به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۳ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۳۷۱۲۷۷

 تسلیحات ایرانی روسیه تمام شده است؟

 تسلیحات ایرانی روسیه تمام شده است؟
گروه بین الملل: وزارت دفاع بریتانیا  اعلام کرد احتمال می‌رود روسیه در حال حاضر ذخایر تسلیحات ساخت ایران خود را تمام کرده باشد.
وزاتر دفاع بریتانیا در تازه‌ترین به‌روزرسانی جدید خود در توییتر نوشته ممکن است مسکو مجددا به دنبال پهپادهای ایرانی باشد تا ادوات نظامی‌اش را تأمین کند.این وزارتخانه نوشت روسیه احتمالا از ماه سپتامبر تعدادی هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) ساخت ایران را علیه اوکراین استفاده کرده است.
اوکراین روسیه را به استفاده از پهپادهای انتحاری (کامیکازه) علیه اهداف غیرنظامی در کی‌یف متهم کرده است. اعتقاد بر این است که این پهپادها شامل پهپادهای شاهد ۱۳۶ ساخت ایران هستند و روسیه از اواسط سپتامبر از آنها استفاده می‌کند.حملات روسیه ترکیبی از پهپادها و سیستم‌های مسلح تعویض‌پذیر است.
شماری از کشورهای غربی در چند ماه گذشته گفته‌اند ایران پهپاد و سلاح در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران همواره ارسال پهپاد و ادوات نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده بود.
سرانجام، اواسط آبان ماه امسال حسین امیرعبداللهیان،  تائید کرده که کشورش به روسیه پهپاد داده اما این پهپادها را «ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین» در اختیار متحدش قرار داده است.
مشخص نیست ایران چه تعداد پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. وزیر امور خارجه ایران پیشتر گفته بود «مقدار معدودی پهپاد قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم.»
آلمان، بریتانیا و فرانسه با استناد به گزارش‌ها در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به اهداف غیرنظامی در اوکراین، فروش این تسلیحات را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناظر بر توافق برجام خوانده‌اند و از سازمان ملل خواسته بودند این موضوع را بررسی کند.کاخ سفید هم ۲۸ مهر اعلام کرده بود که ایران برای کمک به پرتاب پهپادهای انفجاری به سوی اوکراین، کارشناسان نظامی خود را در کریمه که تحت اشغال روسیه است مستقر کرده است.
سخنگوی دولت آمریکا گفت که این کارشناسان مشغول ارائه آموزش و پشتیبانی فنی در استفاده از این هواپیماها هستند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها