به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۳۷۰۸۸۷

هدف‌گیری تومور‌ها با باکتری‌های مغناطیسی

هدف‌گیری تومور‌ها با باکتری‌های مغناطیسی
گروه علمی:توجه دانشمندان به قابلیت‌های ضدسرطان باکتری‌ها گامی بزرگ در مبارزه با سرطان بوده و نتایج پژوهشی جدید نشان داده که هدایت فرم‌های مغناطیسی میــــــکروارگانیســـــم‌ها به سمت تومور‌های سرطانی می‌تواند در این زمینه نتایج مفیدی داشته باشد.محققان این مطالعه امیدوارند با افزودن روش‌های اصلاح ژنتیک پیشرفته، اثرات ضد تومور این روش حتی بیشتر هم بشود. این مطالعه در زوریخ انجام شده و در واقع توسعه تحقیق قبلی در این زمینه است. در مطالعه پیشین نشان داده‌شده بود باکتری موسوم به Magnetospirillum که به‌طور ذاتی حاوی ذرات اکسیدآهن است، می‌تواند با سطوح مغناطیسی کنترل شود.

دانشمندان در سال ۱۳۹۹/ ۲۰۲۰ در محیط آزمایشگاهی از این روش برای کنترل جریان سیال احاطه‌کننده این باکتری استفاده کردند. این آزمایش به‌طور موفقیت‌آمیزی به ایجاد پمپ‌های میکروسکوپی انجامید. این دستاوردی بود که امکان جذب دارو‌ها در بدن را با هدایت آن‌ها به مکان هدف در جریان خون بدن افزایش داد. با وجود این، بدون شک تحریک جریان خون و ورود به تومور به سهولت رفت‌وآمد در ایستگاه‌های قطار نیست! دیواره رگ‌های خونی، چون مانعی محکم متشکل از مجموعه‌ای از سلول‌ها عمل کرده و نفوذ، فقط از فضا‌های باریک و مواج میان‌سلولی امکان‌پذیر است. در این آزمایش محققان، باکتری Magnetospirillum را به موش‌ها تزریق کردند و با چرخاندن صفحه مغناطیسی نشان دادند که می‌توان قابلیت حرکت و لیزخوردن این باکتری در فضا‌های مذکور در دیواره رگ‌ها را افزایش داد؛ بدین ترتیب باکتری‌ها قادر خواهند بود با همکاری یکدیگر به تومور خاصی وارد شوند.

مدیر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: ما از خاصیت جنبشی طبیعی و خودبه‌خودی باکتری‌ها نیز بهره بردیم، زیرا به محض عبور باکتری از دیواره رگ خونی و ورود آن به تومور، آن‌ها می‌توانند مستقلانه به سمت بخش‌های عمیق داخلی ادامه مسیر دهند. در آزمایشات کشت سلولی، تیم تحقیقاتی ذرات چربی موسوم به لیپوزیم (Liposome، عامل حمل‌کننده دارو) را وارد باکتری‌ها کرده و آن را به‌عنوان روشی از جذب داروی هدف (Cargo) در بدن معرفی کردند. در این روش داروی ضدسرطان هدف در لیپوزیم‌ها ذخیره و در تومور‌ها آزاد می‌شود؛ بنابراین باکتری می‌تواند لیپوزیم را به سمت بافت‌های سرطانی هدایت کند. کاربرد باکتری به‌عنوان وسیله‌ای برای جذب دارو، ایده‌ای است که پیشتر در سال‌جاری در دانشگاه کلمبیا و با نتایج امیدوارکننده اجرا شده بود.

محققان معتقدند که این روش، اثربخشی درمان باکتریایی سرطان را افزایش می‌دهد. استفاده از فرم‌های اصلاح ژنتیک‌شده باکتری روده‌ای «اشریشیا»، یکی از راه‌های توسعه این روش است. این باکتری روده‌ای مغناطیسی نیست، اما اخیرا به‌عنوان یک درمان باکتریایی ضدسرطان روی آن تحقیقاتی صورت گرفته است. اگر بتوان به اشریشیا خاصیت مغناطیسی داد، میدان‌های مغناطیسی قادر خواهند بود آن را به سمت تومور‌های سرطانی در بخش‌های عمیق و دور از دسترس بدن بفرستند تا تاثیرات ضدسرطانی آن وارد عمل شود.
مرجع : روزنامه جام جم
برچسب ها: تحقیقات علمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها