به روز شده در ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - ۱۳:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۳۷۱۹۸۰

هر ۲۰۰۰قدم ۱۱درصد زندگی بیشتر

هر ۲۰۰۰قدم ۱۱درصد زندگی بیشتر
گروه علمی:به تعداد قدم‌هایی که هر روز برمی‌دارید، دقت می‌کنید؟ آن‌ها را می‌شمارید؟ به این فکر می‌کنید که هر روز چند قدم راه رفته‌اید؟ علم پزشکی معتقد است برای حفظ سلامت هر روز باید تعداد مشخصی قدم برداریم؛ این عدد را می‌دانید؟ می‌دانید چرا تعداد قدم‌هایی که در روز برمی‌داریم مهم است؟ بعد از همه این سؤال پیچ‌کردن‌ها، نوبت به جواب می‌رسد؛ البته این مشروط به این است که هوا قابل نفس کشیدن باشد و بتوان قدم از قدم برداشت.

همین حالا برنامه سلامت گوشی هوشمند خود را روشن کنید. این برنامه را ندارید؟ آن را نصب کنید. هر روز صبح، این برنامه خود به‌خود فعال شده و قدم‌های شما را می‌شمارد. عدد روزانه قدم‌های سلامتی، ۱۰هزار قدم است! بله؛ ۱۰هزار قدم. براساس پژوهش‌های انجام شده که در مجله علمی پزشکی «جاما اینترنشنال» به چاپ رسیده، هر فرد بالغ برای حفظ سلامت پایه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، بعضی از انواع سرطان‌ها و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مرتبط به کم یا بی‌تحرکی مانند فشار خون بالا یا اضافه وزن، باید روزانه ۱۰هزار قدم راه برود.

این داده‌ها براساس مطالعه بانک زیستی بریتانیا از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ روی ۷۸ هزار و ۵۰۰ نفر شامل بزرگسالان ۴۰ تا ۷۹ ساله در انگلیس، ولز و اسکاتلند به دست آمده است. ۵۵درصد از این شرکت‌کنندگان زنان با میانگین سنی ۶۱سال و اکثرا سفیدپوست بودند. در این پژوهش از شتاب‌سنج‌های مچی دیجیتال استفاده شده و تعداد قدم‌های روزانه و آهنگ این قدم‌ها به ثبت رسید. وضعیت سلامت این افراد طی هفت سال مورد بررسی قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده‌ها در اسفند - فروردین ۱۴۰۱مورد بررسی قرار گرفت. در این دوره هفت‌ساله، ۱۳۲۵نفر بر اثر ابتلا به سرطان و ۶۶۴نفر براثر بروز بیماری‌های قلبی - عروقی جان خود را از دست دادند.

هر قدم، مهم است
با استفاده از مدل‌سازی آماری، پژوهشگران دریافتند گام‌های روزانه بیشتر باعث کاهش خطر مرگ‌ومیر شده و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. تحرک بدنی، تنظیم عملکرد قلب، دستگاه گردش خون، مغز و تنظیم میزان کالری دریافتی و مصرفی روزانه، دلایل اصلی این تاثیر است. هر ۲۰۰۰ قدم پیاده‌روی روزانه می‌تواند ۸ تا ۱۱درصد خطر مرگ زودرس را کاهش دهد. در این پژوهش نکته‌هایی برای سؤال نیز وجود دارد. نخست این‌که کل جمعیت انگلستان، ولز و اسکاتلند مورد بررسی قرار نگرفتند. دوم این‌که داده‌های شمارش گام یک بار در شروع مطالعه جمع‌آوری شد و متغیر‌های کمکی در تاریخ‌های مختلف شتاب‌سنج مورد بررسی قرار نگرفتند. علاوه بر این‌که انرژی صرف شده در پیاده‌روی و فعالیت‌های روزانه در افراد مسن بیشتر است. با این همه، این تحقیق نشان می‌دهد پیاده‌روی روزانه ۱۰هزار قدم - و شاید با سرعت و میزان بالاتر- علاوه بر حفظ سلامت جسمانی می‌تواند خطر زوال عقل را نیز تاحد زیادی کاهش دهد.
 
مرجع : روزنامه جام جم
برچسب ها: پیاده روی