به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۳۷۱۸۳۳

پایان بورس امروز؛معاملات بهتر در سهام کوچک

پایان بورس امروز؛معاملات بهتر در سهام کوچک
گروه اقتصادی:بورس تهران امروز یکشنبه 6 آذر 1401 در ادامه اصلاح آغاز شده از هفته سوم آبان گذشته امروز هم 0.14 درصد کاهش یافت و به محدوده یک میلیون 406 هزار و 186 واحد رسید. نماگر هم‌وزن بازار اما هرچند اندک اما گامی سبز برداشت تا نشان از گردش فعلی پول در سهام کوچک بازار دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس تهران امروز 6 آذر 1401 نیز، روند اصلاحی آغاز شده از سومین هفته آبان را ادامه داد تا عمر این اصلاح به 10روز کاری برسد. در فاز ابتدایی بازار و تا ساعت 10 فشار عرضه در تمام بازار حس می‌شد. با گذر از این ساعت اهالی بازار سرمایه شاهد عملکرد کم نوسان سهام شاخص‌ساز بودند. در همین حین شاخص فرابورس با تقاضا مواجه شد و برخی سهام کوچکتر از منفی به سمت مثبت حرکت کردند.

شاخص کل بورس ضمن افت 0.14 درصدی، 2 هزار و 23 واحد کاهش یافت تا در محدوده یک میلیون و 406 هزار و 186 واحد متوقف شود. نماگر هم‌وزن بازار سرمایه اما هرچند اندک اما 512 واحد به ارتفاع خود افزود تا به محدوده 408 هزار 641 واحد برسد. حرکت خلاف جهت شاخص هم‌وزن با شاخص کل، نشان از عدم همراهی سهام کوچک و متوسط بازار با نمادهای بزرگ دارد.

ارزش معاملات همچنان بدون رشد در کانال 2 هزار و 920 همت در حال نوسان است. گفتنی است یک اصلاح مفید در یک روند ایجاد شده با افزایش حجم و ارزش معاملات همراه است. افزایش دو عامل یادشده حاکی از دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه به نماد است. رفتاری که می‌تواند موج بعدی روند را تضمین کند.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حکایت از خروج 97 میلیاردی سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. همچنین 320 نماد مثبت و 307 نماد منفی در تابلوی معاملات امروز به چشم می‌خورد.امروز نمادهای کگل، شبندر، شتران، پارسان، شپنا و وبلمت بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای وامید، فملی، خودرو، فارس و تایرا دربردارنده بیشترین تاثیر مثبت روی شاخص کل بودند.

در سوی دیگر بازار نمادهای آریا، فغدیر، بپاس، خدیزل و ارفع بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل فرابورس داشتند. اما از طرفی دماوند، سمگا، کوثر، کزغال و ددانا بیشترین تاثیر منفی را روی این شاخص داشتند.
بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای آبین، رتاپ، دپارس، سایرا، سخوز و کاسپین بود. در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش، وسالت، وآذر، خبنیان، گدنا و سفاسی قرار دارند. بیشترین ارزش صف خرید متعلق به نمادهای خفولا، خاور، وسدید، کپشیر و وملی بود.

تاثیر صورت‌های مالی ماهانه و تحرکات دلار بر معاملات بورس
این روز‌‌ها شاهد انتشار صورت‌های مالی ماهانه شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس و ارواق بهادار هستیم. اتفاقی که معمولا کمی با تاخیر تاثیرش را به صورت مستقیم بر جریان معاملاتی بازار سهام خواهد گذاشت. در چنین شرایطی با عملکرد مناسبی که اکثر نمادها در گزارش‌های ماهانه خود نشان دادند، اعتبار روند صعودی آغاز شده بیشتر می‌شود.همچنین همزمان با نوسانات کم و گردش مالی پایین بازار سهام، بازار ارز آزاد دوباره حرکت‌هایی را آغاز کرده است. طی روز جاری دلار آزاد دوباره افزایشی شده است. لازم به ذکر است یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر روند اخیر بورس، آزادشدن نرخ دلار و رشد پرشتاب آن بود. حال بار دیگر دلار در حال نوسان مثبت است و باید منتظر تاثیر آن بر بازار سرمایه باشیم.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها