به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۷۱۹۵۹

ایران و سوریه در حال تقویت پدافند هوایی دمشق

ایران و سوریه در حال تقویت پدافند هوایی دمشق
گروه بین الملل: یک گزارش انتشاریافته در رسانه‌های منطقه حاکی است که سوریه و ایران سامانه‌های پدافند هوایی جدیدی در اطراف دمشق مستقر کرده‌اند تا از ادامه حملات هوایی اسرائیل علیه سوریه جلوگیری کند.
به گزارش سایت سوری «صدای پایتخت»، افزایش سامانه‌های استقراریافته از سوی ایران و سوریه از جمله شامل سیستم‌های هشدار اولیه و پارازیت‌افکنی است.
این سایت به نقل از منابع خود نوشته است که وزارت دفاع سوریه سیستم‌های پارازیت‌افکنی این سامانه‌ها را ماه پیش آزمایش کرد و موفق شد هواپیماهای جنگی اسرائیلی را دست‌کم دو بار از حریم هوایی سوریه بیرون براند.
این گزارش که  در روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز بازتاب یافته، این سامانه‌ها را ساخت کره شمالی و چین دانسته و افزوده است که استقرار آن در حومه دمشق، در چارچوب توافق‌های صورت گرفته میان سوریه و ایران است.جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته، از جمله در جریان سفرهای مقامات ارشد نظامی خود به سوریه، توافق‌های نظامی با این کشور متحد خود را تقویت کرد.
ایران در یک دهه اخیر از سامانه‌های هوایی متعددی رونمایی کرده است که «سوم خرداد»، «باور ۳۷۳»، «۱۵ خرداد»، «مرصاد ۱۶» و «۹ دی» از جمله آن‌هاست.
از سوی دیگر، اسرائیل نیز تا حال ۳۶ فروند جنگنده اف۳۵ از آمریکا گرفته که با ویژگی رادارگریزی ظاهراً امکان رهگیری آن‌ها را غیرممکن کرده است. بعید است که اسرائیل تا حال در عملیات هوایی در سوریه از اف۳۵ استفاده کرده باشد.
سوریه از سامانه‌های پدافند هوایی روسی مستقر در خاک این کشور، به دلیل وجود توافق نانوشته سال‌های گذشته میان سران روسیه و اسرائیل در راستای حفظ منافع اسرائیل در قبال سوریه، نتوانسته برای مقابله با عملیات هوایی پیاپی منتسب به اسرائیل به طرز مؤثری استفاده کند.چند ماه بعد از آغاز جنگ روسیه در اوکراین اعلام شد که روسیه به دلیل روبه‌رو شدن با کمبود جدی تجهیزات نظامی در جبهه‌ها، دست‌کم یکی از سامانه‌های پدافند هوایی خود را از سوریه بیرون برد.
در هفته‌های گذشته ۵ مورد عملیات هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه، از جمله علیه پایگاه‌های نظامی در حماه، مصیاف و سایر نقاط دمشق و همچنین در طرطوس در استان ساحلی لاذقیه صورت گرفت. اکثر این حملات از طریق رها کردن موشک از هواپیماهای جنگی در حریم هوایی لبنان صورت گرفته بود.


 
برچسب ها: سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها