به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۳۷۱۰۷۱

غنی‌سازی ۶۰ درصدی؛قابل انتظار، غیرقابل تأیید

غنی‌سازی ۶۰ درصدی؛قابل انتظار، غیرقابل تأیید
گروه بین الملل:با انتشار خبر آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو توسط رسانه‌های ایرانی، وزیر خارجه آمریکا گفت هنوز نمی‌تواند این خبر را تأیید کند. پیش‌تر رابرت مالی گفته بود انتظار می‌رفت ایران به قطعنامه شورای حکام واکنش نشان دهد.
در پی انتشار گزارش‌ها مبنی بر آغاز غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی در سایت هسته‌ای فردو، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران‌، در مصاحبه با الجزیره گفت انتظار می‌رفت ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس واکنش نشان دهد.
مالی گفت به اعتقاد او مذاکرات واقعی با ایران در ارتباط با برنامه اتمی این کشور جریان نداشته چرا که ایران شرایط جدیدی را تعیین کرده است.مسئول ویژه ایران در دولت آمریکا با اشاره به اینکه جهان می‌خواهد مطمئن شود که ایران به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد، تاکید کرد اگر دیپلماسی در این زمینه به موفقیت نرسد، ابزارهای دیگری برای رسیدن به این اطمینان وجود دارند.
رابرت مالی همچنین ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و کمک به روسیه در جنگ اوکراین متهم کرد.
سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده را در سایت فردو آغاز کرده و صبح روز سه‌شنبه، اول آذر، تولید آن به "مرحله پایداری" رسیده است.
با این حال چند ساعت پس از انتشار این سخنان رابرت مالی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد نمی‌تواند خبر غنی‌سازی ۶۰ درصدی در سایت فردو را تایید کند.
او که  در کنفرانس گفت و گوی استراتژیک آمریکا−قطر در دوحه سخن می‌گفت، اظهار داشت ایران تلاش کرده است تا "مسائل فرعی" را در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای بین تهران و قدرت‌های جهان وارد کند.
در همین حال وزیر خارجه بریتانیا نیز در گفت و گویی با روزنامه الشرق الاوسط در ارتباط با برنامه اتمی ایران گفته است: «در ماه مارس گذشته پیشنهاد معقولی به ایران داده شد اما تهران به آن پاسخ نداد و دیدیم که در این فاصله ایران با زنان برخورد کرد و به روسیه پهپاد صادر کرد تا در جنگ با اوکراین به کار گرفته شود.»جیمز کلورلی تاکید کرد که بریتانیا متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.او گفت: «پیشنهادمان را به ایران داده‌ایم. اکنون توپ در زمین ایران است و ایران باید به این پیشنهاد پاسخ دهد.»
کلورلی اضافه کرد این پیشنهاد از نظر بریتانیا "جدی و عادلانه" است و گفت که تا اینجای کار "ایران برخورد مناسبی با این پیشنهاد نداشته است."
وزیر خارجه بریتانیا با اظهار این موضوع که "یک ناو بریتانیایی محموله تجهیزات موشکی ایران را رهگیری کرده است" گفت: «به اتخاذ اقداماتی جهت منع اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه و اعمال تحریم‌هایی علیه افراد این کشور ادامه خواهیم داد.»
نیروی دریایی بریتانیا تیرماه امسال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دو بار در اوایل سال جاری میلادی محموله‌های تسلیحاتی ایران را که توسط قایق‌های تندرو در آب‌های بین‌المللی نزدیک به جنوب ایران حمل می‌شدند، کشف و ضبط کرده است.
وزیر خارجه بریتانیا گفت: «از ایران می‌خواهیم به مردمش گوش دهد. هنگامی که مقامات ایران اقدامات غیرقابل قبولی انجام می‌دهند، ما با صراحت تمام، آنها و نهادهایشان را تحریم می‌کنیم.»
نشانه‌ها حاکی از آن است که ظاهرا غرب سیاست‌ مشترکی را در قبال ایران در پیش گرفته است. در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه آلمان  اعلام کرد که این کشور با ایالات متحده آمریکا در این باره توافق نظر دارد که در قبال ایران، تمرکز دیگر نه بر روی توافق اتمی، بلکه بر حمایت از مردم عادی در  اعتراضات است.
برچسب ها: غنی‌سازی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها