به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۳۷۱۶۲۹

طرحی برای تسهیل دریافت تابعیت آلمانی

طرحی برای تسهیل دریافت تابعیت آلمانی
گروه بین الملل: بنابر گزارش‌ها وزیر کشور دولت فدرال آلمان قصد دارد شرایط دریافت تابعیت آلمانی را برای مهاجران خارجی آسان کند. در صورتی که این طرح به قانون تبدیل شود مدت زمان اقامت در آلمان برای دریافت تابعیت کاهش می‌یابد.
در حال حاضر یکی از پیش‌شرط‌های دریافت تابعیت آلمانی دست‌کم هشت سال اقامت مستمر و قانونی در این کشور است؛ این زمان می‌تواند به پنج سال و در موارد خاص حتی به سه سال کاهش یابد.
نشریه "بیلد" در گزارشی با استناد به اطلاعاتی که از برگزاری کنفرانسی بین وزارت کشور دولت فدرال و اداره‌های ایالتی کسب کرده می‌گوید وزیر کشور قصد دارد شرایط دریافت تابعیت آلمانی را به شکل قابل توجهی آسان کند.بنابر این گزارش مطابق طرح نانسی فزر فرزندان والدین خارجی اگر پدر یا مادرشان پنج سال به طور قانونی در آلمان اقامت داشته باشند به طور خودکار شهروند این کشور محسوب می‌شوند.
بر پایه برنامه‌ای که وزارت کشور دولت فدرال در دستور کار دارد حداقل زمان اقامت در آلمان برای تقاضای دریافت شهروندی به پنج سال کاهش می‌یابد و در صورتی که فردی برای ادغام در جامعه میزبان (انتگراسیون) تلاش ویژه‌ای داشته باشد این زمان می‌تواند تا سه سال تقلیل یابد.همچنین قرار است شرط ترک تابعیت برای داوطلبان دریافت شهروندی آلمان حذف شود و مهاجران متقاضی بتوانند با حفظ تابعیت خود تابعیت آلمانی را نیز دریافت کنند.در سال‌های گذشته قوانین دریافت تابعیت آلمانی تغییرات بسیاری کرده و به طور کلی در مورد داشتن تابعیت دوگانهسخت‌گیری زیادی نمی‌شود. دولت آلمان در سال ۲۰۱۴ با حق داشتن تابعیت دوگانه موافقت کرد.
با این حال در قوانین کشورهایی مانند ایران داشتن تابعیت دوگانه به رسمیت شناخته نمی‌شود و ایرانیانی که تابعیت یک کشور دیگر را داشته باشند فقط می‌توانند با گذرنامه ایرانی وارد این کشور شوند.
یکی دیگر از تسهیلاتی که وزیر کشور دولت فدرال مد نظر دارد حذف شرط تسلط به زبان آلمانی برای متقاضیانی مسنن‌تر و افراد بالای ۶۷ ساله است.بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای در صورت تغییر قوانین قرار است از این پس "توانایی تفهیم خود در گفتار" برای متقاضیان ۶۷ ساله به بالا کافی باشد. این گروه سنی همچنین نیاز نخواهند داشت در آزمایش سنجش میزان شناخت از آلمان شرکت کنند.دولت فدرال آلمان که از سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد تشکیل شده در توافق‌نامه ائتلاف، اصلاح قوانین مربوط به تابعیت را پیش‌بینی کرده اما مطابق گزارش‌ها طرح وزیر کشور هنوز در دولت تصویب نشده است.
تروستن فری، دبیر فراکسیون احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) با انتقاد از طرح نانسی فزر به نشریه "بیلد" گفته گذرنامه آلمانی نباید بی‌ارزش شود.
معاون او، آندریا لیندهولتس نیز انتقاد کرده که با تغییرات مورد نظر وزارت کشور انگیزه خارجیان برای تلاش بیشتر در مسیر انتگراسیون از آنها گرفته می‌شود.
بر پایه رده‌بندی اعتبار گذرنامه‌های ۱۹۹ کشور جهان در سال ۲۰۲۲ گذرنامه کشورهای آلمان و کره جنوبی به طور مشترک در جایگاه دوم قرار دارند. گذرنامه آلمانی در برخی سال‌های گذشته معتبرترین گذرنامه جهان بود.
شهروندان دارای گذرنامه این دو کشور می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به ۱۹۰ کشور سفر کنند. جایگاه نخست به دارندگان گذرنامه‌های ژاپنی و سنگاپوری اختصاص دارد که می‌توانند بدون ویزا وارد ۱۹۲ کشور شوند.در سال‌های گذشته اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کنار کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، بریتانیا، نیوزلند، استرالیا و سوئیس در صدر این رتبه‌بندی قرار داشته‌اند و با گذرنامه‌های آنها می‌توان بدون ویزا به دست‌کم ۱۸۶ کشور سفر کرد.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها