به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۳۷۲۱۰۶

کمبود دارو صدای نظام پزشکی را درآورد

کمبود دارو صدای نظام پزشکی را درآورد
گروه جامعه: حدود دو ماه از تشدید معضل کمبود دارو در کشور می‌گذرد و تاکنون - حتی به گواه دستگاه‌های رسمی - اقدام جدی برای حل و فصل آن انجام نشده است؛ معضلی که هم بیماران و هم پزشکان را در تنگنا قرار داده و حالا صدای شورای عالی سازمان نظام پزشکی را هم درآورده است.

به گزارش اکوایران، همزمان با آغاز فصل پاییز و شیوع آنفلوآنزا زمزمه‌هایی از کمبود برخی داروها به خصوص آنتی‌بیوتیک در کشور شنیده شد. در ابتدا کمیسیون بهداشت مجلس نامه‌ای به رئیس‌جمهور ارسال کرد و خواستار رسیدگی به مشکل کمبود اقلام دارویی و سرم تزریقی شد. پس از آن دستور افزایش تولید دارو توسط مسئولان دولتی صادر شد و وزیر بهداشت نیز پنجم آبان از واردات محموله دارویی حاوی آنتی‌بیوتیک کودکان به کشور خبر داد.
 
مجلس پس از 19 روز بار دیگر بهرام عین‌اللهی - وزیر بهداشت - را فراخواند تا برای کمبود دارو پاسخگوی بهارستان‌نشینان باشد. این‌بار وزیر بهداشت «تحریم‌ها» را علت مشکل تامین دارو عنوان کرد و گفت که ایران تا حد زیادی دسترسی به مواد خام را از دست داده است.

اظهارات وزیر بهداشت درباره گره زدن کمبود دارو به تحریم‌ها در حالی مطرح شد که به گفته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید داروی کشور در اختیار شرکت‌ها و بنگاه‌های شبه‌دولتی است.
با تمام وعده‌هایی که مسئولان کشور در حوزه دارویی دادند، مشکلات کمبود دارو همچنان برقرار است، تا جایی که دیروز نیز شورای عالی نظام پزشکی در بیانیه‌ای از کمبود شدید دارو در کشور انتقاد کرد.

این شورا تاکید می‌کند که کشور همچنان با کمبود انواع سرم، آنتی‌بیوتیک، شربت‌های ویژه کودکان، داروهای بیهوشی، کیت‌های تشخیصی آزمایشگاه‌ها، فرآورده‌های استنشاقی و داروهای ویژه بیماران خاص و‌ صعب‌العلاج مواجه است که «بیش از همیشه پزشکان و کادر درمان را تحت فشار قرار داده و باعث رنج و نارضایتی بیماران شده است.»

شورای عالی نظام پزشکی اعلام کرده «این‌که در شرایط غیرجنگی ‌و فارغ از بلایای طبیعی، هیچ دارویی برای کاهش تب و عفونت کودکان در دسترس نباشد، توجیه‌پذیر نیست.»این شورا همچنین اذعان کرده که اقدام موثری برای ذخیره‌سازی داروهای پایه و استراتژیک انجام نشده است: «ایجاد ذخایر استراتژیک از داروهای ضروری که سازمان جهانی بهداشت وجود مقدار کافی از آنها را برای هر کشوری ضروری می‌داند، باید در کشور ما نیز در اولویت قرار بگیرد؛ اقدامی اساسی که متاسفانه در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.»

این شورا از ابراهیم رئیسی نیز خواسته تا با تشکیل ستادی از کمبود دوباره دارو پیشگیری کند.بر اساس این گزارش، دیروز (6 آذر) همچنین رئیس سازمان غذاودارو به کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رفت و در حاشیه این نشست گفت که تأمین دارو را از مسیرهایی که در داخل امکانپذیر باشد، انجام خواهد شد و اگر مشکلات تولیدکنندگان در رابطه با نقدینگی حل شود، بخشی از نیازهای دارویی رفع خواهد شد.حیدر محمدی همچنین وعده داده که کشور در ماه آذر به ذخیره مناسبی از دارو دست پیدا کند.

آنطور که خبرگزاری خانه ملت اعلام کرده، رئیس سازمان غذاودارو گفته است: «همیشه در برخی اقلام با کمبود حداقلی مواجه هستیم که ممکن است به دلایل خاصی مانند تحریم و مشکلات ایجادشده برای خطوط تولید باشد و برآورد ما این است که تا پایان آذرماه مشکل اصلی کمبودهای دارویی رفع خواهد شد و مردم از اوایل دی‌ماه مشکل حادی در تأمین دارو نخواهند داشت.»خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی که اواخر آبان منتشر کرد، به کمبود دارو و مشکلات ناشی از آن اشاره کرده و اعلام کرده بود که با وجود اعلام اجرای طرح «دارویار»، بسیاری از داروها نه‌تنها گران شده‌اند، بلکه کمیاب و بلکه نایاب شده‌اند.

این خبرگزاری می‌گوید در حالی که مواد اولیه ساخت آنتی‌بیوتیک در انبارها دپو شده بود و پنج شرکت تولیدکننده آنتی‌بیوتیک در کشور وجود داشت، وزارت بهداشت برای رفع معضل کمبود آنتی‌بیوتیک، اقدام به واردات فوریتی این داروها - آن هم با تأخیر فراوان - کرد و همزمان مجبور شد برای ادامه تولید داخلی این دارو، افزایش قیمت جدیدی برای تولیدکنندگان داخلی اعمال کند.
برچسب ها: کمبود دارو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها