به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۳۷۱۲۳۲

تداوم نوسانات در بازار صیفی جات‌

تداوم نوسانات در بازار صیفی جات‌
گروه اقتصادی: مشاهدات میدانی حاکی از افزایش قیمت خیار نسبت به هفته پیش است و بدین ترتیب پیاز، گوجه فرنگی و خیار از هفته گذشته تاکنون نسبت به محصولات دیگر بیشترین نوسانات را تجربه‌ کرده‌اند.به گزارش ایسنا، بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌ها سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز ۱۶ تا ۲۲ هزار تومان، گوجه فرنگی حدود ۱۶ هزار تومان، خیار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب زمینی ۱۵ هزار تومان، موز ۴۳ تا ۵۳ هزار تومان، سیب قرمز ۴۷ هزار تومان، پرتقال ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان، نارنگی ۱۷ تا ۳۳ هزار تومان و گلابی ۳۱ هزار تومان است.
 
گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.مشاهدات نشان می‌دهد که علاوه بر نوسان قیمت گوجه فرنگی و پیاز، خیار نیز نسبت به هفته گذشته با افزایش حدود ۲۰۰۰ تومانی مواجه شده است.

اسدالله کارگر _ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران - در پاسخ به چرایی این افزایش قیمت‌ها به ایسنا گفت: هر سال یک جابه‌جایی فصلی داریم که بازار را دچار نوسان می‌کند. این اتفاق طبیعی است و هر سال هم تکرار می شود.وی ادامه داد: با سرد شدن هوا، تولید و برداشت خیار کم شده و این موضوع باعث می شود که افزایش قیمت در این کالا داشته باشیم. قیمت گوجه فرنگی و پیاز نیز دستخوش جابه جایی فصلی شده است.
به گفته وی سال‌های گذشته یک ماه تا ۴۰ روز درگیر افزایش قیمت این محصولات بودیم ولی خوشبختانه امسال این زمان کمتر شد و قیمت‌ها زودتر روند کاهشی به خود گرفته است.

کارگر با اشاره به اینکه نوسانات بازار میوه و صیفی مقطعی است، گفت: قیمت گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره بار کاهشی شده و در حال حاضر به  صورت عمده با قیمت هر کیلو ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تا حداکثر ۱۲ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود صادرات هم بر افزایش قیمت این اقلام تاثیر گذاشته و آیا چنین چیزی صحت دارد یا خیر؟ گفت: از صادرات گله‌مند هستیم، زیرا معتقدیم باید با برنامه باشد. گاهی بی‌تدبیری در این بخش ما را دچار مشکل کرده است، ولی در این افزایش قیمت‌های اخیر نقش اصلی بر عهده سردی هوا و به تبع آن تولید کمتر  بوده است.
برچسب ها: گوجه فرنگی پیاز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها