کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

­ آیا dba معادل دکتری است؟ بررسی تفاوت‌های دوره DBA و PH.D

7 آذر 1401 ساعت 13:42

گروه دانش: دوره‌های DBA، سال‌هاست که در کشورهای توسعه یافته در حال برگزاری است و چندین سال است که به کشور ما نیز راه پیدا کرده است. خیلی‌ها به اشتباه این دوره را با دوره PH.D یکسان می‌دانند.


شاید تفاوت این دوره‌ها برای خیلی‌ها روشن نباشد. در این نوشتار قصد داریم تا نگاهی کوتاه به تفاوت‌های دوره‌DBA  و دکترای تخصصی مدیریت داشته باشیم و اینکه کدام دوره مفیدتر است.
 
تعریف دوره‌های DBA و PH.D چیست؟
دوره DBA یا دوره دکترای مدیریت کسب و کار، یکی از بالاترین سطوح آموزشی مدیریت برای مدیران سازمان‌ها است.  مدیران با گذراندن DBA می‌آموزند چطور و چگونه مدیریت کسب و کار خود را از حالت سنتی و استاد شاگردی به سمت مدیریت مدرن، رهبری و هدایت سازمان ارتقا دهند.
درجه PH.D به معنای دکتری تخصصی یا به عبارتی عالی‌ترین درجه علمی از نظر نظام آموزشی دنیا در هر شاخه‌ای از علم می‌باشد که فردی که به این درجه نایل می‌آید، در آن زمینه تخصصی کاملا صاحب نظر تلقی می‌گردد.  اما با وجود ویژگی مشترک بالابودن درجه علمی هر دو، تفاوت‌های مهمی نیز هر کدام از این دوره‌ها دارند که در این مقاله به شرح آن می‌پردازیم.
 
 در بهترین دوره DBA ایران با برجسته ترین اساتید شرکت کنید.


 
تفاوت‌های اصلی دوره‌های DBA و PH.D
اینکه باید بین دوره‌های DBA و PH.D کدام را انتخاب کنید بستگی به علایق و اهداف شغلی شما دارد. هر دو مدرک بالاترین سطح پیشرفت تحصیلی را نشان می‌دهند و هر دو مدرک در هر دو دنیای آکادمیک و تجارت بسیار مورد احترام هستند. با این حال، تفاوت‌هایی وجود دارد. DBA یک دکترای حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود و PH.D یک دکترای آکادمیک است. هر دو درجات تحقیقاتی پیشرفته‌ای هستند که شامل انجام تحقیقات اصلی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و تولید یافته‌های مهم است.
تحقیقات دکترا بر توسعه تئوری‌ها، پرداختن به شکاف بین نظریه‌ها یا پرداختن به شکاف در بدنه کلی دانش متمرکز است. اگر بر روی شغل هیئت علمی در آموزش عالی یا شغلی به عنوان محقق در یک مرکز تحقیقاتی متمرکز شده باشید، دکترا ممکن است مناسب‌تر باشد.
در مقابل، DBA‌ها بر مشکلات سازمانی و تجاری در دنیای واقعی تمرکز می‌کنند و شامل تحقیقات اولیه و ثانویه برای کشف، بررسی و رسیدگی به این مشکلات می‌شوند. DBA در درجه اول برای کسانی است که بر حرفه‌ای در تجارت و مشاوره متمرکز هستند. با این حال، بسیاری از DBA‌ها در کالج‌ها و دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند.
 
تفاوت برنامه درسی PHD و DBA
در هر دو دوره دکتری و DBA، به شما کمک می‌کنند تا درک پیچیده‌تری از مبانی، نظریه‌ها، تحقیقات و تحولات در زمینه کسب و کار، مدیریت و رهبری ایجاد کنید. هر دو برنامه تاکید ویژه‌ای بر ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی دارند. با این حال، برنامه درسی آنها طور قابل توجهی از برخی جهات متفاوت است.
 
برنامه درسی دکتری مدیریت شامل موارد زیر است:
    1-سیر تحول حوزه مدیریت بازرگانی و ارتباط آن با توسعه انسانی و اجتماعی.
    2-مدیریت ارزیابی و اصول تفکر سیستمی در هسته اصلی طراحی و تکامل سیستم‌های سازمانی و اجتماعی  است.
   3- ارزیابی ارتباط تئوری‌ها و شیوه‌های مدیریت نوظهور از دیدگاه تغییر میان رشته ای و اجتماعی.
   4-  شناسایی شکاف‌ها در مجموعه دانش عمومی و در تحقیقات نظری با رشته عمومی مدیریت.
 
برنامه درسی مدرک DBA شامل موارد زیر است:
   1- فرموله کردن راه حل‌های موثر برای مشکلات پیچیده و دنیای واقعی مشترک در فعالیت‌های تجاری و مدیریتی.
    2-توسعه ارز فردی در ادبیات علمی و حرفه‌ای و شیوه‌های مرتبط با تجارت، مدیریت و رهبری.
   3- کاربرد تحقیقات و ادبیات فعلی برای مشکلات عملی موجود در مدیریت تجاری و سازمانی.
   4- طراحی تحقیقات دقیق که نه تنها به دانش حرفه‌ای کسب و کار و مدیریت کمک می‌کند، بلکه به حل مشکلات دنیای واقعی نیز کمک می‌کند که می‌تواند به تغییرات مثبت اجتماعی کمک کند.
 
تفاوت برنامه‌ها
دوره‌های دکتری مدیریت و دوره‌های DBA نیاز دارند که شما دوره‌های تجاری و تحقیقاتی پیشرفته ای را بگذرانید و هم زمان خود را صرف انجام یک مطالعه تحقیقاتی عمیق کنید. با این حال، در نحوه کسب هر مدرک تفاوت وجود دارد. برای دکتری مدیریت، پایان نامه‌ای را تکمیل می‌کنید که در آن تحقیقات علمی و بدیع را با هدف رفع شکاف در بدنه دانش در زمینه مدیریت کسب و کار انجام می‌دهید. در دوره DBA شما معمولا یک مطالعه دکترا را انجام می‌دهید که در آن، تحقیقات علمی و اصلی، متمرکز بر ایجاد یک راه حل عملی برای یک مشکل است.

تفاوت‌های شغلی مدیریت
در حالی که هر دو مدرک دکترا در مدیریت و مدرک DBA می‌توانند به شما در دستیابی به اهداف حرفه‌ای خود کمک کنند، افرادی که این مدارک را کسب می‌کنند معمولاً مسیرهای شغلی کمی متفاوتی را انتخاب می‌کنند. مثلا:

الف): مشاغل دکتری
   1- تدریس در دانشگاه
    2- محقق حرفه‌ای
   3- مشاوره
   4- سیاست گذاری عمومی در سطوح بالا
    5-رهبری
    6-مدافع سیاست

ب): مشاغل DBA
    1-رهبری سازمانی
   2- سیاست گذاری شرکت‌های سطح بالا
   3- مشاوره
   4- کارآفرین/صاحب کسب و کار
   5- تدریس در کالج و دانشگاه
 
چگونه می‌توانید مدرک دکتری خود را کسب کنید
یکی از بهترین راه‌ها برای کسب مدرک دکترا در مدیریت یا DBA، ثبت‌نام در یک دوره با مدرک معتبر مدیریت کسب ‌وکار از وزارت علوم است. برنامه‌های مدرک DBA و دکترای مدیریت توسط شورای اعتباربخشی مدارس و برنامه‌های کسب‌وکار (ACBSP)، یک سازمان جهانی اعتباربخشی آموزش کسب‌ وکار، تأیید شده‌اند. اعتبار ACBSP بر شناخت برتری تدریس، تعیین نتایج یادگیری دانش‌آموز و یک مدل بهبود مستمر تمرکز دارد.
با این وجود دوره‌های DBA دارای یک سری مزیت‌هایی هستند که گرفتن این مدرک را برای علاقه‌مندان راحت‌تر می‌کند از جمله می‌توان هزینه کمتر، ورودی راحت‌تر، و اعتبار یکسان مدرک با دوره‌های دکتری ­
 
در جدول زیر به صورت خلاصه ویژگی‌های هر کدام آورده شده است.
  هزینه مدت زمان آزمون ورودی مدرک پیش نیاز نوع دروس مصاحبه قابلیت ترجمه مدرک قابل استعلام
PH.D 162 میلیون 4 سال دارد کارشناسی ارشد علمی، دانشگاهی، تئوری دارد دارد دارد
DBA کمتر از 20 میلیون 1 سال ندارد کارشناسی ارشد  یا 3 سال سابقه مدیریتی کارگاهی ندارد دارد دارد

 
 
موسسه آموزش عالی آزاد فن آوران حکیم برگزار کننده معتبرترین دوره DBA آنلاین و حضوری در ایران با ارائه مدرک معتبر وزارت علوم با قابلیت ترجمه رسمی و استعلام آنلاین مدرک. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره DBA آنلاین کلیک کنید.
 Fhakim.ac.ir
 
 


کد مطلب: 372048

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/372048/آیا-dba-معادل-دکتری-بررسی-تفاوت-های-دوره-dba-ph-d

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir