به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۲۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۳۷۱۶۳۲

 حمله جدید روسیه بدون پهپادهای ایرانی

 حمله جدید روسیه بدون پهپادهای ایرانی
گروه بین الملل:تازه‌ترین حملهٔ موشکی روسیه به اوکراین چندین کشته برجا گذاشت و ضربه‌ای سنگین به زیرساخت غیرنظامی وارد کرد، اما برای نخستین بار طی دو ماه اخیر، از پهپادهای انتحاری ساخت ایران در این حمله خبری نبود.
در عین حال اوکراین و غرب احتمال می‌دهند روسیه درصدد است تسلیحات بیشتری از ایران دریافت کند و گزارش‌ها حاکی‌ است مداخلهٔ ایران در این جنگ اسرائیل را مجبور کرده موضع خود را تغییر دهد.
به گزارش ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، روسیه ۷۸ موشک، ۲۳ بمب و ۱۰ پهپاد انتحاری لنست به اوکراین پرتاب کرد. براساس این گزارش ۵۱ موشک و ۵ پهپاد پیش از رسیدن به هدف منهدم شد، اما در نتیجهٔ این حمله، برای نخستین بار کل سیستم برق‌رسانی اوکراین برای مدتی از کار افتاد و کی‌یف حتی مجبور شد نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کند.
میلیون‌ها نفر در سراسر اوکراین در هوای زیر صفر ساعت‌ها بدون برق آب و گرمایش ماندند و حتی در مولداوی برق در بیش از نیمی از کشور قطع شده بود. بیش از ۶۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند و در زاپریژیا، شهری در جنوب اوکراین، اصابت موشک به یک زایشگاه به کشته شدن یک نوزاد انجامید.این حمله در روزی انجام شد که پارلمان اروپا روسیه را «دولت حامی تروریسم» اعلام کرد.رئیس‌جمهور اوکراین طی نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل خواستار سلب حق وتو از روسیه شد و تأکید کرد «دولت تروریست» نباید در رأی‌گیری دربارهٔ ترور و تجاوز منسب به خود مشارکت داشته باشد.
در حالی‌که نمایندهٔ روسیه در سازمان ملل علناً گفت روسیه تا زمانی به حملات خود ادامه می‌دهد تا کی‌یف با تغییر موضع خود وارد مذاکره شود، ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود گفت روسیه به طرح صلحی که اوکراین ارائه کرده با ترور غیرنظامیان اوکراینی پاسخ می‌دهد.
روسیه از دو ماه پیش که نیروهای نظامی‌ آن ناچار به عقب‌نشینی از شمال شرق و جنوب اوکراین شدن، مدام تأسیسات برق اوکراین را هدف قرار می‌دهد.
در این حملهٔ گستردهٔ  روسیه برای نخستین بار از لنست پهپادهای انتحاری برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده کرد؛ پهپادی که از چند هفته پیش در جبهه‌ها شماری از تجهیزات سنگین نظامی ارتش اوکراین را منهدم کرده بود.پیش‌تر روسیه از پهپادهای شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ ایرانی در این گونه عملیات استفاده می‌کرد، اما اخیراً شمار این حملات به طور چشمگیر کاهش یافته و روز گذشته این پهپادها اصلاً مورد استفاده قرار نگرفت.


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها