به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۳۷۱۱۵۷

پایان بورس امروز ؛ رشد کم‌رمق شاخص کل

پایان بورس امروز ؛ رشد کم‌رمق شاخص کل
گروه اقتصادی: بورس تهران امروز چهارشنبه 2 آذر 1401 یک ساعت ابتدایی معاملات را با فشار تقاضا آغاز کرد. فاز دوم معاملات با نوسان اندک سهام همراه بود و تغییر خاصی در نقشه بازار حاصل نشد. شاخص کل بورس ضمن رشد 0.18 درصدی 2 هزار و 533 واحد افزایش یافت و به ارتفاع یک میلیون و 410 هزار و 188 رسید.

نماگر هم‌وزن بازار سرمایه نیز در دنباله عملکردی بهتر به واسطه جریان معاملاتی خوب گروه‌های غذایی، خدمات رفاهی و برق و همچنین گروه بانکی 0.45 درصد رشد ثبت کرد و با گام هزار و 816 واحدی به محدوده 407 هزار و 302 واحد رسید.

نکته منفی بورس امروز کاهش مجدد ارزش معاملات بود. ارزش معاملات بازار سرمایه با عقب‌نشینی از کانال سه هزار میلیاردی تا لحظه تنظیم این گزارش به 2 هزار و 758 میلیارد تومان رسید. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حاکی از خروج 73 میلیاردی سرمایه در جریان دادوستدهای روز جاری است. همچنین 332 نماد مثبت و 295 نماد منفی در تابلوی معاملات امروز به چشم می‌خورد.

امروز نمادهای وبانک، وبملت، حکشتی، وتجارت، خساپا، شبندر، پارسان، شستا و وبصادر بیشترین تاثیر مثبت روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای فولاد، کگل، ومعادن، فایرا، فملی و خودرو دربردارنده بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بودند.در سوی دیگر بازار نمادهای غصینو، وهور، خدیزل، بمپنا و ددانا بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس داشتند اما پخش، گدنا، اتکای و مارون توانستند تاثیر منفی روی این شاخص بگذارند.

بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای وبانک، اپرداز، سمتاز، سایرا، وثوق، دجابر و پاکشو بود. در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش، نمادهای سفاسی، گدنا1، رفاه و انرژی1 قرار دارند. بیشترین ارزش صف خرید متعلق به نمادهای وبانک، وسدید، خفولا، خفنر و وملی بود.

رهبری خودرویی‌ها در بازار سرمایه
گروه خودرو همواره تاثیر زیادی بر فضای حاکم بر معاملات بورس تهران داشته است. در هفته‌های اخیر اما این ادعا به شکلی ملموس قابل مشاهده است. این در حالی است که رشد اخیر بورس تهران که از 7 آبان ماه آغاز شد طی بازدهی 13 درصدی نماگر اصلی، شاخص گروه خودرو نزدیک به 26 درصد افزایش یافته‌ است.

مهم‌ترین عامل حال خوب این روزهای صنعت خودرو، افزایش عرضه خودروهای متفاوت در بورس کالا است. طی این فرایند با کشف قیمت به روش عرضه و تقاضا، فروش با قیمت‌هایی بسیار نزدیک‌تر به قیمت بازار نسبت به آنچه قیمت کارخانه است صورت می‌گیرد. اختلاف قیمتی که در حال حاضر به سود دلالان بازار خودرو تمام می‌شد با عرضه در بورس کالا به تولیدکننده می‌رسد.

دو هفته پیش بود که معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا خبر از انتشار اوراق سلف موازی خودرو در بورس کالا داد. انتشار این اوراق که به تامین مالی تولیدکنندگان خودرو کمک شایانی خواهد کرد و در کنار افزایش عرضه خودروهای بیشتر در بورس کالا چشم‌انداز مثبتی برای آینده این صنعت ترسیم می‌کند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها