به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ساعت ۱۹:۵۳
کد مطلب : ۳۷۱۰۲۰

نگرانی سازمان ملل از نحوه رفتار با معترضان ایرانی

 گروه ورزشی: سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد این نهاد امتناع مقام‌های جمهوری اسلامی از تحویل اجساد کشته‌شدگان به خانواده‌هایشان و همچنین مشروط کردن تحویل اجساد به عدم اطلاع‌رسانی یا ارائه روایت نادرست از علت مرگ را «نگران‌کننده» می‌داند.  
نگرانی سازمان ملل از نحوه رفتار با معترضان ایرانی
جرمی لارنس، در جریان یک نشست خبری در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، گفت: «شب گذشته گزارش‌هایی را مبنی بر واکنش شدید نیروهای امنیتی به اعتراضات در چندین شهر عمدتا کردنشین ایران از جمله جوانرود و سقز دریافت کردیم». او افزود: «منابع اعلام کرده‌اند که طی هفته گذشته بیش از چهل نفر در شهرهای عمدتا کردنشین کشته شده‌اند و تعداد قابل توجهی از نیروهای امنیتی نیز در روزهای اخیر [در این شهرها] مستقر شده‌اند». این مقام سازمان ملل متحد تاکید کرد که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان به ویژه نگران تشدید سرکوب‌ها در شهرهای کردنشین ایران است.
به گفته لارنس، دو پسر شانزده ساله در میان شش نفری بودند که در دو روز شنبه و یکشنبه گذشته در اعتراضات ایران کشته شدند. او تاکید کرد که فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد معتقد است افزایش قربانیان در اعتراضات ایران و سرکوب شدید از سوی نیروهای امنیتی، «وضعیت بحرانی» این کشور را نشان می‌دهد. لارنس گفت: «ما از مسئولان [جمهوری اسلامی] می‌خواهیم به جای استفاده از یک نیروی غیرضروری یا نامتناسب برای سرکوب اعتراضات، به خواسته‌های مردم برای برابری، کرامت و حقوق پاسخ دهند». او همچنین تاکید کرد: «عدم پاسخگویی در مورد نقض فاحش حقوق بشر در ایران ادامه دارد و به افزایش نارضایتی‌ها دامن می‌زند».
هفته گذشته نیز کمیساریای عالی سازمان ملل متحد صدور احکام سنگین علیه دستگیرشدگان اعتراضات جاری در ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری هزاران نفری شد که به دلیل شرکت در این اعتراضات مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند. لارنس روز سه‌شنبه هفته گذشته در ژنو گفت که این نهاد به «مقام‌هایی که به این اعتراضات بی‌سابقه با یک واکنش شدید فراینده پاسخ می‌دهند» اعتراض می‌کند. او یادآوری کرد که دستگاه قضایی ایران، معترضان را به اتهام «محاربه» و «افساد فی الارض» به اعدام محکوم می‌کند. قرار است شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه سوم آذرماه یک نشست اضطراری درباره «وخامت وضعیت حقوق بشری» در ایران برگزار ‌کند. تصمیم برای برگزاری این نشست، پس از درخواست سفیران آلمان و ایسلند در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو اتخاذ شد.
 
برچسب ها: اعتراضات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها