کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اختلاف تورم فقیر و غنی در میانه پاییز

5 آذر 1401 ساعت 10:34


گروه اقتصادی:بررسی ها نشان می دهد در آبان ماه بالاترین تورم به ثبت رسیده به ثروتمندترین دهک جامعه تعلق دارد، این در حالیست که پایین ترین تورم ماهانه در ۳ دهک فقیر رخ داده است.به گزارش اقتصاد نیوز،تورم ماهانه در آبان ماه ۲.۱ درصد برآورد شده، این در حالیست که این شاخص در مهر ۳ درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه نیز در مهر ماه ۴۸.۱ درصد به ثبت رسیده که نسبت به ماه گذشته اش کمی نزولی بوده.

همچنین تورم سالانه در دومین ماه از پاییز امسال نرخ ۴۴ درصد را به ثبت رسانده، به بیان دیگر میانگین قیمت کالا و خدمات در دوازده ماه منتهی به آبان امسال نسبت به میانگین قیمت کالا و خدمات در دوازده ماه منتهی به آبان سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است. بیشترین تورم ماهانه رقم خورده در میان دهک های درآمدی به دهک دهم تعلق دارد، تورم این دهک در آبان ۲.۵ درصد به ثبت رسیده است. بر این اساس بیشترین تورم آبان برای ثروتمندترین گروه جامعه بوده، پس از دهک دهم بیشترین تورم ماهانه در دهک نهم با ۲.۳ درصد رخ داده است. تورم ماهانه دهک های اول، دوم و سوم در میانه پاییز ۱.۸ درصد به ثبت رسیده، این نرخ پایین ترین نرخ برآورد شده میان تمامی دهک ها محسوب می شود. به طور کلی می توان گفت که هرچه از سمت دهک ها فقیرتر به سمت دهک ها پر درآمد جامعه حرکت میکنیم در آبان ماه شاهد به ثبت رسیدن تورم های بالاتری بوده ایم.
 

سهم اقلام خوراکی در سبد مصرفی دهک های کم درآمد جامعه نسبت به سهم خوراکی ها در سبد تقاضای دهک های بالا بیشتر است. به بیان ساده تر اقشار فقیر تر جامعه نسبت به گروه های ثروتمند درصدی بیشتری از درآمد خود به مواد غذایی اختصاص می دهد، البته این امر بدین معنی نیست که دهک ها پایینی هزینه زیادی بر روی کالا های خوراکی می کنند، بلکه چون درآمدشان پایین است و خوراکی ها جز اقلام ضروری محسوب می شود مجبورند نسبت بالایی از درآمد خود را به آن اختصاص دهند. از سویی دیگر تورم اقلام خوراکی ها در آبان ماه ۱.۳ درصد برآورد شده، این در حالیست که تورم غیرخوراکی ها ها ۲.۷ درصد بوده است. با توجه به اینکه تورم خوراکی ها به شکل قابل توجهی پایین تر بوده باعث شده تا تورم دهک های فقیر کمتر شود و دهک های پر درآمد که غیر خوراکی ها در سبد مصرفی شان وزن بالایی دارد، تورم بیشتری را به ثبت رسانده اند.


کد مطلب: 371529

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/371529/اختلاف-تورم-فقیر-غنی-میانه-پاییز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir