کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اینترنت ایران مانند روسیه می‌شود؟

6 آذر 1401 ساعت 12:56


گروه اقتصادی: وزیر ارتباطات از امضای چند قرارداد با روسیه در زمینه تبادل دانش و فناوری، صدور کالاها و خدمات ارتباطی و اینترنت ایران خبر داد که می‌تواند الگوبرداری کشور از نوع اینترنت در روسیه را افزایش دهد.به گزارش تجارت‌نیوز، پس از همکاری کشور چین با ایران برای توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و ابزاری‌های فناوری، حالا وزیر ارتباطات از امضای قراردادهایی با روسیه در زمینه تبادل دانش و فناوری، صدور کالاها و خدمات ارتباطی و فناوری و اینترنت ایران خبر داد.

با عملیاتی شدن توافقات صورت‌ گرفته از این پس شرکت‌های ایرانی، محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های صنایع مخابراتی، نرم‌افزار و سخت‌افزار را به روسیه و حوزه اوراسیا صادر خواهند کرد.براساس گزارش‌ها، شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایرانی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را برای همکاری با شرکت‌های دولتی و خصوصی روسیه ارائه کردند و تعدادی از مدیران شرکت‌های حوزه ICT روسی با شرکت‌های بزرگ فناوری ایرانی آشنا شدند.

الکساندر شویتوف، معاون وزیر توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه نیز در این باره گفت: «با توجه به وقوع تحریم‌ها برای روسیه، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ظرف مدت مشخصی نسبت به تولید تجهیزات مورد نیاز خود در داخل کشور اقدام کنیم و در این زمینه می‌توانیم از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی بهره ببریم.»اما یکی‭ ‬از‭ ‬موضوعات‭ ‬و‭ ‬فرضیاتی که در پی این اخبار وجود دارد،‭ ‬بحث‭ ‬انتقال‭ ‬تجربه‌های‭ ‬دولت‭ ‬روسیه‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬اینترنت‭ ‬و‭ ‬امر‭ ‬فیلترینگ‭ ‬است.‭ ‬چراکه همانند ‬کشور‭ ‬چین،‭ ‬روسیه‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬محدودسازی‭ ‬و‭ ‬فیلترینگ‭ ‬دارای‭ ‬سابقه‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬نیز‭ ‬طرح‭ ‬صیانت‭ ‬با‭ ‬همین‭ ‬رویکردها‭ ‬بارها‭ ‬توسط‭ ‬مسئولان‭ ‬مطرح‭ ‬شده ‬است‭.‬

آیا اینترنت ایران مانند روسیه می‌شود؟
رئیس‭ ‬جمهوری‭ ‬روسیه،‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬2019‭ ‬برنامه‭ ‬خود‭ ‬برای‭ ‬جدا‭ ‬کردن‭ ‬روسیه‭ ‬از‭ ‬اینترنت‭ ‬جهانی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬اجرا‭ ‬گذاشت. ‬قانون‭ ‬اینترنت‭ ‬مستقل‭ ‬این‭ ‬کشور‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬ماه‭ ‬نوامبر‭ ‬عملیاتی‭ ‬شد،‭ ‬به‭ ‬مقامات‭ ‬روس‭ ‬این‭ ‬اختیار‭ ‬را‭ ‬داد‭ ‬تا‭ ‬دسترسی‭ ‬میلیون‌ها‭ ‬شهروند ‬را‭ ‬به‭ ‬وب‌سایت‌‌های‭ ‬مختلف‭ ‬مسدود‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬محدودیت‌های‭ ‬اینترنت‭ ‬را‭ ‬تشدید‭ ‬کنند.

بعد از سفر وزیر ارتباطات کشور به روسیه در مرداد امسال، موتور جستجوگر روسی یاندکس در ایران بعد از هفت سال از فیلتر خارج شد! مرورگری که کارشناسان می‌‌گویند با سرچ نام ایران در آن، تنها اخبار مثبت ایران را منتشر می‌کند دقیقا برخلاف دیگر مرورگرهای خارجی.ایران نیز در چند سال اخیر به شدت در تلاش از رونمایی اینترنت داخلی بود. در یک سال اخیر هم بسیاری از مسئولان به دنبال اجرای طرح صیانت بوده‌اند که به عقیده کارشناسان این حوزه، این طرح منجر به افزایش محدودیت‌های اینترنت بین‌المللی می‌شود، اما تا به امروز در این زمینه به نتیجه قابل قبولی دست نیافته است.

اگر چه بسیاری از کارشناسان هم می‌گویند، تحریم و کمبود امکانات مانع اجرای اینترنت ملی شده و ایران فعلا نمی‌تواند چنین طرح‌هایی را پیاده‌سازی کند. اما به نظر می‌رسد با همراهی دیگر کشورها مانند روسیه این کار شدنی است.

همکاری پلتفرم‌های روسی با پلتفرم‌های ایرانی
علاوه‌بر برنامه‌ریزی برای اینترنت ایران، چندی پس از سفر وزیر ارتباطات به روسیه نیز خبری مبنی بر همکاری ایران و روسیه برای توسعه تجارت‌ الکترونیک منتشر شد.رئيس کل سازمان توسعه تجارت از فراهم شدن زیر ساخت‌‌های همکاری پلتفرمی میان کسب ‌و‌کارهای ایران و روسیه در شهریور سال ۱۴۰۱ خبر داد و مشخص شد تاکنون با دو پلتفرم روسی مذاکرات نهایی انجام شده است تا پلتفرم‌های داخلی از طریق این پلتفرم‌‌ها برخی از کالاهای خود را عرضه کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت، اعلام کرد: «تجارت خارجی با روسیه و چین به دلیل همکاری و سیاست‌‌های استراتژیک به خوبی در حال انجام است. گرچه در این زمینه همکاری‌مان با روسیه جلوتر است و به‌ زودی با پلتفرم داخلی نیز همکاری با پلتفرم روسی برای توسعه تجارت الکترونیکی خارجی را نهایی می‌‌کنیم و حالا نیز کار به صورت آزمایشی در حال انجام است تا ایرادات آن رفع و بعد از آن عمومی شود.»

به نظر می‌رسد که با افزایش همکاری ایران و روسیه، ‬پیاده‌سازی‭ ‬الگوی‭ ‬روسی‭ ‬در‭ ‬داخلی‌‭ ‬کردن‭ ‬اینترنت ایران‭ ‬و‭ ‬فضای‭ ‬مجازی‭ ‬چندان‭ ‬دور‭ ‬از‭ ‬ذهن‭ ‬نیست. چراکه این همکاری‌ها علاوه‌بر بر اینکه در نهایت می‌تواند منجر به توسعه زیرساخت‌های فناوری و مخابرات شود، اجرای اینترانت یا همان شبکه ملی اطلاعات را تسریع می‌بخشد.


کد مطلب: 371810

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/371810/اینترنت-ایران-مانند-روسیه-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir