به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۳۷۱۵۲۱

رهبر مخالفان، نخست وزیر مالزی شد

رهبر مخالفان، نخست وزیر مالزی شد
گروه بین الملل: پادشاه مالزی انور ابراهیم را به عنوان نخست‌وزیر جدید مالزی اعلام کرد.
 ائتلاف پاکاتان هاراپان (PH) انور ابراهیم 75 ساله بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات به دست آورد، اما هیچ حزب یا ائتلافی اکثریت ۱۱۲ کرسی پارلمان که برای تشکیل دولت لازم بود، بدست نیاورد.حزب پاکاتان هاراپان که یک ائتلاف سیاسی به رهبری انور ابراهیم است، بیشترین کرسی را در انتخابات روز شنبه به دست آورد، با این حال به تنهایی تعداد لازم برای تشکیل دولت را در اختیار نداشت. هنوز مشخص نیست که او با کدام حزب وارد ائتلاف خواهد شد.
پنج روز مذاکرات فشرده برای دستیابی به توافق بر سر دولت جدید برگزار شد، در این مدت ترکیب‌های مختلف احزاب و اشکال اتحاد مورد بحث قرار گرفت، اما به نتیجه نرسید.
بسیاری از رهبران سیاسی مالزی دارای اختلافات شخصی و ایدئولوژیکی با یکدیگر هستند، که همین امر رسیدن به یک ائتلاف قابل اجرا را دشوار کرده است.
انور ابراهیم بارها و بارها از نخست‌وزیری محروم شده است: او در دهه ۱۹۹۰ معاون نخست‌وزیر و در سال ۲۰۱۸ نخست‌وزیر رسمی در انتظار بود. در این بین، او نزدیک به یک دهه را به اتهام فساد اخلاقی در زندان گذراند که به گفته او اتهاماتی با انگیزه سیاسی بود.سلطان عبدالله سلطان احمد شاه اعلام کرد که انور نخست وزیر خواهد شد زیرا از حمایت اکثریت ۲۲۲ نماینده پارلمان مالزی برخوردار است.انور ابراهیم طی مراسم مختصری در کاخ ملی که از تلویزیون سراسری مالزی پخش شد، سوگند یاد کرد. او سپس در پیامی توییتری نوشت: «این مسئولیتی که به من سپرده شده است را با تواضع و مسئولیت‌پذیری بر عهده خواهم گرفت.»
انور ابراهیم فعالیت سیاسی خود را به عنوان یک فعال دانشجویی آغاز کرد و در سال ۱۹۷۱ جنبش جوانان مسلمان مالزی را که با نام اختصاری مالایی ABIM شناخته می شود، تأسیس کرد و بعداً اعتراضاتی را علیه فقر روستایی و سایر دلایل اجتماعی-اقتصادی رهبری کرد. فعالیت‌های او ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر وقت را جلب کرد و او را متقاعد کرد که به سازمان ملی متحد مالایی (UMNO)، حزب حاکم در BN (باریسان) بپیوندد، که از زمان استقلال مالزی در سال ۱۹۵۷ بر مالزی حکومت می‌کرد. انور به سرعت در رتبه‌های بالاتری قرار گرفت و وزیر دارایی و معاون نخست وزیر شد و به عنوان یک سیاستمدار کاریزماتیک، جاه طلب و اصلاح طلب شهرت پیدا کرد.
اما با عمیق تر شدن بحران مالی آسیا، ماهاتیر به مردی که به عنوان جانشین خود انتخاب کرده بود، پشت کرد. در سپتامبر ۱۹۹۸، انور برکنار شد و به فساد اخلاقی متهم شد. هزاران نفر به خیابان‌های کوالالامپور ریختند و انور که ادعا می‌کرد این اتهامات دارای انگیزه سیاسی است، دستگیر شد. انور در سال ۲۰۰۴ آزاد شد و دومین محاکمه او دنبال شد، زیرا جنبش اصلاحاتی که با سقوط او در سال ۱۹۹۸ آغاز شده بود، شتاب گرفت. در مجموع، انور حدود ۱۰ سال را در زندان گذراند تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۸ مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد.
در آن زمان او بار دیگر - زیر پرچم PH - در تلاشی برای اطمینان از مجازات BN  پای صندوق‌های رای به دلیل رسوایی چند میلیارد دلاری در صندوق دولتی به ماهاتیر پیوست. اما با خلف وعده ماهاتیر برای واگذاری قدرت، مسیر انور برای رسیدن به اوج مجدداً خنثی شد و دولت پی اچ در میان درگیری‌های داخلی و فشار محافظه کاران مسلمان مالایی سقوط کرد.
اکنون انور ابراهیم به هدف خود رسیده و نخست وزیر مالزی شده، اما شرایط بسیار پر چالشی را پیش‌رو دارد، با اقتصادی که تاثیرات ناشی از قرنطینه طولانی مدت کرونا آن را دگرگون کرده است. او همچنین نیاز به همکاری با برخی از سرسخت‌ترین رقبای سیاسی‌اش دارد، که نشان دهنده دشواری راهی است که او پیش‌رو خواهد داشت.
برچسب ها: مالزي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها