به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۳۷۱۸۹۳

سهم ایران از بازار بزرگ آفریقای جنوبی چقدر است؟

سهم ایران از بازار بزرگ آفریقای جنوبی چقدر است؟
گروه اقتصادی: قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا می‌گوید با وجود حجم بالای تجارت سالانه آفریقای جنوبی، ایران نتوانسته سهم بزرگی از این بازار را در اختیار بگیرد.به گزارش ایسنا، سید روح الله لطیفی اظهار کرد: آفریقای جنوبی، اولین مقصد صادرات ایران به قاره آفریقا است با وجود رشد دو برابری صادرات ایران به این کشور در سال گذشته و استمرار رونق صادرات در هفت ماهه امسال اما سهم ایران از سبد تجارت  آفریقای جنوبی کمتر از ۱.۲ هزارم مجموع واردات و صادرات آن کشور است. آفریقای جنوبی کشوری است با جمعیت نزدیک به ۶۰ میلیون نفر و مساحت ۱ میلیون و ۲۲۱ هزار کیلومتر مربع که در کنار اقیانوس‌های هند و اطلس واقع شده است.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصادی این کشور، بیان کرد: آفریقای جنوبی منابع گسترده معدنی و انواع کانی و الماس را دارا است که همین موضوع باعث شده تا سال‌ها توسط اروپایی‌ها استعمار شود، این کشور از بنیان‌گذاران اتحادیه آفریقا است و دومین اقتصاد بزرگ را در میان کشورهای این قاره دارد و بزرگترین صادرکننده طلا در جهان به شمار می رود. مجموع ارزش کالاهای صادراتی از مبدا آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۱ میلادی، بالغ بر ۱۲۴ میلیارد دلار بوده که ۳۴ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات طلا، ۱۸ میلیارد دلار سهم صادرات سنگ آهن است. مهمترین مقاصد صادراتی آفریقای جنوبی به ترتیب چین، آمریکا، آلمان، ژاپن و انگلیس بودند.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا با اشاره به گستردگی آمار وارداتی آفریقای جنوبی گفت: مجموع ارزش کالاهای وارداتی به مقصد آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۹۳ میلیارد دلار بوده است که از این مبلغ بیشترین سهم متعلق به سوخت، نفت و کالاهای مرتبط به آن با مبلغ ۱۵ میلیارد دلار بوده است. پس از آن ماشین آلات هوشمند ۱۱ میلیارد و کالاهای الکترونیکی ۸ میلیارد از سهم واردات این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. پنج کشور تامین کننده کالا به آفریقای جنوبی به ترتیب کشورهای چین، آلمان، آمریکا، هند و عربستان سعودی بودند. مجموع صادرات خدمات از آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷ میلیارد دلار بوده و واردات خدمات به این کشور نیز در سال ۲۰۲۱، ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

لطیفی با بیان اینکه آفریقای جنوبی اولین مقصد صادراتی ایران به قاره افریقا است، تصریح کرد: مجموع ارزش کالاهای صادراتی ایران به این کشور در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۵۵ میلیون دلار به وزن ۵۵۲ هزارتن بوده که ۲۱۸ میلیون دلار از این میزان صادرات را اوره به خود اختصاص داده است، در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۱ نیز ۲۴۸ میلیون دلار کالا از ایران به آفریقای جنوبی صادر شده. مجموع ارزش کالاهای وارداتی از آفریقای جنوبی به ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که ۲ میلیون دلار از این مبلغ مربوط به واردات نباتات و اجزا آن مثل شیره ها و عصاره‌های نباتی بوده است، این کشور سومین صادر کننده آفریقایی به ایران در سال ۱۴۰۰ بوده، واردات کشورمان در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۱ از آفریقا معادل واردات یکساله ۱۴۰۰ بود و به ۶و نیم میلیون دلار رسید.
برچسب ها: آفریقای جنوبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها