به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۳۷۱۸۳۱

با کپسول های آتش نشانی و انواع آن ها آشنا شوید

گروه کسب و کار: کپسول آتش نشانی یک مخزن استوانه ای شکل است که با مواد خاص تحت فشار پر شده و در هنگام آتش سوزی به ما کمک می کند تا آتش را کنترل کرده و از گسترش آن جلوگیری کنیم. در نظر داشته باشید که نحوه استفاده از آن نیز متفاوت است و بستگی به ماهیت آتش سوزی دارد. به همین دلیل به مرور زمان کپسول های آتش نشانی مختلفی ساخته شده است که هر کدام برای آتش سوزی های مختلف مناسب و قابل استفاده هستند. با ما همراه باشید تا با انواع کپسول آتش نشانی و کاربرد آنها آشنا شوید. 
با کپسول های آتش نشانی و انواع آن ها آشنا شوید
انواع  کپسول آتش نشانی
هنگام خرید کپسول آتش نشانی با این سوال مواجه می شوید که چه نوع کپسول آتش نشانی بخرم؟
 در زیر با انواع کپسول آتش نشانی و ویژگی ها و ماهیت هر کدام آشنا خواهید شد:

•    کپسول پودر و گاز
•    کپسول CO2
•    کپسول فوم
•    کپسول آب و گاز
•    کپسول بیوورسال

انواع کپسول آتش نشانی بر حسب وزن
وزن کپسول با توجه به محل نصب آن و مقدار و نوع مواد قابل اشتعال در محیط تعیین می شود. کپسول های آتش نشانی دستی معمولاً وزنی بین 12-14 کیلوگرم دارند و برای بارهای سنگین تر نوع چرخ دار طراحی شده است.
 هرچه کپسول سنگین‌تر باشد، منطقه تحت پوشش بیشتر است (یعنی منطقه‌ای که می‌تواند خاموش کند.)
طبق استاندارد، کپسول با وزن کمتر از 18 کیلوگرم در ارتفاع 1 متر و بالای 18 کیلوگرم در ارتفاع 1.5 متر نصب می شود.

اجزای کپسول آتش نشانی
به طور کلی انواع کپسول آتش نشانی اجزای زیر را دارا هستند.
داخل بدنه استوانه ای بسته به نوع کپسول، پودر، آب یا گاز دی اکسید کربن تحت فشار قرار دارد.
دسته‌ی نگهدارنده که برای جابجایی کپسول استفاده می شود.
پین که مانند یک سوزن بین اهرم و دسته قرار گرفته است تا زمانی که از مهر و موم خارج نشود به محتویات سیلندر اجازه خروج نمی دهد.
اهرم یا دسته ای که پس از کشیدن پین، محتویات کپسول را خارج می کند.
شلنگ هدایت کننده که سرعت مواد را افزایش داده و دقیقاً به سمت آتش هدایت می کند. شبیه یک شیپور در کپسول های CO2 است.

انواع رنگ های کپسول آتش نشانی
در گذشته معمولا کپسول های آتش نشانی در رنگ های مختلف نمایش داده می شد تا کاربر بتواند به سرعت از کپسول آتش نشانی مناسب استفاده کند. به عنوان مثال، کپسول های آب قرمز رنگ، کپسول های CO2 سیاه، کپسول های پودری آبی و کپسول های بیورسال سبز رنگ هستند. این در حالی است که اکثر کپسول ها در ایران معمولا رنگ قرمز دارند و تفاوت آن ها با نوار رنگ روی بدنه مشخص می شود.



کاربردهای انواع کپسول آتش نشانی
کپسول های آبی برای آتش های کوچک و سبک مانند رده A (کاغذ و مواد خشک) استفاده می شوند و در انواع مختلفی تولید می شوند.
با پاشیدن قطرات آب روی محل آتش سوزی سرد شده و از آتش سوزی جلوگیری می کنند. این خاموش کننده نباید برای خاموش کردن آتش های ناشی از مواد الکتریکی قابل اشتعال استفاده شود.
کپسول های آبی با مواد افزودنی متفاوت : مواد این کپسول ها مخلوطی از فوم یا کف می باشد.
کپسولهای آتش نشانی بخار آب که توسط قطرات بسیار ریز آب، که بسیار کوچکتر از قطرات آب هستند، هدف را خنک کرده و از گسترش آتش جلوگیری می کنند. یکی از ویژگی های این مدل کوچک بودن قطره های آب است. این مشکل باعث می شود که سطح رویداد کوچک باشد. اما با توجه به سطح مقطع زیاد کارایی آن چندین برابر افزایش می یابد.
مشکل این کپسول های آتش نشانی این است که در دمای زیر 4 درجه یخ می زنند و قابل استفاده نیستند. اما معمولا در این نوع کپسول آتش نشانی برای رفع این مشکل از ضدیخ استفاده می شود که در دمای ۴۰- درجه سانتی گراد قابل استفاده است.

انواع کپسول آتش نشانی آب و گاز
این نوع کپسول آتش نشانی شبیه کپسول آتش نشانی تحت فشار آب است و سیلندر آن با آب و محلول ضد یخ پر شده است. همچنین این دو نوع کپسول آتش نشانی با لایه نازکی از پلاستیک و مواد ضد خوردگی پوشانده شده اند تا از خوردگی داخل سیلندر جلوگیری شود.
اما تفاوت این دو نوع کپسول آتش نشانی در نوع محیط فشار است که برای تامین گاز کپسول آتش نشانی گاز CO2 تحت فشار در یک سیلندر کوچک به نام کپسول استفاده می شود.
 با خاموش کننده های آب و گاز، انتشار گاز اغلب غیر قابل کنترل است و هنگامی که گاز ذخیره شده در کپسول آزاد شود، برگشت ناپذیر می شود. همچنین میزان تخلیه هر دو نوع کپسول آتش نشانی 95 درصد زمان شارژ کامل می باشد.

انواع کپسول آتش نشانی پودری
این کپسول ها متداول ترین نوع کپسول آتش نشانی هستند و برای آتش سوزی های نوع A، B، C، D، E قابل استفاده هستند، استفاده از این کپسول ها در فضاهای بسته توصیه نمی شود و ممکن است باعث آسیب به چشم و سیستم تنفسی شود. در یک تعریف کلی می توان گفت که بهترین کارایی کپسول های آتش نشانی پودر خشک را می توان روی آتش های فلزی مشاهده کرد.
به یاد داشته باشید که بهتر است ماهی یک بار کپسول را زیر و رو کرده و به جای خود برگردانید تا محتویات داخل ته نشین نشود. این خاموش کننده ها معمولا با یک برچسب آبی مشخص می شوند. البته این مورد در بسیاری از کشورها و برندهای محصول متفاوت است.

انواع کپسول CO2
با توجه به اینکه حاوی گاز دی اکسید کربن است، می توان از کپسول آتش نشانی CO2 برای اطفاء حریق وسایل برقی استفاده کرد. به طور کلی این گاز غیر قابل اشتعال، بی بو، خنثی و غیر سمی است. توجه داشته باشید که نمی توانید از این نوع کپسول آتش نشانی برای سوختگی انسان استفاده کنید و گاز دی اکسید کربن ممکن است باعث خفگی و آسیب جدی به فرد شود. حتی می تواند باعث مرگ در اثر کمبود اکسیژن شود.
https://www.kapsool125.com
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها