به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۳۷۰۹۸۲

بامشکین‌گربه آشنا شوید؛گوشتخوار چابک شبگرد

بامشکین‌گربه آشنا شوید؛گوشتخوار چابک شبگرد
گروه فیلم: مشکین‌گربه بدنی باریک و گربه مانند، سر کوچک با پوزه نوک تیز، گوش‌های بیضی شکل بزرگ، چشم‌های درشت و سبیل‌های توسعه‌یافته تا ۷ سانتی‌متر دارد. طول بدن مشکین‌گربه ۴۳ تا ۵۵ سانتی‌متر و دم آن‌ها ۳۳ تا ۵۲ سانتی‌متر است.
.....
مشکین‌گربه یک حیوان شکاری است که چابکی گربه را دارد، اما پوزه‌ای کشیده مانند روباه و پنجه‌هایی دارد که فقط تا حدی جمع می‌شوند.به گزارش فرارو، این گوشتخوار بومی آفریقا است که به جنوب غربی اروپا معرفی شد. به طور گسترده در شمال صحرا، در مناطق ساوانا تا جنوب آفریقا و در امتداد سواحل عربستان، یمن و عمان پراکنده شده است.

مشکین‌گربه بدنی باریک و گربه مانند، سر کوچک با پوزه نوک تیز، گوش‌های بیضی شکل بزرگ، چشم‌های درشت و سبیل‌های توسعه‌یافته تا ۷ سانتی‌متر دارد. پاهایش کوتاه مانند و پنجه‌های نیمه جمع شونده دارد. خز آن متراکم و نرم است و رنگ آن خاکستری کم رنگ و با خطوط سیاه متعدد است. پشت و پهلو‌ها با حدود پنج ردیف لکه‌های سیاه مشخص شده اند و یک نوار سیاه بلند در امتداد وسط پشت از شانه‌ها تا کفل کشیده شده است.

همچنین یک نوار سیاه روی پیشانی و لکه‌های تیره زیر چشم وجود دارد که در برابر خز سفید چانه و گلو قرار دارند. دم راه راه است. طول بدن مشکین‌گربه ۴۳ تا ۵۵ سانتی‌متر و دم آن‌ها ۳۳ تا ۵۲ سانتی‌متر است. وزن نر‌ها به طور متوسط ۲ کیلوگرم است و حدود ۱۰ درصد بزرگتر از ماده‌ها هستند.

مشکین‌گربه پس از یک دوره بارداری ۱۰ تا ۱۱ هفته، حداکثر چهار نوزاد به دنیا می‌آورد. وزن نوزادان ۶۰ تا ۸۵ گرم است. آن‌ها از حدود هفت هفتگی شروع به خوردن گوشت می‌کنند و در چهار ماهگی کاملاً از شیر گرفته می‌شوند. وقتی پنج ماهه می‌شوند، به تنهایی در شکار مهارت پیدا می‌کنند. هنگامی که ۱۹ ماهه می‌شوند، شروع به علامت گذاری می‌کنند و تصور می‌شود که در سن دو سالگی به بلوغ جنسی می‌رسند.مشکین‌گربه رژیم غذایی متنوعی دارد که شامل پستانداران کوچک، مارمولک ها، پرندگان، تخم پرندگان، دوزیستان، هزارپا، عقرب، حشرات و میوه‌ها از جمله انجیر و زیتون است. موش جنگلی و سنجاب‌های قرمز طعمه مورد علاقه این حیوان درنده است.
مرجع : فرارو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها