به روز شده در ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ - ۰۹:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۳۷۲۲۸۰

راهکار‌های موثر برای درمان افسردگی فصلی

راهکار‌های موثر برای درمان افسردگی فصلی
گروه علمی:رویداد۲۴  نوشت: برخی از انسان‌ها با تغییر در فصول دچار دگرگونی‌هایی در حالات و روحیات خود می‌شوند. یکی از رایج‌ترین این تغییرات افسردگی فصلیست. پاییز به قول شاعر (مهدی اخوان ثالث) پادشاه فصل‌هاست، اما برای همه هم این‌گونه نیست. شاید همان‌اندازه که کسی آن را زیباترین فصل سال بداند و از آن لذت ببرد فرد دیگر در آن دچار نگرانی و افسردگی شود.

افسردگی در فصل پاییز بسیار رایج است و در سراسر دنیا بسیاری را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و درگیر می‌کند. کسانی‌که به افسردگی پاییزی دچار و مبتلا می‌شوند در این فصل مدام ناراحت و عصبی‌اند و دلشوره دارند و درواقع تمامی علائم و نشانه‌های افسردگی را دارند.

افسردگی فصلی چیست؟
در افسردگی فصلی افراد در تمام درازای سال حالت روحی نرمال و معمولی دارند و کم‌وبیش خلق و خویی عادی دارند، اما با آغاز یک فصل خاص دچار تغییراتی در حالات روحی خود می‌شوند.  افسردگی فصلی در برخی از فصل‌های سال مانند پاییز و زمستان بیش‌تر رایج است و دراین دو فصل افراد بیش‌تری را درگیر خود می‌کند. اما باید دقت کرد نمی‌توان گفت هرکسی که در این فصول دچار بی‌حوصلی و ملال می‌شود لزوما دچار افسردگی شده است.

همان‌گونه‌که می‌دانید افسردگی نوعی اختلال روانیست که تاکنون نتوانسته‌اند دلیل مشخصی برای آن بیان کنند، اما چندین عامل را در بروز و ظهور آن دخیل می‌دانند. کم‌شدن نور در پاییز و زمستان، کوتاه شدن روز‌ها و طولانی شدن شب‌ها، ابری بودن هوا، تغییر در کیفیت انتقال دهنده‌های عصبی مغز و هورمون‌ها که وظیفه تنظیم خلق و خو و احساسات را بر عهده دارند و تغییر در ساعت بیولوژیکی بدن، داشتن پیشینه خانوادگی افسردگی و آمادگی زیستی از عواملی هستند که پژوهش‌ها نقش آن را در به‌وجودآوردن افسردگی در پاییز و زمستان تایید کرده‌اند.
می‌بینید که عوامل زیادی در بروز افسردگی فصلی دخیلند که شاید برای برخی تمامی این موارد عامل باشد و برای دیگری تنها یک عامل هم بروز افسردگی در او را تشدید کند.

علائم افسردگی فصلی پاییز
معمولا تمامی افسردگی‌ها چه فصلی و چه جز آن نشانه‌هایی مشابه دارند. احساس اندوه شدید و ملال و رنج زیاد و احساس پوچی که بیش‌از دو هفته به درازا بکشد می‌تواند از نشانه‌های افسردگی باشد.افسردگی فصلی نشانه‌های دیگری مانند نداشتن انگیزه برای انجام کار‌ها و فعالیت‌های روزانه، بی‌حوصلگی، نداشتن انرژی، احساس خستگی، احساس خواب آلودگی، کاهش قدرت تمرکز و حافظه، تحریک پذیری، بی‌قراری و خشم زیاد، میل به انزوا و تنها بودن و تغییرات در اشتها و وزن که معمولا با میل شدید به کربوهیدرات‌ها و شیرینی‌ها همراه است.

از آن‌جایی‌که افسردگی فصلی مقطعیست و فرد در دیگر فصول سال خلق‌وخوی متعادل و ثابتی دارد برای درمان و خارج‌شدن از حالات ناشی از افسردگی فصلی خود کاری انجام نمی‌دهد و گمان می‌کند تنها راه حل تاب‌آوردن این حالات است. اما تاکنون با خود اندیشیده‌اید چرا باید این حالات بدتان را تحمل کنید؟ آیا شما هم نمی‌توانید از پاییز و زیبایی‌هایش لذت ببرید؟ باید بدانید با انجام برخی کار‌ها و توجه به نکاتی می‌توان حالات بهتری را در این فصل تجربه کرد.

راهکار‌های موثر برای درمان افسردگی فصلی
اگر شما هم جزو کسانی هستید که به افسردگی فصلی مبتلا شده یا می‌شوید باید بدانید که نور خورشید می‌تواند تا اندازه زیادی حالات روحی شما را بهبود بخشد. تلاش کنید تا می‌توانید به جای فرار کردن از نور خورشید خود را در معرض آن قرار دهید. نور می‌تواند شما را سرحال و به‌اصطلاح حالتان را جا بیاورد. ورزش و پیاده روی زیر نور آفتاب می‌تواند یک راهکار عالی باشد. در درازای روز و در صورت امکان پرده‌ها را کنار بکشید و اجازه دهید نور به داخل خانه بیاید و در ساعاتی که نور ک‌متر می‌شود از چراغ‌های پرنورتر استفاده کنید.

تنبلی را کنار بگذارید
برای زندگی خود برنامه داشته باشد. یک برنامه‌ریزی متناسب و خوب می‌تواند شما را وادار به کارکردن کند و اجازه ندهد تسلیم تنبلی در روز و این فصل شوید. همواره و نه تنها در پاییز تلاش کنید تا ساعت خواب منظمی داشته باشید و این خو و عادت را در این فصل هم دنبال کنید. در فصل پاییز به موقع بخوابید و بیدار شوید. اگر این عادت را در خود به‌وجود آورده باشید این کار برایتان دشوار نخواهد بود. زود خوابیدن و در بامداد از خواب بیدار شدن می‌تواند شما را در درازای روز سرحال و پرانرژی نگه دارد چراکه در این ساعات می‌توانید بهترین استفاده را از روشنایی نور خورشید ببرید.

اگر افسرده هستید، تنها نمانید
همه انسان‌ها به تنهایی نیاز دارند برخی کم‌تر و برخی دیگر بیش‌تر، اما اگر شما جزو کسانی هستید که مستعد ابتلا به افسردگی هستید تلاش کنید کم‌تر تنها بمانید. اگر بی‌حوصله‌اید و نمی‌خواهید پاسخ تلفن و سخنان دوستان و فامیل را بدهید با خود مبارزه کنید و اگر برنامه‌ای به شما پیشنهاد می‌شود از آن استقبال کنید چراکه می‌تواند در بهبود اوضاع شما کمک کند.

تلاش کنید برای خود قانونی بگذارید که برای نمونه هفته‌ای یک بار با یکی از دوستانتان بیرون روید و یک‌دیگر را ملاقات کنید. به پیاده‌روی بروید و با هم گفتگو کنید این‌گونه می‌توانید بخشی از احساسات و هیجاناتتان را تخلیه کنید و روحیه خود را بهتر کنید. از دیدن فیلم و گوش‌کردن به موسیقی و خواندن کتاب هم غافل نشوید این‌ها می‌توانند زندگی شما را به‌کلی دگرگون کنند.

مراجعه به پزشک برای درمان افسردگی
همان‌گونه‌که اشاره کردیم بسیاری از افراد در سراسر دنیا با تغییر فصل دچار افسردگی و اختلال در روحیات و خلق و خوی خود می‌شوند بنابراین اگر شما هم جزو این دسته‌اید گمان نکنید دنیا به پایان رسیده است و شما تنها کسی هستید که دچار این حالات شده‌اید. باید بدانید با تغییر فصل روحیه شما هم بهتر خواهد شد، اما اگر به‌راستی نمی‌توانید با راه‌کار‌های بالا بهبودی در وضعیت خود ببینید بهتر است در این زمینه از روان‌شناس کمک بگیرید. فراموش نکنید اختلال افسردگی یک اختلال جدی و نیازمند درمان است پس آن را دست‌کم نگیرید.
برچسب ها: افسردگی