کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کمبود یک میلیون و ۵۰۰ جای پارک در تهران

2 آذر 1401 ساعت 10:37


گروه جامعه: نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر کمبود ۱.۵ میلیون واحد جای پارک در پایتخت گفت: کمبود شدید سرانه جای پارک در تهران به حدی است که شهرداری نمی‌تواند به تنهایی این معضل را حل کند.به گزارش ایلنا، سید محمد آقامیری، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با کمبود جای پارک در تهران گفت: معضل کمبود جای پارک در سطح شهر تهران بسیار وخیم‌تر از آن است که شهرداری بتواند به تنهایی آن را حل کند، به نحوی که برآوردها نشان می‌دهد که تهران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد جای پارک کم دارد و کمبود شدید سرانه جای پارک در تهران، به شکلی نیست که شهرداری بتواند بدون کمک گرفتن از بخش خصوصی آن را جبران کند.

او افزود: شهرداری تهران باید شرایط را تسهیل کند تا بخش خصوصی رغبت پیدا کند که برای ساخت مجتمع‌های پارکینگی وارد میدان شود؛ به طور مثال، شهرداری می‌تواند از بخش خصوصی بخواهد که زمین‌های خود را برای احداث پارکینگ‌های عمومی تخصیص دهد و چند طبقه از مجتمع‌های پارکینگی احداث شده را برای واحدهای اداری و تجاری در نظر بگیرد و از این طریق به درآمدزایی بیشتر بپردازد.

آقامیری با تاکید بر اینکه شهرداری املاک زیادی در اختیار ندارد که بتواند آن‌ها را به پارکینگ عمومی تبدیل کند، عنوان کرد: کمبود سرانه خدمات شهری مختلف در سطح پایتخت، فقط مربوط به کمبود جای پارک نیست و ما در مسائل دیگر از جمله فضای سبز یا زمین بازی کودکان نیز دچار کمبودهایی هستیم و شهرداری باید همه این کمبودها را جبران کند. بنابراین ما نمی‌توانیم از شهرداری انتظار داشته باشیم که تمام املاک و زمین‌های خود را صرفا برای احداث پارکینگ عمومی در نظر بگیرد و به مسائل دیگر توجه نداشته باشد.

بخشی از صحبت‌های این عضو شورای شهر را در ادامه بخوانید:
شهرداری می‌تواند بخشی از زمین‌هایی که در آن‌ها بوستان‌های کوچک یا زمین بازی ایجاد شده است، برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی عمومی در زیر این زمین‌ها در نظر بگیرد. یعنی بر روی زمین، فضای سبز محدود، تجهیزات ورزشی، وسایل بازی کودکان، سرویس بهداشتی و نیمکت‌های شهری وجود داشته باشد و در زیر زمین، پارکینگ طبقاتی احداث شود. البته بازهم زمین‌های موجود در تهران برای ایجاد چنین فضاهایی محدود است و به همین دلیل است که می‌گوییم املاک و اراضی موجود در اختیار شهرداری، به تنهایی کفاف جبران کمبود تعداد پارکینگ‌های عمومی در پایتخت را نمی‌دهد.

در حال حاضر مساله کمبود جای پارک در تهران به قدری حاد است که یک خودروی شخصی به طور متوسط در سطح شهر باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دنبال جای پارک باشد تا بتواند محل مناسبی پیدا کند و حتی در ساعت‌های شلوغ روز و در مناطق پرتردد، ممکن است میزان این معطلی به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه افزایش پیدا کند.

معطلی شدید رانندگان برای یافتن جای پاک در تهران و مسیر طولانی که معمولا آن‌ها برای پیدا کردن محل مناسب پارک خودروی خود طی می‌کنند، هم باعث تشدید ترافیک در سطح شهر می‌شود و هم به افزایش آلودگی هوا دامن می‌زند، اما اگر خودروها بتوانند زودتر جای پارک پیدا کند، حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زودتر خاموش می‌کنند، یعنی هم مسیر کمتری را در ترافیک شهری برای پیدا کردن جای پارک طی خواهند کرد و هم میزان انتشار آلایندگی آن‌ها کمتر خواهد شد.

حل معضل کمبود جای پارک در تهران، هم به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می‌کند و هم باعث کاهش زمان هدررفت شهروندان می‌شود و آرامش فکری آن‌ها را بیشتر می‌کند؛ بنابراین رفع این معضل، یکی از مهمترین موضوعاتی است که شهرداری باید برای آن، اقدامات عاجل انجام دهد و بهترین راهکار در این زمینه نیز احداث پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر است.

ساخت مجتمع‌های پارکینگی در سطح شهر، موضوعی نیست که تمام بار آن را روی دوش شهرداری بیندازیم و قطعا باید بخش خصوصی نیز برای این کار وارد میدان شود؛ کما این که در کشورهای پیشرفته هم این طور نیست که دولت و شهرداری‌ها به تنهایی برای احداث پارکینگ طبقاتی اقدام کنند و بیشتر پارکینگ‌های عمومی در اختیار بخش خصوصی قرار دارند.


کد مطلب: 371092

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/371092/کمبود-یک-میلیون-۵۰۰-جای-پارک-تهران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir