به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۳۷۲۱۱۳

یونیسف قتل‌کودکان در اعتراضات‌ایران را محکوم کرد

گروه سیاسی: یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای، خشونت علیه کودکان در جریان سرکوب اعتراضات ایران را که تا کنون به کشته‌شدن بیش از ۵۰ کودک نیز منجر شده، محکوم کرد.
یونیسف قتل‌کودکان در اعتراضات‌ایران را محکوم کرد
در بیانیه این نهاد بین‌المللی، آمده است که یونیسف «خواستار پایان‌دادن به انواع خشونت‌ها و آزارهایی است که طبق گزارش‌ها در جریان ناآرامی‌های عمومی منجر به جان‌باختن بیش از پنجاه کودک و مجروح‌شدن شمار بسیاری از آنان شده است». این نخستین واکنش رسمی یونیسف به سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» است که از ۲۶ شهریور آغاز شده و همچنان ادامه دارد. با این حال صندوق کودکان سازمان ملل متحد در بیانیه خود اعلام کرده است که این سازمان «از زمان وقوع اولین موارد تلفات کودکان در جریان اعتراضات، مستقیماً نگرانی‌های خود را به مقامات ایران اعلام کرده است». جمهوری اسلامی ایران تا کنون واکنشی در این باره نداشته است، درحالی‌که بنا بر گزارش‌های برخی منابع حقوق بشری، از جمله پایگاه حقوق بشری هرانا، در جریان اعتراضات تا روز چهارم آذر دست‌کم ۴۴۸ نفر از مردم معترض کشته شده‌اند که دست‌کم ۶۳ نفرشان کودک بوده‌اند.
یونیسف در این بیانیه همچنین در مورد «تداوم یورش‌بردن به برخی مدارس و تفتیش» دانش‌آموزان «به‌شدت» اظهار نگرانی و تأکید کرده است که مدارس باید همیشه مکان امنی برای کودکان باشد. یونیسف از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که «به حقوق همه کودکان برای تجمع مسالمت‌آمیز» احترام بگذارند و تأکید کرده است که «کودکان باید در کنار خانواده‌ها، جوامع و مدارس خود بمانند و نه در مکان‌هایی که آزادی آن‌ها را سلب می‌کند». اشاره یونیسف به برخی گزارش‌ها مبنی بر انتقال شماری از دانش‌آموزان معترض به مراکز موسوم به اصلاح تربیت برای «تأدیب» است که پیش از این برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش از جمله خود وزیر نیز به آن اذعان کرده‌اند. صندوق کودکان سازمان ملل متحد در بخش دیگری از بیانیه خود ابراز همدردی عمیق کرده است با «مادران و پدران بسیاری» که با وضعیت «ویرانگر» از دست‌دادن کودک خود در جریان سرکوب اعتراضات مواجه شده‌اند.
در دو ماه گذشته گزارش‌هایی از بازداشت، بازجویی، توبیخ و تفتیش وسایل دانش‌آموزان و در مواردی «حمله نیروهای امنیتی به مدارس» منتشر شده است. مقامات ایران اما همه این گزارش‌ها را رد می‌کنند، اما والدین دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌های متنی و تصویری بسیاری در این مورد منتشر کرده و می‌گویند سرکوب اعتراضات شامل فرزندان آن‌ها نیز شده است. گفتنی اینکه، مهتاب کرامتی، بازیگر و سفیر حسن نیت یونیسف در ایران، در پی بالاگرفتن انتقادها به سکوتش، دو هفته پیش بدون هیچ توضیحی اعلام کرد که از این مقام خود کناره‌گیری می‌کند.
برچسب ها: یونیسف

۱۴۰۱/۰۹/۰۹ ۱۴:۰۳
یمن چی (407485)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها