کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طرح ادعاهایی در خصوص حضور نظامیان ایران در اوكراین

5 آذر 1401 ساعت 9:08


گروه بین الملل: یک مقام‌ ارشد امنیتی اوکراین، کشته شدن شماری از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی که به‌عنوان «مستشار» با نیروهای روسیه همکاری می‌کردند را تایید کرد.
روزنامه گاردین در گزارشی به‌نقل از الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، نوشت که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای کمک به نیروهای روسیه برای به‌کارگیری پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶ در کریمه حضور دارند، اما به تعداد کشته‌ها اشاره‌ای نکرد.
دانیلوف  گفت که نمی‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه دهد، اما تاکید کرد که نظامیان اوکراینی به تابعیت توجه نمی‌کنند و هر شهروند خارجی که به ارتش روسیه بپیوندد و در منطقه اشغال‌شده به نظامیان روس کمک کند، نابود خواهد شد.
در همین حال، ناتالیا گومنیوک سخنگوی ستاد نیروهای مسلح اوکراین در جبهه جنوبی با تأیید خبر حضور مستشاران نظامی ایران در ارتش روسیه‌ گفت که موفق شده‌ایم دو مرکز آموزشی را «منهدم» کنیم.در ماه اکتبر رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که دست‌کم ۱۰ نفر از نیروهای نظامی ایران در حملات مختلف نیروهای اوکراینی، در منطقه اشغالی کریمه، کشته شده‌اند.
ایران تا چندی پیش ارسال تسلیحات نظامی به روسیه را تکذیب می‌کرد، اما وزیر خارجه جمهوری اسلامی اخیرا به این امر اذعان کرد و گفت که پهپادهای ایرانی پیش از جنگ اوکراین به مسکو تحویل داده شده بودند و تعداد آنها نیز محدود است.
ایوان تیموفیف، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره تاثیر نافرجام ماندن مذاکرات احیای برجام بر عملکرد روسیه ابراز نگرانی کرد.
او گفت: «از اظهارات آمریکا و ایران برمی‌آید که مذاکرات به بن‌بست خورده و برخلاف گذشته، نقش روسیه بیشتر مخرب شده است تا مثبت».
به گفته تیموفیف: «از آغاز تهاجم نظامی در اوکراین، روسیه حتی از اقدامات تهران که پیش‌تر برخی از آنها دست‌کم انتقادهایی از سوی مسکو در پی داشت، اکنون حمایت می‌کند».
این کارشناس مهم‌ترین دلیل این رویکرد روسیه را «وابستگی روزافزون به ایران» عنوان کرد.
وی افزود: «این تنها برای دریافت تسلیحات نظامی نیست. پروپاگاندیست‌های کرملین علناً می‌گویند ایران تحت تحریم و منزوی یار روسیه است، نه ایرانی که رژیم آن تغییر کند و به سوی روابط مثبت با غرب روی آورد». تیموفیف با تاکید بر این که «نمی‌توان روی کمک روسیه برای احیای برجام حساب باز کرد»، افزود: «حتی نمی‌دانیم واکنش روسیه به تصمیم احتمالی ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی چیست».
بر اساس تحقیقات متعدد صدها فروند پهپاد انتحاری که ایران در اختیار روسیه قرار داده است به اهداف غیرنظامی در اوکراین پرتاب شده؛ موضوعی که مقامات روسیه و ایران هم‌چنان تکذیب می‌کنند.
این در حالی است كه یك نشریه فارسی زبان چاپ لندن در گزارشی مدعی شد كه  در پی شکست و عقب‌نشینی روسیه در شهر خرسون در جنوب اوکراین، شمار زیادی نیروی نظامی اسیر شدند که ۱۸ تن از آنان ایرانی بودند اما نیروهای روسیه به صورت عمدی ساختمانی را که این اسیران در آنها نگهداری می‌شدند هدف شلیک موشک قرار دادند و همگی این افراد کشته شدند.
چهار نفر از آنها از فرماندهان ارشد سپاه بودند. این افراد در یک ساختمان مخفی نگهداری می‌شدند و قرار بود اوکراین در ازای آزاد کردن این اسیران، بر سر وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین با روسیه مذاکره و درواقع معامله کند.به خاطر فشار جمهوری اسلامی به پوتین برای معامله و آزاد کردن نیروهای وابسته به ایران، پوتین با موشک این ساختمان مخفی را منهدم کرد و اسرا اعم از ایرانی و روسی کشته شدند.به نظر پوتین نمی‌خواست به خاطر آزاد کردن این اسیران بر سر مسئله نیروگاه‌های هسته‌ای با اوکراین مذاکره کند. روس‌ها به مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که این بازداشتگاه مخفی در شهر کی‌یف که نیروهای ایرانی هم در آن نگهداری می‌شدند بطور غیرعمد توسط موشک‌های ما از بین رفتند و کسانی که در داخل این ساختمان بودند کشته شدند.
در مورد بعضی دیگر از نیروهای ایرانی که توسط اوکراین اسیر شده‌اند وضعیت متفاوت است. کشورهای اروپایی که شهروندانشان در ایران زندانی هستند به زلنسکی پیام دادند ما سلاح بیشتری برای شما ارسال می‌کنیم و در ازای آن با مقامات جمهوری اسلامی مذاکره کنید که شهروندان ما را آزاد کند و شما هم در ازای آن، نیروهای نظامی ایرانی را آزاد کنید. یعنی معامله ایرانی‌های اسیر در اوکراین با شهروندان گروگان گرفته شده اروپایی در ایران در ازای حمایت تسلیحاتی بیشتر اروپا از اوکراین.
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اواخر مهرماه در یک کنفرانس به خبرنگاران گفت «ایالات متحده شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران نیروهایی را به سرزمین‌های تحت اشغال روسیه در اوکراین اعزام کرده تا به روسیه در حملات پهپادی کمک کند.»
کربی گفته بود «ارزیابی ما نشان می‌دهد که پرسنل نظامی ایران در کریمه حضور داشتند و به روسیه کمک کردند.»
با اینهمه شمار دقیق نیروهای اعزامی از ایران به روسیه مشخص نیست. حتا برخی منابع گزارش دادند جمهوری اسلامی شبه‌نظامیان لشکر فاطمیون (افغان‌ها) را به روسیه اعزام می‌کند.
 روسیه از حزب‌الله و حشدالشعبی نیرو نخواسته به این دلیل که رمضان قدیروف و چچنی‌ها با نیروهای حزب‌الله و حشدالشعبی اختلاف شدید دارند. این تعداد نیرویی که از سپاه پاسداران در روسیه هستند تا روشن شدن وضعیت اوکراین به کشور برنخواهند گشت. البته تعدادی از آنها در اوکراین کشته شدند. این در حالیست که جمهوری اسلامی موشک و پهپاد نیز به روسیه ارسال کرده تا در جنگ علیه اوکراین استفاده کند.


 


کد مطلب: 371495

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/371495/طرح-ادعاهایی-خصوص-حضور-نظامیان-ایران-اوكراین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir