به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۳۷۱۷۳۸

وقتی فشار خون، سلامتی شما را تعیین می‌کند

وقتی فشار خون، سلامتی شما را تعیین می‌کند
گروه سلامت: فشار خون در دو عدد با محدوده قابل قبول برای هر یک است. عدد بالا یا سیستولیک، فشار داخل شریان‌هاست، زمانی که قلب "فشرده یا منقبض می‌شود"، در حالی که عدد پایین یا عدد دیاستولیک "زمانی است که قلب آرام است."به گزارش سلامت، زمانی که فشار خون بالا درمان نشود، خطر حمله قلبی، آسیب و نارسایی اندام‌ها افزایش می‌یابد و همچنین به سکته مغزی و بیماری عروق محیطی کمک می‌کند.
 
 فشار خون بالا می‌تواند با افزایش سن بیشتر شود. تقریباً در تمام سنین فشار خون بررسی می‌شود، اما با بالا رفتن سن، یعنی بالای 40 سال، روند صعودی مشاهده می‌شود.فشار خون بالا نقش مهمی در بارداری دارد. اگر نظارت یا کنترل نشود، می‌تواند برای مادر و نوزاد دردسر ایجاد کند. می‌تواند بر کلیه‌های مادر تاثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد و می‌تواند باعث عوارضی مانند پره اکلامپسی و همچنین وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس شود.

در افرادی که فشار خون پایین دارند، ممکن است نشانه آن باشد که اندام‌ها خون کافی دریافت نمی‌کنند.
بیماری‌های مزمن مانند التهاب شدید یا عفونت خون می‌توانند باعث کاهش خطرناک فشار خون شوند و منجر به نارسایی قلبی شوند. تعیین فشار خون پایین در بعضی افراد دشوار است زیرا معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد. شرایط مرتبط با فشار خون پایین عبارتند از:
• کم ‌خونی
• بارداری
• کم آبی بدن
• بیماری‌های قلبی
• کمبود مواد مغذی
• اختلالات هورمونی
یکی از انواع فشار خون پایین که می‌تواند مشکلات قلبی آینده مانند برادی کاردی (کندتپشی) را پیش بینی کند، افت فشار خون وضعیتی یا ارتواستاتیک است.افت ناگهانی فشار خون هنگام ایستادن پس از نشستن یا دراز کشیدن اتفاق می‌افتد که باعث سرگیجه، حالت تهوع یا حتی غش می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 5 درصد از افراد در سن 50 سالگی به آن مبتلا هستند و در سن 70 سالگی، بیش از 30 درصد.

توصیه می‌شود که فشار خون خود را در خانه و مطب پزشک بررسی کنید تا تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و مداخلات پزشکی را باعث شوید.
• اگر عدد سیستولیک شما 120 تا 129 میلی‌متر جیوه است که بالا در نظر گرفته می‌شود، ممکن است لازم باشد فشار خون خود را به دفعات بیشتر چک کنید.
• اگر عدد سیستولیک شما 130 تا 139 میلی‌متر جیوه یا عدد دیاستولیک شما 80 تا 89 میلی‌متر جیوه باشد، شما فشار خون بالا مرحله 1  دارید. در این مرحله، پزشک ممکن است با اصلاح شیوه زندگی و دارو شروع کند.
• فشار خون بالاتر از 90/140 میلی‌متر جیوه، فشار خون بالا مرحله 2   در نظر گرفته می‌شود. پزشک ممکن است برای شما یک برنامه درمانی را شروع کند.
هدف کنترل فشار خون در مراحل اولیه است، به‌ویژه در سنین پایین‌تر، زمانی که سالم هستید و هنوز اثرات منفی فشار خون را احساس نمی‌کنید، بنابراین می‌توانید این سلامت را تا سنین بالاتر حفظ کنید.
برچسب ها: فشار خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها