به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۳۷۱۵۸

800 هزار ایرانی به آب سیاه مبتلا هستند

گروه سلامت: یک جراح و متخصص چشم ضمن اعلام این خبر که در ایران حدود 800 هزارنفر به گلوکوم مبتلا هستند، گفت: از این تعداد 80 درصد آنها از بیماریشان اطلاع ندارند. در واقع حدود 640 هزار مبتلا به گلوکوم نمی‌دانسته‌اند که به آن مبتلا هستند.
800 هزار ایرانی به آب سیاه مبتلا هستند
دکتر حیدر امینی با بیان اینکه گلوکوم در ردیف بیماری‌های شایع چشمی قرار می‌گیرد، گفت: گلوکوم یا آب سیاه دومین علت نابینایی در دنیا و اولین علت نابینایی غیرقابل برگشت در دنیاست. وی افزود: بیماری گلوکوم به دونوع زاویه باز و بسته تقسیم بندی می‌شود که نوع زاویه باز آن شایع‌تر است. این متخصص چشم پزشک با بیان اینکه این بیماری روی عصب بینایی اثر گذاشته، آن را تحلیل می‌برد و به همین ترتیب دید بیمار به صورت تدریجی کاهش می‌یابد، گفت: گلوکوم از نوع زاویه باز بیشتر از طریق وراثت منتقل می‌شود و معمولا بدون علامت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره با اینکه گلوکوم زاویه باز علامت ظاهری ندارد، خاطرنشان کرد: گلوکوم زاویه بسته که کمتر شایع است، ممکن است با سردرد، درد چشم، قرمزی چشم، تهوع، استفراغ و... همراه باشد. همچنین ممکن است بیماران مبتلا به این نوع گلوکوم دور نور یا چراغ هاله‌های رنگی ببینند.

امینی درباره مکانیسم گلوکوم توضیح داد: گلوکوم در اغلب موارد همراه با افزایش فشار چشم است. فشار طبیعی چشم 12 میلی‌متر جیوه است و فشار به این صورت تامین می‌شود که زلالیه به صورت مداوم از جسم مژگانی و در داخل چشم ترشح می‌شود. در سیستم ترابکولار که در زاویه چشم تعبیه شده، معمولا به علت سدی هنگام خروج مایع فشار چشم بالا می‌رود و باعث گلوکوم می‌شود، گرچه انواعی از گلوکوم ممکن است بدون بالا بودن فشار داخل چشم حادث شود.

وی که از سخنرانان بیستمین سمینار چشم پزشکی فارابی است، گفت: در صبحانه علمی سمینار راجع به مباحث مختلف گلوکوم بحث آزاد داریم که شرکت کنندگان در این برنامه مشکلات و سوالات خود را مطرح کرده و بنده دراین باره به سوالات همکاران پاسخ می‌دهم. امینی افزود: در ایران حدود 800 هزارنفر به گلوکوم مبتلا هستند و 80 درصد آنها از بیماری‌شان اطلاع ندارند. در واقع حدود640 هزار مبتلا به گلوکوم نمی‌دانسته‌اند به آن مبتلا هستند.

بیستمین سمینار سالیانه چشم پزشکی فارابی از تاریخ دهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه سال آینده در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. این برنامه علمی با همکاری گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه فوق تخصصی سگمان قدامی انجمن چشم پزشکی ایران، واحد فراهم‌آوری سلول‌های بنیادی بیمارستان فارابی و گروه پرستاری بیمارستان فارابی اجرا می‌شود.  بیستمین سمینار سالیانه چشم پزشکی فارابی از 10 تا 12 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود. علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی http://www.fham.org مراجعه کنند.
مرجع : ايسنا