کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نیاز به همبستگی در تقسیم جنگ‌زدگان اوکراینی

7 آذر 1401 ساعت 9:27


گروه بین الملل: بدون برق، بدون آب، بدون گرما؛ حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین بسیاری از مردم را مجبور به فرار کرده است. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا به طور چشمگیری بیش از سایرین پناهنده می‌پذیرند. به تغییر این تناسب نیاز است.
بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تاکنون ۷میلیون و ۹۰۰هزار نفر از زمان آغاز جنگ تجاوزکارانه روسیه به اوکراین از کشور خود فراری شده‌اند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل هشدار می‌دهد که ممکن است در ماه‌های آینده این رقم افزایش یابد، زیرا این کشور با زمستان بسیار سختی روبرو است. وضعیت در بسیاری از مناطق فاجعه‌بار است. روسیه بارها راکت و موشک‌های بالستیک به زیرساخت‌های تأمین انرژی اوکراین شلیک می‌کند که خسارات زیادی به بار آورده است.
اما چه کشوری قرار است افرادی را بپذیرد که بدون گرما و آب قادر به ماندن در خانه‌های خود نیستند؟
مانفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم اروپا در پارلمان اروپا خواستار همبستگی بیشتر اروپایی برای اسکان این جنگ‌زدگان شد. او به نشریه "بیلد ام زونتاگ" گفت: «اگر اوکراینی‌های بیشتری به دلیل بمباران‌ها و حملات روسیه در زمستان مجبور به فرار شوند، اروپای غربی باید مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرد.» همه کشورهای اتحادیه اروپا باید با همبستگی خود به مقابله با این چالش بی‌سابقه بروند.»تا کنون برخی از کشورهای اروپایی بیش از سایرین در این زمینه فعال بوده‌اند. لهستان با بیش از ۱.۵ میلیون نفر، بیشترین پناهنده اوکراینی را پذیرفته است.
بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، ۴۶۳هزار نفر اوکراینی به جمهوری چک پناهنده شده‌اند، و این رقمی قابل توجه برای کشوری با جمعیت ۱۰.۷ میلیون نفر است.
در آلمان به گفته وزارت کشور، حدود یک میلیون پناهنده از اوکراین در این کشور ثبت‌نام کرده‌اند و تدارکات لازم برای زمستان در حال انجام است. در برخی نقاط بار دیگر سرپناه‌های اضطراری در چادرها و سالن نمایشگاه‌ها در حال راه‌اندازی است.
وضعیت در کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا متفاوت است: فرانسه، ایتالیا و اسپانیا تاکنون پناهندگان بسیار کمتری را پذیرفته‌اند. آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد کل پناهندگان اوکراینی در این سه کشور را حدود ۴۴۶هزار نفر عنوان کرده است.
گرالد کنائوس، پژوهشگر امور مهاجرت به نشریه "بیلد ام سونتاگ" گفته است: این نیز به این دلیل است که در فرانسه، جایی که در حال حاضر ۱۱۹هزار پناهنده اوکراینی در آن زندگی می‌کنند، در مقایسه با آلمان، پناهندگان دشوارتر می‌توانند جای پای خود را محکم کنند. او افزود: «فرانسه به پناهندگان پول کمتری می‌پردازد و اجاره یک آپارتمان بسیار پیچیده است و ویعه بالایی باید برای آن پرداخت.»به همین دلیل برخی از کشورها به مرزهای ظرفیت خود می‌رسند، برخی دیگر ظرفیت پذیرش آن‌ها رو به اتمام است. کنائوس می‌گوید اگر فرانسه، ایتالیا یا اسپانیا به اندازه جمهوری چک مردم را جذب می‌کردند، "وضعیت کاملاً متفاوت می‌بود".
یلوا یوهانسون، کمیسر داخلی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که اوکراینی‌ها به نظام‌های اجتماعی در سراسر اتحادیه اروپا دسترسی برابر دارند.
یوهانسون به "بیلد ام زونتاگ" آلمان گفت: «در ۹ ماه گذشته، پناهندگان اوکراینی بیشتر به جاهایی رفته‌اند که دوستانی یا عضو خانواده‌ای داشته‌اند و نزدیکی به سرزمین مادری و آشنایی با فرهنگ نیز نقش داشته است.»یوهانسون افزود، همبستگی میان کشورهای اتحادیه اروپا همچنان پابرجا است: «کشورهای عضوی که هنوز ظرفیت دارند، به وضوح به تلاش‌های خود را برای کمک به کشورهای عضوی که به مرز ظرفیت خود رسیده‌اند، می‌افزایند.»


کد مطلب: 371950

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/371950/نیاز-همبستگی-تقسیم-جنگ-زدگان-اوکراینی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir