کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فوايد و مضرات نوشیدنی‌های ورزشی

ايسنا , 18 فروردين 1393 ساعت 8:14

گروه سلامت: نوشیدنی‌های ورزشی گرچه فواید برای ورزشکاران دارند و آب و الکترویت بدن انها را تامین می‌کنند اما مصرف آنها مضراتی نیز به همراه دارد.


نوشیدنی ورزشی در بین ورزشکاران محبوب هستند و تشنگی و کمبود آب بدن آنها را تامین می‌کنند. این نوشیدنی‌های حاوی کلیسم، سدیم و مواد معدنی دیگری هستند که الکترولیت نامیده می‌شوند. عدم تعادل الکترولیت‌ها به بدن آسیب می رساند. بنابراین نوشیدن این نوشیدنی‌ها ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه، پوکی استخوان و زیادی کلیسم در بدن شود.

ورزش کردن باعث افزایش تعریق و دمای بدن می‌شود، عرق کردن باعث از دست دادن آب و الکترولیت‌ها می‌شود. عرق کردن بدن بدون جایگزینی مایعات باعث اختلال در جریان خون و حمله قلبی می‌شود. نوشیدن آب باعث تامین مایعات بدن می‌شود اما نمی‌تواند تمام الکترولیت‌های لازم را تامین کند. نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت و کربوهیدرات‌ هستند که برای تامین انرژی بدن لازمند.

با توجه به میزانی که ورزشکار عرق می‌کند. نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانند مفید واقع شوند. یکی از عوارض جانبی کمبود آب در بدن گرفتگی ماهیچه است. تحقیقات پیشین نشان داده است که دریافت الکترولیت و کربوهیدرات از میزان خستگی می‌کاهد. گرفتگی ماهیچه، بیشتر به هنگام ورزش‌های استقامتی ایجاد می‌شود.

ماهیچه‌ها به کلسیم، پتاسیم و سدیم نیاز دارند تا بتوانند منقبض شوند. ماهیچه‌ها بافتهایی دارند که با فعالیت الکترولیت‌ها فعال می‌شوند. اگر میزان کلسیم، سدیم، پتاسیم خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، الکترولیت‌ها نامتعادل و ماهیچه‌ها ضعیف شده یا زیاد منقبض می‌شوند. نشانه‌های این وضعیت، ضربان قلب نامنظم، گیجی، کرخت شدن بدن، حمله ناگهانی و بی‌حالی است. عدم تعادل الکترولیت‌ها باعث اختلالات استخوانی و عصبی می‌شود.

نوشیدنی‌های ورزشی سدیم زیادی دارند. هنگامی که بدن سدیم دفع می‌کند، همراه با آن کلسیم نیز دفاع می‌شود. بدین شکل کلسیم زیادی وارد ادرار می‌شود که منجر به افزایش احتمال سنگ کلیه می شود. همچنین دفع کلسیم باعث کاهش میزان کلسیم در استخوان‌ها می‌شود. بدن برای دفع سدیم، کلسیم را از استخوان‌ها می‌گیرد. کم شدن کلسسیم در استخوان‌ها باعث ضعیف شدن آنها می‌شود که در نتیجه پوکی استخوان ایجاد می‌شود.

مصرف مکمل‌های کلسیم و مولتی ویتامین ممکن است باعث زیادی کلسیم در بدن شود. زیادی کلسیم در بدن اختلالاتی در کارایی مغز و اعصاب ایجاد می‌کند. همچنین انقباض ماهیچه‌ها و ترشح هرمون‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند. نشانه‌های کلسیم زیادی عبارتند از حالت تهوع، ضعف، تشنگی، درد و عضلات، درد و مفاصل و غیره.


کد مطلب: 37181

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/37181/فوايد-مضرات-نوشیدنی-های-ورزشی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir