به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۳۷۱۲۰۹

خطر انقراض تنها پستاندار دریای خزر

خطر انقراض تنها پستاندار دریای خزر
گوناگون: مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی با اشاره به تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فُک خزری، از تشکیل تیم امداد و نجات ویژه برای حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر خبر داد.
خطر انقراض تنها پستاندار دریای خزر
به گزارش همشهری آنلاین، محمد طالبی متین، مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی درباره وضعیت فُک خَزری اظهار داشت: تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فُک خزری در ایران بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر همه چالش‌های زندگی این گونه بررسی و احصا شده است.
وی افزود: هم‌افزایی بین تمامی ذینفعان برای تدوین و اجرای این طرح در نظر گرفته شده و برنامه‌های کوتاه، میان‌مدت و بلندمدت در این راستا پیش‌بینی شده است.
مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات انجام‌گرفته در سال ۲۰۱۵، تعداد این گونه در دریای خزر حدود ۷۰ هزار مورد گزارش شده در حالی که سل‌های قبل آن تعداد این گونه یک میلیون بوده است.
طالبی متین ضمن بیان خطر انقراض تنها پستاندار دریای خزر خاطرنشان کرد: برای حفاظت از این گونه جانوری نه تنها ایران بلکه کشورهای آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان هم باید همکاری داشته باشند و در واقع این ۵ کشور ساحلی دریای خزر هستند که در زمینه حفاظت از گونه‌های جانوری و دریایی این دریا مسئولیت‌های حقوقی و زیست‌محیطی دارند.
خطر انقراض تنها پستاندار دریای خزر
وی بیان داشت: تیم امداد و نجات این گونه جانور در ایران در آشوراده تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر تشکیل شده و هر فک که در تور صیادان قرار گیرد یا نیاز به درمان باشد توسط یک دامپزشک حاذق در محل که آنجا مستقر است، صورت می‌گیرد.
فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌ شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است. فک خزری به‌طور میانگین ۱.۵ متر طول و ۸۰ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به‌شمار می‌رود.
ساحل‌نشینان شمال ایران به این جانور سگ آبی می‌گویند. این گونه فک در میان ۱۰۰۰ نوع جاندارِ دریای خزر تنها پستاندار این دریا به‌شمار می‌آید. فک‌ها جانورانی دارای اهمیت برای اکوسیستم دریای خزر به‌شمار می‌آیند و حتی مدفوع آن‌ها یک منبع غذایی در دریا به وجود می‌آورند. نابودی این جانوران می‌تواند اکوسیستم خزر را به خطر اندازد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها