به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۵۱
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۳۷۱۳۱
تير طالبان به هدف نخورد، مشاركت بالاي افغان‌ها در انتخابات

رویدادی تاریخی برای کشور افغانستان ورق خورد

گروه بين‌الملل: انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان که از حدود ساعت ۷ بامداد ديروز شنبه، ۱۶ حمل (فروردین) در بیش از ۶ هزار مرکز رای‌گیری آغاز شده بود، ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت محلی به صورت رسمی پایان یافت و روند شمارش آرا آغاز شده است.
رویدادی تاریخی برای کشور افغانستان ورق خورد
مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته‌اند ۵۸ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند. به گفته این مقام‌ها این رقم در مقایسه با دوره‌های پیشین انتخابات بسیار بالا است. حدود ۱۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در افغانستان زندگی می‌کنند. به گفته ناظران این میزان بالای مشارکت با توجه به تهدیدهای صورت گرفته از سوی طالبان اهمیت فراوانی دارد.

شمارش آرا

بر اساس قانون، شمارش آرا در هر محل رای‌گیری توسط کارمندان کمیسیون انتخابات و به صورت دستی انجام می‌شود و نتایج به دست آمده در حضور ناظران در برگه‌های مخصوص درج شده و این برگه‌ها امضا می‌شوند. برای جلوگیری از دستکاری‌های احتمالی، روی برگه‌ها چسپ می‌زنند. حضور زنان در این دوره از انتخابات چشم‌گیر بود.

بر اساس برنامه‌های زمان‌بندی شده، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری پس از دو هفته و شمارش آرای کل ولایات، در چهارم ثور (ارديبهشت) اعلام می‌شود. با اعلام نتایج اولیه، کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، روند بررسی شکایت‌ها را آغاز می‌کند و نتیجه این بررسی‌ها را تا روز ۱۸ ثور در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار می‌دهد.

کمیسیون انتخابات پس از یک هفته در ۲۴ ثور (ارديبهشت)، نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام می‌کند و در اول ماه جوزا (خرداد) تصمیم نهایی کمیسیون اعلام و رئیس جمهوری جدید معرفی می‌شود. در صورتی که هیچ یک از نامزدان انتخابات، بیشتر از ۵۰ درصد رای‌های ریخته شده به صندوق‌ها را به دست نیاورند، انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

در این صورت دو نامزد پیشتاز در کمتر از یک ماه پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، در دور دوم با هم به رقابت خواهند پرداخت. بر اساس جدول زمانی از پیش اعلام شده، در صورت رفتن انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم، رای‌گیری در روز هفتم ماه جوزا برگزار خواهد شد. همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان، انتخابات شوراهای ولایتی نیز برگزار شد.

فواد مسیحا، گزارش گر بی‌بی‌سی در مقاله‌اي در سايت اين شبكه نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی در افغانستان با تمام حاشیه‌های خوب و بدی که داشت پایان یافت و حالا، هم مردم افغانستان و هم جامعه جهانی منتظر پایان روند شمارش آرا و اعلام نتایج این انتخابات هستند تا با زعیم آینده این کشور آشنا شوند.

از چند روز مانده به انتخابات زمزمه‌هایی بالا گرفت که حکایت از احتمال بروز تقلب در جریان رای‌گیری و شمارش آرا داشت و نگرانی‌هایی هم در این رابطه از سوی برخی تیم‌های انتخاباتی و ناظران انتخابات مطرح شد. در روز انتخابات نیز، تمام شدن پیش از وقت اوراق رای‌دهی در چند ولایت به این نگرانی‌ها بیشتر دامن زد. ستادهای انتخاباتی تعدادی از نامزدها گفته‌اند که اسناد و شواهدی را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات گذاشته‌اند که نشان می‌دهد در برخی از مراکز رای‌گیری تخلفاتی صورت گرفته است.

از سوی دیگر اما حضور مردم در پای صندوق‌های رای گسترده بود و برای بسیاری از جمله متولیان برگزاری انتخابات غافلگیرکننده؛ آن هم در روزی که باران و سرما دست به دست مخالفان مسلحی داده بودند که از هفته‌ها پیش تهدید کرده بودند این انتخابات را بر هم می‌زنند و مراکز رای‌گیری را برای افغان‌ها ناامن خواهند ساخت. انتخابات روز شنبه و شرکت حدود ۵۸ درصد واجدان شرایط به خصوص زنان که به گواهی آمار رقمی بسیار بالاتر از آن چیزی است که در دوره‌های پیشین انتخابات در ده سال گذشته شاهد آن بودیم پیام واضح و روشنی داشت.

به نظر می‌رسد مردم افغانستان حاضر نیستند راهی را که این کشور در سیزده سال گذشته پیموده و تجربه اندکی را که از تمرین دموکراسی در این سال‌ها اندوخته به این آسانی نیمه تمام رها کنند، حتی اگر تهدیدهایی چون بمب‌گذاری و حملات انتحاری بر سر این راه باشد.

حتی اگر دولت افغانستان و حامیان خارجی آن نتوانسته باشند از پس گروه‌های مسلح مخالف و شورشیان برآیند، رایی که مردم افغانستان در روز شانزدهم حمل به صندوق‌ها ریختند را می‌توان به خودی خود بزرگ‌ترین شکست برای این گروه‌ها تعبیر کرد. انتخابات روز شنبه در افغانستان، جدا از تمام حواشی آن و فارغ از اینکه نام چه کسی از صندوق‌های رای به عنوان پیروز بیرون خواهد آمد، نشان داد که افغانستان و افغان‌ها در مسیری برگشت‌ناپذیر به سوی نهادینه شدن ارزش‌های مردم‌سالاری قرار گرفته‌اند.

ناتو: انتخابات امن تحت رهبری افغانها برگزار شد

دبیرکل ناتو به مردم افغانستان بابت حضور گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تبریک گفت.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌ای گفت: من به میلیون‌ها زن و مرد افغان که از سراسر این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری و ولایتی با میزان مشارکت بالا و شور و هیجان زیاد شرکت کردند، تبریک مي‌گویم.

وی ادامه داد: این انتخابات، رویدادی تاریخی برای کشور افغانستان بود. هر کدام از آرای ریخته شده در صندوق‌ها، گامی به سوی رسیدن به دموکراسی است. افغان‌ها، پیر و جوان، به صراحت قاطعیت خود را برای ایفای نقش در ساختن آینده کشور بر پایه اصول بنیادین دموکراسی ابراز کردند.

دبیرکل ناتو همچنین از این که انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان در موعد مقرر و با حضور پر شور نامزدها، مردم و رسانه‌ها و مطبوعات برگزار شد، ابراز خرسندی کرد و افزود: اطمینان دارم فرایند انتخابات در افغانستان به شیوه‌ای کاملا شفاف ادامه یافته و با نتیجه‌ای کاملا مورد پذیرش همه افغان‌ها به پایان خواهد رسید. راسموسن در پایان گفت: افغان‌ها می‌توانند به نیروهای امنیتی خود که تلاشی قابل توجه برای تضمین امنیت و آرامش در زمان برگزاری انتخابات از خود نشان دادند، افتخار کنند. این برای نخستین بار بود که نیروهای امنیتی افغان همه عملیات امنیتی را با پشتیبانی بسیار جزیی نیروهای ناتو انجام دادند.