به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۳۷۲۲۱۴

با روش‌های درمان گلودرد در منزل آشنا شوید

با روش‌های درمان گلودرد در منزل آشنا شوید
گروه سلامت: رویداد۲۴  نوشت:  گلو درد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و در گلو، احساس خراشیدگی، گرفتگی، سوزش و درد ایجاد می‌کند. گلو درد نتیجه التهاب گلو است که می‌تواند علت های مختلفی داشته باشد: عفونت های ویروسی و باکتری، هوای خشک، فریاد زدن، اسید رفلاکس، واکنش آلرژیک و سرماخوردگی همراه است. علاوه‌بر مراجعه به پزشک، درمان های خانگی بسیار زیاد و موثری برای درمان گلو درد در منزل وجود دارد، که با استفاده از آنها می‌توانید این درد را تسکین دهید.

روش های درمان گلو درد در منزل:
در این بخش می‌خواهیم بهترین روش های درمان گلو درد در منزل را به شما معرفی کنیم.

1. مایعات گرم بنوشید
اگر مایعات کافی مصرف نکنید، بدن نمی‌تواند بزاق و مخاط کافی تولید کند که باعث تورم و التهاب بیشتر می‌شود. مصرف مایعات گرم (دمنوش، سوپ و ...) به مرطوب ماندن گلو، کاهش گرفتگی، تخلیه بهتر سینوس و رقیق شدن ترشحات مخاطی کمک می‌کند و گلو درد را تسکین می‌دهد. اما از مصرف نوشیدنی های دارای الکل و کافئین خودداری کنید، چون باعث خشک شدن گلو می‌شود.

2. درمان گلو درد با لیموترش و عسل
عسل به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی برای درمان گلو درد ناشی از عفونت فوق‌العاده مفید است. عسل یک تقویت کننده طبیعی است که برای تقویت بدن موثر است، چون وقتی بدن شما قوی‌تر باشد، سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنید. می‌توانید عسل را به همراه آبگرم، چای یا آبلیمو میل کنید.لیموترش برای درمان گلو درد عالی است، چون به از بین بردن مخاط، تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و قدرت زیادی برای مقابله با عفونت دارد. همچنین این ترش‌مزه پرخاصیت، ضدعفونی کننده است، تولید گلبول های سفید را فعال کرده و قدرت دفاعی بدن را افزایش می‌دهد.ترکیب لیموترش و عسل: آب یک لیموترش متوسط را بگیرید و به آن 1 الی 2 قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید، همراه با آب گرم مخلوط کرده و میل کنید. لیموترش و عسل این دو ترکیب پرخاصیت و مفید در کنار هم برای درمان گلو درد فوق العاده قوی عمل می‌کنند.

3. قرقره سرکه سیب و نمک
به گزارش رویداد 24 سرکه سیب دارای خاصیت ضدباکتری و ضدویروس است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، باکتری های گلو را از بین می‌برد، گلو درد را تسکین داده و خلطی را که موجب تحریک گلو می‌شود، نرم می‌کند. سرکه سیب سالهاست که یک داروی طبیعی و موثر برای درمان گلو درد به کار می‌رود. پدر علم پزشکی (بقراط) ترکیب سرکه سیب و عسل را به همراه آب ولرم، برای درمان آنفولانزا، سرفه و گلو درد تجویز کرده است.
قرقره کردن آب نمک یک درمان خانگی بسیار موثر و اقتصادی برای تسکین گلو درد و نرم کردن مخاط است، همچنین می‌تواند از عفونت مجرای تنفسی فوقانی جلوگیری کند، خلط را قطع کرده و التهاب و تورم را کاهش می‌دهد، مایعات را از بافت گلو بیرون می‌کشد و ویروس ها را نابود می‌کند. 1 قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم ترکیب کنید، این محلول را 4 بار در روز قرقره کنید تا نتیجه عالی آن را ببینید.2 روش مصرف: روش اول: یک قاشق چای‌خوری نمک و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در فنجان به همراه آبگرم مخلوط کنید و چند بار در روز قرقره کنید. روش دوم: یک قاشق چایخوری سرکه سیب را به همراه یک قاشق چایخوری عسل در چای بریزید و میل کنید.

4. آویشن التیام بخش گلو و ضد سرفه
آویشن جزو بهترین گیاهان دارویی برای درمان گلو درد در منزل است. این گیاه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدالتهابی دارد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر بیماری ها می‌شود. آویشن خاصیت ضداسپاسمی دارد و دم‌کرده این گیاه برای درمان گلو درد و سرفه بسیار قوی عمل می‌کند. برخی دیگر از دمنوش های موثر که به درمان گلو درد کمک می‌کنند که شامل: دمنوش گل ختمی، نعناع، مریم گلی، بابونه، چای شنبلیله، اسطوخودوس، چای زنجبیل و ... هستند.طرز تهیه دمنوش آویشن: برای درست کردن دمنوش آویشن ابتدا، در یک قوری مقداری آویشن بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید، سپس اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه دم بکشد. سپس محلول را صاف کنید و در روز چند فنجان از این دم کرده را برای رفع گلو درد میل کنید. همچنین علاوه‌بر دمنوش آویشن، شربت آویشن هم می‌تواند بسیار مفید باشد. آویشن خواص بسیار زیادی دارد و عفونت را درمان می‌کند، اما نباید در مصرف آن افراط کنید.

5. چای زنجبیل تازه
زنجبیل خاصیت ضدویروسی و ضد التهابی دارد که باکتری ها و عفونت را از بین می‌برد و می‌تواند به کاهش التهاب گلو و تسکین درد گلو کمک کند. مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که عفونت باکتریایی گلو داشته‌اند، زمانی که چای زنجبیل میل کردند، زنجبیل توانسته به از بین بردن باکتری ها کمک کند.
طرز تهیه چای زنجبیل:  تکه کوچکی از زنجبیل تازه را پوست بگیرید و در یک کاسه کوچک رنده کنید، آب را در یک قابلمه بجوشانید، یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را در یک لیوان آبجوش بریزید و به همراه عسل و آبلیمو هم بزنید و میل کنید تا از خواص شگفت انگیز آن برای درمان گلو درد بهرهمند شوید.

6. سیر خام
سیر دارویی طبیعی برای رفع گلو درد و التهاب است که توانایی بسیار بالایی در مبارزه با عفونت ها و باکتری ها دارد. بطوریکه مصرف منظم سیر می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به ویروس های مختلف و سرماخوردگی کمک کند. سیر ماده موثره‌ای به نام آلیسین آزاد می‌کند که خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی دارد و همچنین باکتری ها و میکروب هایی را که باعث سوزش و درد گلو می‌شوند را از بین می‌برد.نحوه مصرف: بهترین روش استفاده از سیر برای درمان گلو درد این است آن را بجویید و یا تکه های کوچک را به مدت 15 دقیقه بمکید تا آلیسین آزاد کند. اما این کار ممکن است برای بسیاری از افراد سخت باشد، به همین دلیل می‌توانید سیر را ریز کنید و به همراه کمی عسل میل کنید. برای درمان گلو درد سعی کنید، سیر را به صورت خام یا پخته بخورید، اما اگر طعم آن را دوست ندارید، می‌توانید از قرص های سیر استفاده کنید.

7. سوپ مرغ
سوپ مرغ غذایی است که گلو را گرم و مرطوب نگه می‌دارد و تمام مواد غذایی مفید و لازم را برای مبارزه با باکتری ها دارد، به همین دلیل سوپ بهترین انتخاب برای کاهش علائم سرماخوردگی و تسکین گلو درد محسوب می‌شود. سوپ کم نمک مایعات بدن را در زمان بیماری تأمین کرده و می‌تواند به رقیق شدن مخاط کمک کند. همچنین اضافه کردن سیر به سوپ خواص آن را افزایش می‌دهد چون سیر دارای ترکیبات بیواکتیوی است که می‌تواند در زمان بیماری مفید باشد.

جمع بندی:
سعی کنید از این غذاها در هنگام گلو درد استفاده نکنید: پرهیز از خوردن غذاهای چرب، پرهیز از مصرف غذاهای اسیدی، پرهیز از مصرف غذاهای تند و ادویه دار و پرهیز مصرف غذاهای خشک. در این مقاله شما را با مهم‌ترین روش های درمان گلو درد در منزل آشنا کردیم تا در زمان بیماری بتوانید از آن در جهت درمان و تسکین گلو درد خود و اطرافیانتان استفاده کنید.
برچسب ها: گلو درد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها