کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بزرگترین آتشفشان جهان فوران کرد /فیلم

8 آذر 1401 ساعت 11:36


گروه فیلم: آتشفشان ماونا لوا در هاوایی، بزرگترین آتشفشان فعال جهان، روز یکشنبه برای اولین بار از سال ۱۹۸۴ شروع به فوران کرد و به طولانی‌ترین دوره آرام ثبت شده خود در تاریخ پایان داد.
.....
بزرگترین آتشفشان جهان فوران کرد
ماونا لوا در هاوایی، بزرگترین آتشفشان جهان، پس از حدود چهار دهه از غروب روز یکشنبه ۶ آذر فعال شده و به گفته مقامات محلی توده عظیمی از خاکستر و ذرات آتشفشانی در اطراف این قله پخش شده است.به گزارش فرارو، اداره زمین‌شناسی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد فوران خاکستر و ذرات آتشفشانی به قله این کوه محدود می‌شود و در حال حاضر مناطق مسکونی کوهپایه‌های آن به خطر نیافتاده است.

رصدخانه آتشفشان‌های هاوایی نیز در بیانیه‌ای گفت: سرازیر شدن مواد مذاب از شهر کونا در ساحل غربی هاوایی قابل رویت است و در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از فوران مواد آتشفشانی در شکاف‌های کوه دیده نمی‌شود.دره‌ها و به خصوص شکاف اصلی در قله‌های آتشفشانی معمولا استحکام کمتری دارند و مواد مذاب راحت‌تر از آن‌ها خارج می‌شود.

یک سخنگوی اداره زمین شناسی آمریکا گفت در حال حاضر پیش‌بینی دقیق در مورد حجم مواد مذابی که ممکن است از آتشفشان خارج شود و احتمال رسیدن آن به نواحی مسکونی ناممکن است. وی افزود: ما با اداره دفاع غیرنظامی هاوایی مرتب در تماس هستیم و آن‌ها ساکنان این مناطق را در جریان آخرین تحولات قرار می‌دهند.
اداره زمین‌شناسی آمریکا از قبل به ساکنان مناطق نزدیک به آتشفشان هشدار داده بود که خود را برای احتمال تخلیه سریع آماده کنند. به دلیل افزایش وقوع زمین لرزه در قله این کوه آتشفشانی طی ماه‌های اخیر کارشناسان این اداره در حالت آماده‌باش بوده‌اند و تغییر وضعیت در منطقه را با دقت تحت نظر دارند. آخرین مورد از فوران آتشفشان ماونا لوا در سال ۱۹۸۴ روی داد.

اداره هواشناسی هاوایی خبر داد که بخش‌هایی از مناطق اطراف این کوه آتشفشانی با خاکستر پوشیده شده است و در برخی از نقاط ضخامت لایه خاکستر به حدود نیم سانتی‌متر می‌رسد.ماونا لوا یکی از پنج کوه آتشفشانی است که روی هم رفته جزیره بزرگ هاوایی را که جنوبی‌ترین جزیره در مجمع الجزایرهاوایی است تشکیل می‌دهند. ارتفاع آن حدود چهار هزار و ۱۷۰ متر بالاتر از سطح دریاست.

یکی دیگر از کوه‌های آتشفشانی هاوایی، به‌کیلائوه، که ارتفاع کمتری دارد در سال ۲۰۱۸ فوران کرد و بر اثر پخش مواد مذاب در سطح منطقه حدود ۷۰۰ ساختمان مسکونی نابود شد. برخی از دامنه‌های کوه آتشفشان ماونا لوا شیب بیشتری دارد و در صورت فوران مواد مذاب آن می‌اند در منطقه وسیع‌تری پخش شود.در فوران این آتشفشان در سال ۱۹۵۰ مواد مذاب در مدتی کمتر از سه ساعت حدود ۲۴ کیلومتر را طی کرده و به ساحل اقیانوس آرام رسید.
 


کد مطلب: 372203

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/372203/بزرگترین-آتشفشان-جهان-فوران-فیلم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir