به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۳۷۰۸۸۰

کدام زنان در معرض دیابت بارداری قرار دارند؟

کدام زنان در معرض دیابت بارداری قرار دارند؟
گروه جامعه:ایران یک کشور دیابت خیز است، به همین جهت توصیه می‌شود؛ همه خانم‌ها قبل از اقدام به بارداری از نظر بیماری دیابت کنترل شوند، حتی بانوانی که مبتلا به دیابت نبوده اند نیز، ممکن است تحت تأثیر هورمون‌های بارداری، به دیابت بارداری مبتلا شوند.
 
خانم‌های چاق، خانم‌هایی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، مانند: فشار خون، لوپوس و…، هستند، خانم‌هایی که در بارداری‌های قبلی دچار دیابت شده اند، خانم‌هایی با سابقه سقط مکرر، مصرف کنندگان کورتون، سابقه ابتلاء دیابت در پدر، مادر، خواهر یا برادر، خانم‌های باردار با سن بالا و خانم‌هایی که تخمدان پلی کیستیک دارند؛ در معرض خطر بیشتر دیابت دوران بارداری قرار دارند.برای همه خانم‌های باردار، باید در اولین ویزیت بارداری، غربالگری دیابت صورت گیرد.

اگر قند خون ناشتا کمتر از ۹۲ باشد، مادر مبتلا به دیابت نیست ولی اگر قند خون ناشتا بیشتر از ۱۲۶ باشد خانم باردار، مبتلا به دیابت قبل از بارداری استخانم‌هایی که در بارداری مبتلا به دیابت می‌شوند، خطراتی خود و جنین آنها را تهدید می‌کند، از جمله افزایش بیش از حد وزن مادر، مسمومیت بارداری، زایمان زودرس، کنده شدن زودرس جفت، خونریزی دوران بارداری و…، زایمان سخت نیز از جمله عوارض دیابت بارداری است، که حتی می‌تواند، باعث ایجاد فلج عصب در ناحیه شانه کودک شود

دیابت بارداری
چرا جنین‌های مادران دیابتی بیش از حد بزرگ می‌شوند؟
قند خون مادران دیابتی بالا است، همین قند در خون جنین نیز وجود دارد که باعث افزایش وزن جنین می‌گردد.
مادرانی که در بارداری قبلی فرزند پر وزن (ماکروزوم) بدنیا آورده اند، لازم است، از نظر دیابت در بارداری‌های بعدی سریع‌تر تحت کنترل قرار گیرند.انجام غربالگری دیابت در هفته ۲۴ الی ۲۸ بارداری برای همه مادران باردار ضروری است.، این تست، به آزمایش پودر قند معروف است که در آزمایشگاه، با خوراندن غلظت مشخصی از قند به مادر و اندازه گیری قند خون دو ساعت بعد، به تشخیص دیابت بارداری کمک می‌کند.

دیابت بارداری با چه علائمی همراه است؟
این بیماری با علائم خاصی همراه نیست اما در مراحل پیشرفته ممکن است پرنوشی و پرادراری در مادر وجود داشته باشد. پزشک در هنگام سونوگرافی، با مشاهده وزن بیش از حد جنین و همچنین زیاد بودن آب دور جنین، به دیابت مادر شک می‌کندتقریباً ۷۰ درصد زنان بارداری که مبتلا به دیابت هستند، با رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی (مانند پیاده روی) بهبود می‌یابند. انتظار ما این است که قند ناشتای مادر باردار زیر ۹۵ و قند دو ساعت بعد از غذای او زیر ۱۲۰ باشد.به مادران بارداری که با این تدابیر، قند خون نرمال پیدا نکنند، درمان‌های دارویی پیشنهاد می‌گردد که بهترین درمان دارویی دیابت در دوران بارداری، تزریق انسولین است. زیرا، انسولین از جفت رد نمی‌شود و وارد بدن جنین نمی‌گردد، به همین جهت در جنین با افت قند خون مواجه نخواهیم شد، بنابراین انسولین، بهترین داروی کنترل قند در دوران بارداری محسوب می‌شود
مرجع : محیانیوز
برچسب ها: دیابت بارداری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها