تیم ملی در بحران روحی و روانی قرار داشت. این تاثیر داشت. از آن‌ور هم از یک‌سال پیش سیستم فوتبال در کشور دچار مشکل شده بود. عوض شدن سه رییس فدراسیون و تغییر سرمربی و... همه اینها باعث بروز یک بلبشو شد. در نهایت هم دیدیم متاسفانه تیم ملی ما باخت، تیم ملی که یقین دارم اتحاد نداشت. به حرف‌ها نمی‌شود بسنده کرد. وقتی چند تماشاچی هو می‌کنند تیم به هم می‌ریزد. با اینکه صداوسیما پخش نکرد ولی بازیکن می‌شنود و این در روحیه‌اش اثر می‌گذارد. آن هم قبل از بازی.» 

لطیفی افزود: «من فکر می‌کنم باید یک اتفاقی قبل از بازی رقم می‌خورد. بازیکنان باید تکلیف‌شان را با خودشان مشخص می‌کردند. یا باید می‌گفتند ما می‌خواهیم تمام قد در مورد اتفاقات داخل ایران موضع انتقادی بگیریم یا برعکس می‌خواهیم فقط و فقط روی فوتبال تمرکز کنیم. اینکه وسط ایستادند، مشکل‌ساز شد. (اینکه یکی گفت فقط فوتبال و یکی در مورد اتفاقات ایران حرف زد) در واقع نه به‌طور کامل این‌وری بودند نه آن‌وری. این به نظرم کار را خیلی خراب کرد. این باعث شد تیم ملی از دو طرف تحت فشار قرار بگیرد.» 

لطیفی در پایان پیرامون ادامه مسابقات و شانس صعود گفت: «من فکر می‌کنم در این چند روز باقیمانده بازیکنان باید تکلیف‌شان را مشخص کنند. حداقل این است که بتوانند یک حمایت از یک بخش از جامعه به دست آورند. الان دارند از هر دو طرف انتقاد می‌شنوند. اگر تکلیف ذهنی خودشان را مشخص کنند بهترین اتفاق است. اگر مسائل روحی و روانی تیم حل شود من برای ادامه مسابقات شانس قائل هستم برای تیم.»
مرجع : روزنامه اعتماد
برچسب ها: علی لطیفی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها