کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتخاب بذرپاش و ریسک بزرگ رئیسی!

6 آذر 1401 ساعت 13:48


گروه سیاسی: مهرداد بذرپاش، با ۴۲ سال سن، یکی از پرتکرارترین نام‌هایی است که از جبهه اصول‌گرایی به عنوان یک مدیر اصول‌گرا شنیده می‌شود؛ او در حال پشت سر گذاشتن مشاغل مختلف با حمایت‌های گسترده است. بذرپاش ابتدا نزدیک به محمود احمدی‌نژاد بود، به ریاست دو گروه خودروسازی پارس‌خودرو و سایپا رسید و سپس رئیس سازمان ملی جوانان شد.
به گزارش روزنامه هم‌میهن، پس از فاصله گرفتن از احمدی‌نژاد، ابتدا وارد تیم اقتصادی سپاه شد، به مجلس نهم رسید و بعد از پایان دوران حضور در هیئت‌رئیسه مجلس، مورد اعتماد محمد مخبر قرار گرفت که آن زمان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود. او دو عنوان حکم ریاست از معاون اول فعلی دولت دریافت کرد و سپس با حمایت محمدباقر قالیباف به صندلی ریاست دیوان محاسبات رسید و حالا اینطور که از اخبار و شنیده‌ها استنباط می‌شود، در آستانه معرفی به عنوان وزیر است تا مسیر پیشرفت خود را ادامه دهد.
از آزادی تا بهشت
ماجرای مهرداد بذرپاش را باید از سال‌های دانشجویی آغاز کرد. او در سال ۷۷ با قبولی در رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف وارد این دانشگاه شد و در همان سال اول فعالیت خود را در بسیج دانشجویی آغاز کرد، اما آغاز شناخته شدن او در جریان اصول‌گرایی و منتقدان اصلاحات با تندروی‌هایی بود که در جریان تجمع اعتراضی دانشجویان در اعتراض به حکم اعدام هاشم آقاجری به عنوان سرپرست بسیج دانشجویی دانشگاه شریف انجام داد. او در همان مقطع در واکنش به تندروی‌هایش گفته بود: «هر جا هتاکی باشد، ما هستیم.»
سرپرست بسیج دانشجویی دانشگاه شریف، با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران روزگار جدیدی را آغاز کرد و به‌عبارتی وارد دورانی پر از پست و مقام شد. ابتدا به عنوان مشاور جوان شهردار تهران منصوب شد؛ عنوانی که تا پایان دوره حضور احمدی‌نژاد در شهرداری تهران همراه بذرپاش بود. البته همزمان ریاست فرهنگسرای خاوران را نیز در اختیار داشت و با رسیدن انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴، فعال ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد شد و همزمان با پایان دوره شهرداری احمدی‌نژاد، پست‌هایش در شهرداری تهران را تحویل داد تا آماده حضور در دولت شود.
نردبان پاستور
رسیدن محمود احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری، ادامه مسیر رویایی مهرداد بذرپاش و به‌عبارت دیگر صعود چندپله‌ای او بود. اولین حکم صادرشده به نام مهرداد بذرپاش و با سربرگ ریاست‌جمهوری، عنوان مشاور رئیس‌جمهور بود؛ حکمی که البته عمر کوتاهی داشت و فقط شش ماه بعد؛ بذرپاش عضو هیئت‌رئیسه گروه خودروسازی سایپا شد و در همان حال و در جریان انتخابات شورای شهر تهران در سال ۸۵، رئیس ستاد انتخاباتی «رایحه خوش خدمت» در حمایت از احمدی‌نژاد شد؛ لیستی که البته شکست خورد و نتوانست مهرداد بذرپاش جوان را به صندلی شهرداری تهران برساند، اما این شکست مانعی در مسیر پیشرفت بذرپاش نبود و در بهار ۱۳۸۶ و درحالی‌که فقط ۲۷ سال داشت، به‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو معرفی شد؛ انتصابی که در همان زمان منتقدان زیادی داشت و برخی معتقد بودند او از نظر تجربه و سن، مناسب این پست نیست، اما «جوان اول دولت» در مسیر‌های بزرگی قرار گرفته بود و شخص محمود احمدی‌نژاد حامی تمام‌عیار او شده بود.
حمایتی که به‌رغم انتقاد‌ها همچنان ادامه داشت تا در بهمن ۸۶ به مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا و تا آخرین ماه‌های دولت نهم در این سمت حضور داشته باشد. البته ثمره دوران ریاست او در سایپا گزارشی بود که در سال ۹۵ منتشر شد که براساس آن اعلام شد طبق صورت‌های مالی گروه خودروسازی سایپا، بذرپاش همراه با چهار عضو دیگر هیئت‌مدیره طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اند؛ اتهامی که البته از سوی بذرپاش مورد پذیرش قرار نگرفت.
اما در دولت دهم، نزدیک بودن او و محمود احمدی‌نژاد همچنان ادامه پیدا کرد و پیش از دومین تنفیذ احمدی‌نژاد، حکم جدیدی به نام مهرداد بذرپاش صادر شد و او به عنوان معاون رئیس دولت و رئیس سازمان ملی جوانان معرفی شد. حضور در ریاست این سازمان چندان طولانی نبود و در آذر ۸۹ حکم برکناری بذرپاش صادر شد؛ کناررفتنی که در همان مقطع حاشیه‌های خاص خود را داشت و به‌رغم اینکه دولت اصرار داشت او خودش از چندی پیش استعفا داده است، اما برخی دیگر معتقد بودند اختلاف‌نظر مهرداد بذرپاش و اسفندیار رحیم‌مشایی باعث شده تا احمدی‌نژاد در دوراهی قرار گرفته و بین این دو نفر، مشایی را انتخاب کند.
البته پس از صدور حکم برکناری، او حکم جدیدی از احمدی‌نژاد گرفت و به‌عنوان مشاور اجتماعی منصوب شد، اما همانطور که از عنوان این حکم مشخص است، اعتبار جایگاهی حکم صادرشده برای او بسیار پایین‌تر از مدیرعاملی گروه‌های خودروسازی و معاونت ریاست‌جمهوری است.
دوران گذار و انصراف از کاندیداتوری
پس از پایان کار در دولت، مهرداد بذرپاش هر چند حامی اصلی خود یعنی محمود احمدی‌نژاد را از دست داده بود، اما در همان دوران حضور در پارس‌خودرو، سایپا و سازمان ملی جوانان، ارتباط خوبی با بدنه اصول‌گرایان برقرار کرد؛ به گونه‌ای که یازدهم بهمن ۸۹ به عنوان قائم‌مقام بنیاد تعاون سپاه معرفی شد و در همان حال در انتخابات مجلس نهم ثبت‌نام کرد و توانست در دومین دور انتخابات نماینده این مجلس شود. درباره سطح ارتباط و اعتبار او پس از جدایی از احمدی‌نژاد این نکته قابل توجه است که بذرپاش در دوران حضور در مجلس توانست با رای نماینده‌ها عضو هیئت‌رئیسه شود و در همان دوره حضور در مجلس، از رئیس صداوسیما حکم گرفت و با حکم محمد سرافراز به عنوان «دبیر قرارگاه تخصصی ماهواره» منصوب شد.
پیشروی سیاسی بذرپاش با حضور در مجلس نهم به‌گونه‌ای ادامه یافت که حتی در مقطعی از او به عنوان نامزد احتمالی اصول‌گرایان در انتخابات سال ۹۶ نام برده می‌شد و حتی سودای ریاست‌جمهوری را تا میدان فاطمی هم پیش برد، اما درحالی‌که به نظر می‌رسید برای ثبت‌نام راهی ساختمان وزارت کشور شده است، در برابر خبرنگاران قرار گرفت و اعلام کرد که به نفع نیرو‌های انقلاب از حضور در انتخابات به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری انصراف داده است. اما پس از انصراف، حکم جدیدی برای مهرداد بذرپاش در نظر گرفته شد و او که پیش از این مهره محبوب محمود احمدی‌نژاد بود، در لیست نزدیکان محمد مخبر قرار گرفت و طی سه سال دو حکم از رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام دریافت کرد. او در سال ۹۶ رئیس هیئت‌مدیره بنیاد احسان شد و در سال ۹۹ به مدیرعاملی بنیاد برکت رسید.
در روز‌هایی که مهرداد بذرپاش به محمد مخبر نزدیک شده بود و از مهره‌های مورد اعتماد او به شمار می‌رفت، معرفی بذرپاش به عنوان نامزد ریاست دیوان محاسبات، حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت؛ حاشیه‌هایی که نشان داد او در بدنه اصول‌گرایی علاوه بر حامیان بزرگی که دارد؛ دارای منتقدان نامداری است. افرادی مانند احمد توکلی که سابقه کاری ۲۰ ساله او را مورد تشکیک قرار دادند و معتقد بودند، «بذرپاش ۲۰ سال سابقه کاری ندارد» یا الیاس نادران که در اسفند ۹۹ و در ماجرای انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات، در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، مدعی شده بود که «بذرپاش برای کسب عنوان ریاست و برای فراهم کردن ۲۰ سال سابقه کار، دست به جعل مدرک زده است.»، اما به هر صورت و با وجود مخالفت‌های زیاد، مهرداد بذرپاش با حمایت تمام‌عیار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم به صندلی ریاست دیوان محاسبات تکیه زد.
رویای وزارت
با رسیدن سیدابراهیم رئیسی به ریاست دولت سیزدهم، با توجه به ارتباط خوبی که مهرداد بذرپاش با محمد مخبر، معاون اول دولت دارد؛ در سه مقطع نام بذرپاش به عنوان گزینه حضور در هیئت دولت به عنوان وزیر مطرح شده است. به عبارت دیگر جز گمانه‌زنی پیش از تشکیل دولت، هر بار وزارت‌خانه‌ای بدون وزیر شده، فارغ از اینکه تخصص مهرداد بذرپاش چیست، نام او به عنوان گزینه احتمالی وزارت به میان آمده و البته در سومین مقطع جدی‌تر از قبل هم شده است.
اولین بار پس از معرفی ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت، برخی تحلیل‌ها حکایت از این داشت که مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی خواهد شد؛ گمانه‌ای که صورت نگرفت و نام او در لیست وزرای معرفی‌شده به دولت قرار نگرفت. اما پس از پایان کار حجت‌الله عبدالملکی در وزارت کار و رفاه اجتماعی، یکبار دیگر سمت‌وسوی گمانه‌زنی‌ها به طرف مهرداد بذرپاش به‌عنوان وزیر احتمالی رفت، اما خبری از معرفی به مجلس نبود.
حالا با دومین تغییر کابینه ابراهیم رئیسی و به‌دنبال استعفای رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی، یک‌بار دیگر نام مهرداد بذرپاش به عنوان نامزد حضور در کابینه مطرح شده است و البته این‌بار یک مقام رسمی او را کاندیدای کسب عنوان وزارت معرفی کرده است. چهارشنبه هفته گذشته درحالی‌که شهریار افندی‌زاده به عنوان سرپرست وزارت راه معرفی شده بود، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم در حاشیه جلسه هیئت‌دولت، مهرداد بذرپاش را جدی‌ترین گزینه معرفی به مجلس به‌عنوان وزیر پیشنهادی عنوان کرده بود.
فارغ از اینکه بذرپاش همواره گزینه‌ای مثال‌زدنی در مسئله جوان‌گرایی و البته جوان‌گرایی بدون توجه به شایسته‌سالاری بوده است. حالا باید دید آیا نزدیک بودن مهرداد بذرپاش به محمد مخبر باعث می‌شود که دولت رئیسی او را به یکی از رویاهایش برساند و موضوع دوباره گزیدن یک چهره بی‌تجربه را به جان بخرد؟
 


کد مطلب: 371835

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/371835/انتخاب-بذرپاش-ریسک-بزرگ-رئیسی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir