کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک مسیحی "بانوی اول" افغانستان؟/عكس

17 فروردين 1393 ساعت 11:01

گروه بين‌الملل: کشوری که 99.79% از جمعیت 32 ملیونی آن را مسلمانان تشکیل مي‌دهند، ممکن است لقب "بانوی اول" آن را یک لبنانی مسیحی تصاحب کند. این بانوی مسیحی همسر دکتر اشرف غنی احمدزی است که یکی از قویترین سه رقیب از 8 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان است که ديروز شنبه برگزار شد.



به گزارش العربيه، کارشناسان مي‌گویند احتمال دارد، دکتر اشرف غنی احمدزی از دو نامزدی خواهد بود که پس از پیروزی در مرحله اول انتخابات به مصاف رقابت با دو نامزد دور دوم خواهد رفت. اشرف غنی احمدزی افغانی، از قوم پشتون، مسلمان، سنی مذهب، از مادری شیعه که کوکبه نام دارد. وی تقریبا 12 سال است که از بیماری معده رنج مي‌برد. آنگونه که خود مي‌گوید تنها 2٪ از معده‌اش سالم مانده است. احمدزی معتقد است که بواسطه همین بیماری بود که نتوانست در سال 2009 به مصاف رقابت با حامد کرزی برود و در نهایت انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را باخت.

اما اکنون او گفته است کسی که بعد از 12 سال مبارزه با بیماری سرطان توانست بر آن پیروز شود، مسلما بر مشکلات و بحران‌هاي سیاسی افغانستان نیز مي‌تواند غلبه کند. اما همسر مسیحی او رولا، سایت علمی Zero Anthropology نام خانوادگی رولا را هفت ماه پیش از طریق چاپ مختصری از زندگی نامه شوهرش توسط موسسه نظرسنجی" A.R.T" منتشر کرد. این موسسه 7 ماه پیش اعلام کرد که 27.1% از پاسخ دهندگان به پرسشنامه نظر سنجی این موسسه در باره شانس پیروزی اشرف غنی در مصاف با رقبایی چون عبدالله عبدالله و زلمای رسول به او رای مثبت داده اند.

اشرف غنی احمد زی کیست

اشرف غنی احمد زی، 64 ساله متولد ولایت لوگر در جنوب کابل است. او در دانشگاههای امریکایی بیروت وکلمبیا در نیویورک تحصیل کرده ودر رشته مردم شناسی دکتری گرفته است. وی سالها در بانک جهانی کار کرده و با رسانه‌ها به عنوان کارشناس و تحلیلگر مسائل افغانستان گفت وگو کرده است وهمواره به عنوان یکی از منابع تحلیلی وخبری رسانه‌های مختلف عمل مي‌نموده که نشان از تجربه و درایت وی در کسب اخبار و ارائه به مراجع درخواست کننده بین‌المللی می‌باشد.

اشرف غنی احمد زی کار در دانشگاهای جان هاپکینز امریکا و اروز دانمارک را هم در کارنامه خود دارد که بنا به دلایلی از ادامه فعالیت در این دانشگاه‌ها صرف نظر می‌نماید. او از اکتبر 2001 مشاور اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان شد و کار در داخل افغانستان را به عنوان ارزیاب مورد اعتماد غرب و ناتو در این کشور آغاز کرد. کرزی هم وی را به عنوان مشاور ارشد خود انتخاب نمود.

گفته مي‌شود عملکرد مثبت وی در وظایف تعیین شده باعث شد که حامد کرزی اورا فردی با تجربه به شمار آورد و سپس او را به عنوان رئیس اداره هماهنگ کننده کمک‌هاي بین‌المللی به افغانستان منسوب کرد. احمد زی در ماه جون 2002 میلادی به عنوان وزیر امور مالی عضو کابینه دولت انتقالی به رهبری حامد کرزی شد وتا دسامبر 2004 در این مقام بود. او در وزارت مالی دست به اصلاحات زیادی زد و موفقیت‌هایی در این زمیته داشت. او مدتی به ریاست دانشگاه کابل نیز منصوب شد.

اشرف غنی پس از دو سال ازاین مقام کناره گرفت وبه یکی از منتقدان جدی حکومت کرزی تبدیل شد. اما برغم اختلاف با حامد کرزی، در دور دوم ریاست‌جمهوری وی مسئول برنامه انتقال مسئولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی شد. او همچنین در سال 2006 با حمایت قاطع زلمی خلیل زاد، از سوی افغانستان به عنوان نامزد دبیر کلی سازمان ملل برای جانشینی کوفی عنان معرفی شد، اما در برابر بان کی مون، دبیرکل کنونی این سازمان با اخذ صرفا 3 رای شکست خورد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2010 با حامد کرزی رقابت کرد، اما رای چندانی به دست نیاورد.


کد مطلب: 37135

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/37135/یک-مسیحی-بانوی-اول-افغانستان-عكس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir