به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۳۷۱۸۵۰

مزایده دادگستری به چه صورت برگزار می‌شود؟

گروه دانستنی: یکی از وزارتخانه‌‌های کشور، وزارت دادگستری است که بر اساس اصل یکصد و شصتم قانون اساسی این وزارتخانه مسئولیت کلیه مسائل مربوطه به روابط قوه قضائیه با قوه مجریه و قوه مقننه را بر عهده دارد و از میان کسانی که رئیس قوه قضائیه به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کند انتخاب می‌شود.
مزایده دادگستری به چه صورت برگزار می‌شود؟
وزیر دادگستری تنها وزیری است که برای انتخاب به این سمت، نیازمند کسب اعتماد از روسای هر سه قوه است. یکی از فعالیت‌هایی که توسط این وزارتخانه انجام می‌گیرد؛ انجام انواع مزایده است. ما در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم. پس با ما در ادامه همراه شوید.

وظایف وزارت دادگستری
این وزارتخانه در کنار هماهنگی میان سه قوه، وظایف متعدد  دیگری نیز دارد که به این شرح است: اقدام در جهت احقاق حقوق شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور و معاضدت حقوقی به اتباع ایرانی مقیم سایر کشورهای جهان، پاسخ به استعلامات حقوقی دستگاه‌‌ها و مدیریت امور پرداخت دیه از بیت ‌المال حمایت از قربانیان جرم و مجرمین جرایم غیرعمد. وظیفه خلع ‌ید و رفع تصرف از اراضی ملی نیز بخشی از مسئولیت‌هایی است که بر عهده وزارت دادگستری شهرستان‌ها است.
وزارت دادگستری همچنین دارای چهار معاونت با عنوان‌های حقوق بشر و امور بین الملل، حقوق مالکیت فکری، حقوقی و امور مجلس، و توسعه مدیریت و پشتیبانی است. علاوه بر این، مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد از واحدهایی است که در این وزارتخانه مستقل عمل کرده و و مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نیز از سال ۱۳۸۸ در زیر مجموعه وزارت دادگستری قرار گرفته است.

مزایده دادگستری
مزایده در واقع، نوعی از معامله و فروش اموال منقول و غیر منقول شخصیت حقوقی یا حقیقی است  که با ساز و کاری حقوقی و شرایطی مطابق قانون وارد فرایند اجرا می‌شود. در زمینه برگزاری انواع مزایدات، وزارت دادگستری با استفاده از نماینده رسمی خود بها و قیمت پایه مزایده را تعیین می‌کند و خریداران با رعایت تشریفات قانونی هر کدام قیمت پیشنهادی خود برای اموال مورد نظر را ارائه می‌کنند. سپس فروشنده (شخص حقیقی یا حقوقی) با بررسی قیمت‌‌های پیشنهادی، اقدام به انتخاب بالاترین قیمت پیشنهاد شده به عنوان خریدار می‌کند. در واقع با فرایند مزایده، اموالی که دارای تقاضای خرید زیادی است و از جنبه‌های مختلف، زمینه ساز منفعت مادی است  در یک فضای عادلانه و با نظارت قانون و ارگان‌های مختلف وارد جریان فروش می‌شود. در فرایند مزایده دادگستری بر خلاف فرایند مناقصه بالاترین قیمت پیشنهادی به عنوان برنده مزایده انتخاب خواهد شد و اموال مربوطه با سپری شدن روند حقوقی و مالی در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت.

بر اساس تبصره ماده ۱۹ قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱: « در مواردی که انجام معاملات، مستلزم تعیین قیمت عادله روز از طرف کارشناس رسمی است، نظریه اعلام شده حداکثر تا ۶ ماه از تاریخ صدور معتبر خواهد بود.» بنابراین قیمتی که از سوی کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌شود تا 6 ماه اعتبار دارد.
 در این زمینه همچنین دفاتر خدمات قضایی هم با هدف الکترونیکی شدن اقدامات قضایی و همچنین دسترسی راحت تر هموطنان به کارشناسان قوه قضاییه تشکیل شده‌ است. حوزه فعالیت دفاتر خدمات قضایی عمدتا در زمینه ثبت و پیگیری قضایی است. وظیفه این دفاتر به شرح زیر مشخص شده است:

1.    ثبت دادخواست‌های بدوی دادگاه‌‌های حقوقی، خانواده و شورای حل اختلاف ( درخواست سازش به‌صورت الکترونیکی قابل ثبت نبوده و مانند قدیم به صورت دستی از طریق شورا ثبت می‌گردد.)
2.    ثبت شکوائیه.
3.    ثبت واخواهی و تجدید نظر آرای شورای حل اختلاف، دادگاه‌های خانواده، حقوقی و کیفری
4.    ثبت اعاده دادرسی دعاوی حقوقی‌، فرجام خواهی و پرونده‌‌های مرتبط با دیوان عالی کشور
5.    ثبت دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری.
6.    اعتراض به قرارهای نهایی دادسرا (منع تعقیب، موقوفی تعقیب، تعلیق تعقیب، توقف تحقیقات، دستور ضبط وجه الکفاله، دستور ضبط وجه الوثاقه)
7.    اعتراض ثالث
8.    دعاوی طاری (دعوای تقابل، ورود ثالث و جلب ثالث)
9.    درخواست تامین دلیل و تامین خواسته
10.    ثبت اظهار نامه (اخطار قانونی)
11.    ثبت لایحه (در آینده نزدیک)
12.    پیگیری ابلاغ الکترونیکی
13.    پیگیری آخرین وضعیت دادخواست، شکواییه، لایحه و یا اظهار نامه، پیگیری زمان تشکیل دادگاه، پیگیری اظهار نامه و ارائه گواهی ابلاغ
14.    ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه قوه قضاییه
15.    تمدید پروانه وکلا (دریافت هزینه دادگستری)


 
روش‌های طرح دعوا به صورت الکترونیکی
برای استفاده از روش الکترونیکی طرح دعوا می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید:
1.    استفاده از درگاه خدمات الکترونیکی: در این روش، ثبت دادخواست و یا شکواییه پس از ورود به درگاه خدمات قضایی الکترونیکی انجام می‌شود. پس از آن کد رهگیری به دنبال تکمیل اطلاعات دریافت می‌شود. سپس، متقاضی به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و هزینه‌‌های مربوط به دادخواست و یا شکواییه را پرداخت می‌کند.  ارایه خدمات الکترونیکی به روش خودکاربری برای ثبت و ارسال الکترونیکی اظهارنامه، شکواییه، دادخواست‌‌های بدوی، طاری و اعتراضی برای وکلا فراهم شده است. آن دسته از وکلای دادگستری که در سامانه ثنا ثبت ‌نام کرده‌ اند می‌توانند با مراجعه به سامانه عدل‌ ایران از قسمت “خدمات ویژه وکلا” شخصا برای ثبت، تکمیل فرایند خدمات الکترونیکی و پرداخت هزینه‌‌های قانونی اقدام کنند. باید دقت داشته باشید که در این مرحله وکلا باید پس از هماهنگی با یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، خدمت مورد نظر را به آن دفتر ارسال کنند تا پس از بررسی نهایی نسبت به ارسال آن به مرجع قضایی اقدام شود.
2.    مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: در این روش، مراجعه کننده از همان ابتدا به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز، دادخواست و یا شکواییه خود را ارائه می‌کند.

اطلاع از مزایده دادگستری
مزایدات دادگستری عمدتا در حوزه‌های مختلفی مانند مزایده فروش خانه، مغازه، خودروی سواری، فروش زمین و غیره انجام می‌گیرد. برای اطلاع از مزایده دادگستری در حوزه‌های مختلف می‌توانید از روزنامه‌های کثیر الانتشار استفاده کنید یا از سایت اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات ارتباط گستران هزاره استفاده کنید. هزاره با دارا بودن بیش از 20 سال سابقه در زمینه انتشار آگهی‌های معاملاتی توانسته آگهی‌های مزایداتی و مناقصاتی بسیاری را در کشور پوشش دهد.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها