به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۳۷۲۳۰۳

پایان عصر طلایی در روابط با چین

پایان عصر طلایی در روابط با چین
گروه بین الملل:  نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید «عصر طلایی» روابط کشورش با چین به پایان رسیده است.
ریشی سوناک همچنین از «اقتدارگرایی فزاینده» نظام سیاسی چین به عنوان «چالشی ساختاری برای ارزش‌ها و منافع» بریتانیا یاد کرد. نخست‌وزیر بریتانیا با اشاره به اعتراض‌ها به سیاست «کووید صفر» در قبال شیوع ویروس کرونا در چین گفت: «دولت چین به جای شنیدن صدای مردمش تصمیم به سرکوب بیشتر گرفته است از جمله حمله به یک خبرنگار بی بی سی.»
انتقاد ریشی سوناک از پکن در جریان اولین سخنرانی مهم او در مقام نخست‌وزیری در زمینه سیاست خارجی مطرح شد. ریشی سوناک تابستان سال جاری در جریان رقابت برای کسب رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا از چین به عنوان «بزرگترین تهدید» برای کشورش یاد کرده بود.
با این حال او در سخنرانی  خود برخلاف انتظار برخی از هم‌حزبی‌هایش از چین به عنوان «تهدیدی» برای امنیت بریتانیا سخن نگفت. نخست‌وزیر بریتانیا راهکار مقابله با گسترش قدرت و نفوذ چین را تقویت روابط لندن با متحدان خود از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن دانست.
«بی بی سی» یکشنبه شب اعلام کرده بود که اد لاورنس، خبرنگار این شبکه در شانگهای که اعتراض‌ها در این شهر را پوشش می‌داده قربانی «خشونت پلیس» شده است. به گفته «بی بی سی» اد لاورنس پس از «ضرب و جرح» از سوی پلیس برای مدتی بازداشت شد.
روابط بریتانیا با چین از سال ۲۰۱۵ و در دوران نخست‌وزیری دیوید کامرون بهبود یافته بود اما تنش‌ها در هنگ‌کنگ از چند سال پیش بر روابط لندن با پکن سایه افکنده است.

 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها