کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علائم هر نوع افسردگی را بشناسید

1 آذر 1401 ساعت 18:43


گروه علمی: افسردگی یکی از مشکلات در حال شیوع است که دانستن انواع و علائم آن به درمان سریع تر افسردگی کمک می کند.به گزارش بهداشت نیوز ،در این مقاله اطلاعات مختصری از ۹ نوع افسردگی در اختیار شما قرار می‌دهیم:
 

1_افسردگی عمده Major Depression
این نوع افسردگی زمانی است که شما اغلب اوقات احساساتی منفی و حال افسردگی دارید.
علائم
از دست دادن تمایل و علاقه به فعالیت‌ها
کاهش یا افزایش افراطی وزن
اختلالات خواب و خواب‌آلودگی در طول روز
نداشتن نیرو و توان کافی
خستگی مزمن
احساس ارزشمند نبودن
احساس گناه
عدم تمرکز
ناتوانی در تصمیم‌گیری
فکر به خودکشی
اگر به مدت بیشتر از دو هفته به‌طور مستمر دچار ۵ مورد از این موارد یا بیشتر شده‌اید به این نوع افسردگی دچار هستید. در این صورت، حداقل یکی از دو مورد «از دست دادن علاقه» و «حال افسرده» باید وجود داشته باشد.

2_ افسردگی ملایم Dysthymia
اگر برای مدتی طولانی (بیشتر از یک سال) حالی منفی و افسرده دارید ممکن است که به افسرده خویی دچار باشید. در چنین حالتی افراد به اندازه کافی کارآیی و فعالیت دارند، اما فعالیت آنها فاقد کیفیت است. شدت این نوع افسردگی در حد افسردگی عمده نیست و با گفتار درمانی برطرف می‌شود.افرادی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند بیشتر در معرض این نوع افسردگی هستند. همچنین، استرس مزمن باعث بروز این نوع افسردگی در فرد می‌شود.
علائم
ناراحتی مزمن
عدم تمرکز
خستگی
تغییر عادات خواب
تغییر عادات تغذیه

3_افسردگی فصلی
افسردگی فصلی یک نوع اختلال عاطفی فصلی است که در زمان و فصل معینی برای فرد رخ می‌دهد. افسردگی فصلی غالبا در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل کاهش تابش نور خورشید اتفاق می‌افتد اما برای برخی از افراد، آغاز این افسردگی در فصل بهار است.برخی بر این عقیده هستند که با کم شدن تابش نور خورشید در پاییز و زمستان، تغییرات ساعت بدن، تغییرات هورمونی رخ می دهد و موجب تغییر خلق و خو در افراد می‌شود؛ برخی بر این عقیده هستند که نور آفتاب بدن را در حالت خلسه و استراحت قرار می‌دهد و برخی عقیده دارند که نور خورشید ناهماهنگی‌های مواد شیمیایی مغزی را به تعادل می‌رساند و با کم شدن تابش نور خورشید مواد شیمیایی مغزی دچار عدم تعادل می‌شوند و فرد به افسردگی فصلی مبتلا می‌گردد.
علائم
اضطراب
افزایش حساسیت و زودرنجی
احساس خستگی در طول روز
افزایش وزن
تحریک پذیری عصبی
تمایل به تنهایی

4_ افسردگی آتیپیک
یکی از رایج‌ترین انواع افسردگی است که بهترین راه درمان آن مشاوره است.
علائم
احساس سنگینی در دست‌ها و پاها مانند حالت خواب رفتگی یا لمس بودن دست‌ها و پاها.
پر خوری
پر خوابی
افزایش وزن
مشکلات در رابطه
بد خلقی

5_افسردگی پس از زایمان
این نوع افسردگی برای برخی از زنان، پس از زایمان به مدت چند هفته یا چند ماه رخ می‌دهد و راه درمان آن مشاوره، استراحت کافی، محبت همسر، ورزش و گاهی دارو درمانی است.علل این نوع افسردگی می‌تواند به تغییرات هورمونی، درد در طول زایمان، احساس ناتوانی در نگهداری از بچه، سطح پایین رضایت از زندگی زناشویی، زایمان بچه‌ای با کمبودهای فراوان، عدم حمایت اجتماعی، یا سابقه خانوادگی افسردگی باشد.
علائم
احساس غم عمیق و شدید
خستگی
احساس تنهایی
ناامیدی
فکر خودکشی
نگرانی بابت آسیب رساندن به نوزاد
احساس دوری و بی‌تعلقی نسبت به فرزند

6_افسردگی سایکوتیک (روان پریشی)
روان پریشی حالتی روانی است که در آن فرد دچار باورهای غلط و توهمات شنیداری یا دیداری است. این نوع اختلال روانی رابطه مستقیمی با افسردگی ندارد اما در میان افرادی که دچار افسردگی بسیار حاد هستند دیده شده است که دچار توهمات دیداری و شنیداری نیز می‌شوند.
علائم
توهمات دیداری و شنیداری
عصبانیت بدون دلیل
صرف بیشتر وقت خود در رخت خواب
شب بیداری و خوابیدن در طول روز
عدم نظافت
شرمساری عمیق
کم حرفی مفرط

8_ افسردگی دو قطبی (افسردگی - شیدایی)
در این نوع افسردگی بیمار دچار نوسانات خلقی شدیدی است به این صورت که بیمار یا شدیدا تحت تاثیر شیدایی و سرخوشی کاذب یا شدیدا تحت تاثیر افسردگی است. این اختلال به سه نوع تقسیم می‌شود.

9_افسردگی قبل از قاعدگی
Premenstrual Dysphoric Disorder نوعی افسردگی است که ممکن است ماهی یک بار در نیمه دوم چرخه قاعدگی برای زنان اتفاق بیفتد. بر خلاف سندرم قبل از قاعدگی (PMS) که حدود 85 درصد زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علائم آن خفیف‌تر از علائم (PDD) است افسردگی PDD ، 5 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار داده و علائم آن شدیدتر از PMS است. PDD به حدی می‌تواند شدید باشد که روابط، عملکرد و رفتار نرمال زنان را تحت تاثیر خود قرار دهد.
علائم
افسردگی
اضطراب
نوسانات خلقی
9- افسردگی موقعیتی
این نوع افسردگی به اختلال تطبیق دهی نیز معروف است و مربوط به اتفاقات استرس‌زا یا تحولاتی که در زندگی به وجود می‌آیند می‌شود.
علائم
غم
نگرانی
استرس
علائم افسردگی عمده


کد مطلب: 371016

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/371016/علائم-نوع-افسردگی-بشناسید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir