به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۳۷۱۸۵۸

"اوریون" رکورد "آپولو ۱۳" را شکست

"اوریون" رکورد "آپولو ۱۳" را شکست
گروه علمی: کپسول فضایی اوریون متعلق به ناسا که با ماموریت "آرتمیس ۱" به سوی کره ماه راهی شده است، روز گذشته به مسافتی دورتر از هر فضاپیمایی که تاکنون برای حمل انسان طراحی شده بود، سفر کرد.به گزارش ایسنا، کپسول فضایی قابل حمل سرنشین اوریون رکورد جدیدی را برای ناسا به ثبت رسانده است. این کپسول روز گذشته تقریباً در ساعت ۸:۴۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۷:۱۰ به وقت ایران)، به فاصله‌ای دورتر از هر فضاپیمایی که برای حمل فضانوردان طراحی شده بود، پرواز کرد و از رکورد قبلی ماموریت "آپولو ۱۳" در سال ۱۹۷۰ فراتر رفت.
 
گفتنی است که اوریون تا ساعت ۱۸:۴۷ روز گذشته به وقت ایران تقریباً ۴۰۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر از زمین فاصله گرفته بود.جیم گفر مدیر یکپارچه‌سازی فضاپیمای اوریون گفت: "آرتمیس ۱" برای فشار بر سیستم‌های اوریون طراحی شده است و ما در مدار برگشتی دوردست به ‌عنوان یک راه واقعا خوب برای انجام این کار مستقر شدیم. اکنون این اتفاق افتاد و با آن مدار بسیار بزرگ و در ارتفاع زیاد بالای ماه توانستیم رکورد "آپولو ۱۳" را پشت سر بگذاریم. اما آنچه مهمتر بود، پیش بردن مرزهای اکتشاف و فرستادن فضاپیما به دورتر از آنچه قبلاً انجام داده بودیم، بود.

از بین تمام ماموریت‌هایی که می‌توانستند این رکورد را بشکنند، قرعه به نام "آرتمیس ۱" افتاد. این در حالی است که برنامه اولیه پروازی "آپولو ۱۳" انجام یک پرواز رکوردشکن نبود، بلکه پس از یک روشن کردن موتور در میانه ماموریت که ناسا را ​​مجبور کرد مسیر بازگشت جدیدی را برای آن طراحی کند، ماژول فرمان اودیسه رکورد فاصله‌گیری ۴۰۰ هزار و ۱۷۱ کیلومتری از زمین را به ثبت رساند.

با ذخیره محدود اکسیژن در ماژول قمری آکواریوس(Aquarius)، ناسا باید "آپولو ۱۳" را در سریع‌ترین زمان ممکن به زمین بازمی‌گرداند و در نهایت در یک مسیر پروازی مستقر شد که از گرانش ماه برای بازگشت به زمین استفاده کند.آرتورو کامپوس یکی از پرسنل ناسا بود که برای بازگشت ایمن فضانوردان در آن ماموریت می‌کوشید. او یک طرح اضطراری نوشت که به "ماژول فرماندهی و خدمات" قدرت کافی برای بازگشت به زمین می‌داد و طرحش جواب داد.

اگرچه اوریون سرنشین ندارد، اما برای اندازه‌گیری میزان قرار گرفتن در معرض تشعشع و استرس‌هایی که یک سرنشین در پرواز به ماه و برگشت به زمین تجربه می‌کند، آدمک‌هایی درون اوریون قرار گرفته‌اند که یکی از این آدمک‌ها نمونه‌ای کامل از بدن آرتورو کامپوس است که به افتخار وی و نقشش در مأموریت "آپولو ۱۳" طراحی شده است.کامپوس به پاس تلاش‌های خود موفق به دریافت مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا شد و در سال ۲۰۰۴ درگذشت.

اوریون به تازگی پرواز از نزدیکی ماه را به انجام رسانده است و پس از این که نیمی از مدار خود را به دور ماه طی کند، خود را به سمت زمین می‌کشاند.البته اوریون در فاصله رکوردشکن خود نسبت به "آپولو ۱۳" متوقف نشده است و بامداد سه‌شنبه(۰۰:۳۶ به وقت ایران) به حداکثر فاصله ۴۳۲ هزار و ۱۹۴ کیلومتری از زمین خواهد رسید. سپس از آن نقطه به حرکت به دور ماه ادامه خواهد داد تا زمانی که موتور سیستم مانور مداری خود را روشن کند و مدار خود به دور ماه را ترک کند و دومین گذر نزدیک خود از کنار سطح ماه را در تاریخ ۵ دسامبر انجام دهد و پس از آن در ۱۱ دسامبر به زمین بازگردد.ناسا انتظار دارد که اوریون در تاریخ ۱۱ دسامبر در سواحل سن دیگو روی زمین فرود آید.
برچسب ها: ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها