به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۳۷۱۲۴۰

سنتکام ارتباط ایران با حمله پهپادی را تایید کرد

سنتکام ارتباط ایران با حمله پهپادی را تایید کرد
گروه بین الملل: یک هفته پس از حمله پهپادی به یک نفت‌کش در آب‌های دریای عمان، فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا موسوم به «سنتکام» اعلام کرده است که توانسته با تکیه بر شواهد در دست تایید کند که ایران در این حمله دست داشته است.
در گزارش آزمایشگاه دریایی سنتکام آمده است که «دو تکنسین مهمات نیروی دریایی ایالات متحده در ۱۶ نوامبر برای ارزیابی میزان آسیب‌دیدگی و جمع‌آوری بقایای پهپاد، سوار این کشتی آسیب‌دیده شدند. طی یک بررسی دو ساعته و فرآیند جمع‌آوری شواهد، تکنسین‌ها از مواد منفجره به‌کار رفته‌شده نیز نمونه‌برداری کردند و ناوگان پنجم ایالات متحده مدارک جمع آوری شده را به آزمایشگاهی در مقر خود در بحرین انتقال می‌دهد.»حال بر اساس نتایج بدست آمده، سنتکام اعلام کرد که « پهپادی که به نفتکش تجاری اصابت کرد یک پهپاد شاهد-۱۳۶ بوده که با الگوی تاریخی استفاده روزافزون ایران» از عملیات‌های مخرب در خاورمیانه مطابقت دارد.
در بیانیه سنتکام آمده است که «ایران فناوری پهپادی را در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده است که در اوایل سال جاری میلادی در حملات علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی استفاده شده بود. علاوه بر این، شاهد-۱۳۶ همان پهپادی است که ایران برای استفاده علیه اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.»
بر این اساس، یک پهپاد مملو از مواد منفجره شامگاه ۲۴ آبان، در ساعت ۱۹:۳۰ به نفت‌کش «پاسیفیک زیرکون» برخورد می‌کند. این نفت‌کش که مالک آن ایدان اوفر، میلیاردر اسرائیلی عنوان شده در حال عبور از آب‌های دریای عمان بوده که «با برخورد این پهپاد، حفره‌ای ۳۰ اینچی در پشت آن ایجاد می‌شود و متعاقباً به محفظه‌های داخلی آن نیز آسیب می‌رسد. برخورد انفجاری پهپاد همچنین به دیگ کشتی، مخزن آب آشامیدنی و قایق نجات صدمه وارد کرده است.»
دریاسالار براد کوپر، فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده در سنتکام در این خصوص گفت: «حمله ایران به یک نفتکش تجاری عبوری از آب‌های بین‌المللی، عمدی، واضح و خطرناک بوده است که جان خدمه کشتی را به خطر انداخته و امنیت دریایی در خاورمیانه را متزلزل کرده است».به دنبال این حمله واحدهایی از نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا در منطقه حاضر شده بودند.
هفته گذشته و بلافاصله پس از این حمله پهپادی، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا  این حمله را محکوم کرده بود و آن را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده بود.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها