به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۳۷۲۰۷۲

کپسول "دراگون" برای فضانوردان بستنی برد

کپسول "دراگون" برای فضانوردان بستنی برد
گروه علمی: فضاپیمای باری دراگون(Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس برای تحویل آرایه‌های خورشیدی، دانه‌ها و موارد دیگر به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.به گزارش ایسنا ، فضاپیمای تدارکاتی رباتیک دراگون در روز یکشنبه حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۶:۰۰ به وقت ایران) به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد تا چندین تُن آذوقه تازه، صفحات خورشیدی جدید و حتی مقداری بستنی را به این آزمایشگاه در حال گردش در مدار تحویل دهد.
 
جاش کاسادا(Josh Cassada)، فضانورد ناسا پس از اتصال موفقیت آمیز این کپسول گفت: ما هیجان زده هستیم که بسته‌ها را باز کنیم و کار را آغاز کنیم.مگان هاروی(Megan Harvey) نیز از مرکز کنترل پاسخ داد: امیدوارم بتوانید به زودی از بستنی‌هایی که منتظر آن‌ها بودید، لذت ببرید.

فضاپیمای باری اسپیس‌ایکس بعد از ظهر روز شنبه(۲۶ نوامبر) از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا بر فراز موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شد.داخل دراگون حدود ۷۷۰۰ پوند(۳۵۰۰ کیلوگرم) محموله بسته‌بندی شده است. این محموله شامل دو آرایه خورشیدی جدید برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که برای تقویت بال‌های خورشیدی موجود در این ایستگاه طراحی شده‌اند.

ایستگاه‌فضایی بین‌المللی در نهایت دارای شش آرایه این چنینی خواهد بود که همگی منبع تغذیه ایستگاه فضایی را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهند. فضانوردان طی پیاده‌روی‌های فضایی تا به امروز دو آرایه‌ جدید نصب کرده‌اند.دراگون همچنین در این سفر آزمایش‌های علمی گسترده‌ای را به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داد. به عنوان مثال در یک مطالعه، گوجه‌فرنگی‌های گیلاسی با استفاده از دانه‌ها پرورش خواهند یافت تا به افزایش تولید مواد غذایی خارج از زمین کمک کنند. تحقیقات دیگر در زمینه ریزگرانش نیز با استفاده از بافت قلب پرورش‌یافته سه بعدی ادامه خواهد یافت و طی آن درمان‌های بالقوه‌ای که می‌توانند از پیشرفت بیماری‌های قلبی جلوگیری کرده یا آن را کند کند، آزمایش می‌شود.

ماموریت فعلی این کپسول دراگون، "CRS-۲۶" نام دارد، زیرا این بیست و ششمین پرواز محموله رباتیکی است که اسپیس ایکس برای ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستند. CRS-۲۶ قرار بود روز سه‌شنبه(۲۲ نوامبر) پرتاب شود اما به دلیل شرایط آب و هوایی نامناسب به تعویق افتاد.

به گفته‌ی مقامات ناسا، کپسول‌های باری دراگون معمولا حدود یک ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌مانند، اما CRS-۲۶ حدود ۴۵ روز در آسمان باقی خواهد ماند. این زمان اضافی تا حدی به پیاده‌روی‌های فضایی مورد نیاز برای نصب آرایه‌های خورشیدی اختصاص داده خواهد شد.در نهایت CRS-۲۶ با فرود در اقیانوس با کمک چتر نجات به کار خود پایان خواهد داد. در حال حاضر دراگون تنها فضاپیمای باری عملیاتی است که پس از انجام ماموریت‌های خود به صورت یکپارچه به زمین باز می‌گردد. دو فضاپیمای باری فعال دیگر یعنی سیگنوس(Cygnus) از شرکت نورثروپ گرومن و پروگرس متعلق به کشور روسیه هر دو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از پایان کار خود، در جو زمین می‌سوزند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها