به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۳۷۱۵۸۹

افزایش بیماری‌های تنفسی در نتیجه تغییر اقلیم

افزایش بیماری‌های تنفسی در نتیجه تغییر اقلیم
گروه جامعه: فزایش بیماری های تنفسی نتیجه تغییر اقلیم استرییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزایش بیماری های تنفسی را با تغییرات آب و هوایی و اقلیم مرتبط دانست و گفت: بیماری های تنفسی دارد جای سرطان ها را به عنوان دومین عامل بیماری ها می گیرد
 
به گزارش ایلنا، جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: تغییرات اقلیمی موجب گرم شدن زمین، افزایش دی اکسید کربن، بالا آمدن سطح آب دریاها، سیلاب ها، تغییرات آب و هوایی، گرد و غبار، کاهش آب، باران های سیل آسا و به هم ریختگی فصول شده است.وی ادامه داد: میزان انرژی تا سال 2030 به 2.6 وات بر متر مربع و در سال 2090 به 8.5 وات بر متر مربع می رسد. وقتی درجه حرارت در مقیاس جهانی بیشتر از 3 درجه بالا رود کره زمین دیگر جای زندگی نخواهد بود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزایش بیماری‌هایی نظیر وبا را محصول این وضعیت دانست و اظهار داشت: سیاست‌ها باید به سمت تغییر سیستم پیش برود. ارتقای سطح دانش مردم درباره بیماری ها، ایمنی آب و غذا، بهره گیری از توان سازمان های مردم نهاد، به روز رسانی راهنماهای بالینی، افزایش آگاهی در سطح دانشگاه ها و جامعه و افزایش آگاهی کارکنان سلامت به مهار تبعات تغییرات اقلیمی کمک می کند. جندقی افزود: در سطح وزارت بهداشت یک کمیته ملی در مورد تغییرات اقلیم داریم و دو برنامه ملی نیز با همکاری سازمان بهداشت جهانی و یونیدو در حال اجراست.

وی از تهیه نقشه ارزیابی ملی این تغییرات در سال های 2013، 2019 و 2021 خبر داد و گفت: باید به سمت کاهش مصرف انرژی های فسیلی و تولید انرژی پاک و توسعه کشاورزی هایتک در جهت کاهش مصرف آب پیش برویم.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که در بخشی از جغرافیای کشور 340 روز آفتابی در سال داریم، بیان کرد: با استفاده از این فرصت قادر هستیم نیمی از انرژی کشور را از این راه تولید کنیم.

جندقی یادآور شد: در 6 استان کشور با انجام اقداماتی در مورد آب و هواهای سرد، گرم، خشک و معتدل و همچنین بلایا، جمعیت و محیط و سلامت توانسته ایم اطلاعات لازم را به دست آوریم.وی در پایان اهمیت تجمیع اطلاعات مختلف به دست آمده توسط ارگان های مختلف در عرصه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: با تجمیع این اطلاعات می توانیم وضعیت سلامت را بهتر ترسیم کرده و برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها