به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۳۷۱۱۵۲

چرا درمان بیماری‌های عفونی سخت می‌شود

چرا درمان بیماری‌های عفونی سخت می‌شود
گروه جامعه:معاون درمان وزارت بهداشت، نسبت به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و بروز مقاومت میکروبی، هشدار داد. سعید کریمی، به مناسب هفته "آگاهی بخشی نسبت به مقاومت میکروبی"، اظهار کرد: بیست و هفتم آبان ماه تا سوم آذرماه، برابر با هجدهم تا بیست و چهارم نوامبر، از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان هفته " آگاهی بخشی نسبت به مقاومت میکروبی" که معضل جدی دنیای امروز در حوزه بهداشت و سلامت محسوب می‌شود، نامگذاری شده است.

وی افزود: مقاومت میکروبی زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیت باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها به مرور تغییر می‌کنند و دیگر به داروهایی که زمانی بر آنها مؤثر بوده اند، حساس نبوده و پاسخ نمی‌دهند و بدین جهت نه تنها باعث دشوارتر شدن درمان بیماری‌های عفونی می‌شوند، بلکه شدت، میزان سرایت و مرگ ناشی از آنها را افزایش می‌دهند. درنتیجه داروها بی اثر شده و عفونت در بدن باقی می‌ماند و بیماری به سایرین سرایت می‌کند.
کریمی در خصوص ضرورت مهار مقاومت میکروبی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۹ در اثر افزایش مقاومت باکتریایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به طور مستقیم از بین رفتند. از نظر اقتصادی تولید یک آنتی بیوتیک جدید ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می‌برد و هزینه آن بیشتر از یک میلیارد دلار است. همچنین دفع داروهای مصرف نشده در زباله‌های شهری منجر به تشدید مقاومت ضد میکروبی می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه مقاومت ضد میکروبی (AMR) یک تهدید جهانی برای انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و محیط زیست و توسعه پایدار است، به همین دلیل در سال جاری «برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)»، «سازمان بهداشت جهانی (WHO)» و «سازمان جهانی بهداشت حیوانات WOAH »، خواستار همکاری بین بخشی و تلاش یکپارچه جهانی برای مقابله با مقاومت ضد میکروبی از طریق رویکرد سلامت یکپارچه (One Health) شده اند.
کریمی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای کاهش مقاومت میکروبی در حوزه معاونت درمان، گفت: تشکیل کمیته‌های پیشگیری و کنترل عفونت در بیمارستان‌ها به منظور فعال کردن «تیم های پیشگیری و کنترل عفونت» در تمامی بیمارستان‌ها، استقرار نظام مراقبت گزارش دهی عفونت‌های بیمارستانی در بیمارستان‌های کشور و انجام بیمار یابی فعال توسط تیم کنترل عفونت، تقویت استانداردهای ایمنی بیمار شامل «موازین پیشگیری و کنترل عفونت» و اعتبار بخشی منظم و دوره‌ای بیمارستان‌ها بر اساس محور بهداشت و کنترل عفونت، ابلاغ دستورالعمل تولیت آنتی بیوتیکی به بیمارستان‌های کشور، ثبت اطلاعات تجویز آنتی بیوتیک های خاص در سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستان‌ها، نظارت و پایش فرآیند بی خطرسازی مؤثر پسماندهای بهداشتی درمانی از جمله اقدامات معاونت درمان در این زمینه بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای مهار مؤثر مقاومت میکروبی نیاز به اقدامات اضطراری چند بخشی در سازمان‌های مختلفی از جمله وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، صنایع غذایی و سازمان دامپزشکی است، گفت: استفاده محتاطانه در مصرف و نیز تجویز منطقی داروهای ضد میکروبی مطابق "دستورالعمل آنتی بیوتیکی" منجر به کاهش عفونت‌های مقاوم به درمان آنتی بیوتیکی خواهد شد. علاوه بر آن، عدم فروش آنتی بیوتیک ها در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک، آموزش بیماران و جامعه در خصوص عدم مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و دقیقاً مطابق با دستور پزشک و تکمیل دوره درمان نیز برای کاهش مقاومت میکروبی در سطح جامعه ضروری است.

کریمی ادامه داد: در بیمارستان‌های کشور به منظور کاهش خطر بروز بیماری‌های عفونی اقدامات متعددی در این زمینه برنامه ریزی و نظارت می‌شود که مهمترین آنها عبارتند از تقویت رعایت موازین پیشگیری و کنترل عفونت به منظور کاهش بروز عفونت‌های مقاوم باکتریایی در تمامی بخش‌های بیمارستان به خصوص در بخش‌های مراقبت ویژه، رعایت بهداشت دست، تجهیز واحدهای آزمایشگاه میکروبیولوژی و تضمین مدیریت صحیح پسماند و پساب بیمارستانی است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در وزارت جهاد کشاورزی اجرای بهترین شیوه‌های بهداشتی در تولید مواد غذایی و کشاورزی و در سازمان دامپروری محدودیت مصرف آنتی بیوتیک در دام می‌تواند در مهار مقاومت میکروبی مؤثر باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها