به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۳۷۲۳۰۴

تسهیل شرایط اخذ تابعیت آلمان

تسهیل شرایط اخذ تابعیت  آلمان
گروه بین الملل: دولت آلمان در نظر دارد اخد تابعیت برای شهروندان خارجی مقیم این کشور را تسهیل کند. قاعده تاکنون بر این بوده که هر فردی با سابقه دست‌کم ۸ سال زندگی در آلمان، می‌توانسته درخواست تابعیت بدهد. اکنون احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات آزاد که دولت ائتلافی اولاف شولتس را تشکیل می‌دهند بر سر کاهش مدت اقامت به توافق رسیده‌اند. طبق لایحه جدید ۵ سال اقامت برای ارائه درخواست تابعیت کفایت خواهد کرد.
تهیه و تنظیم پیش‌نویس لایحه‌ مربوطه توسط وزارت کشور می‌تواند دریافت شهروندی آلمان را برای خارجی‌های مقیم آسان کند. در مواردی که فرد مهاجر از استعداد و مهارت خاصی برخوردار باشد این مدت می‌تواند تا ۳ سال هم کاهش یابد. تسلط بر زبان آلمانی و فعالیت‌های داوطلبانه در زمره امتیازاتی هستند که می‌تواند طول زمان اقامت را کاهش دهند.
با این حال این لایحه مخالفانی هم دارد. فردریش مرتس، رهبر حزب اپوزیسیون سوسیال مسیحی با انتقاد از چنین برنامه‌ای معتقد است که بوندسرات آن را تائید نخواهد کرد. (بوندسرات (Bundesrat) در کنار بوندستاگ، سیستم قانونگذاری آلمان را تشکیل می‌دهد و ۱۶ ایالت این کشور در آن نماینده دارد. برخی آن را معادل سنا در برخی سیستم‌ها مانند آمریکا ارزیابی می‌کنند.) مرتس می‌گوید: «من در مورد برخورد با قانون شهروندی به شیوه‌ای که ائتلاف انجام می‌دهد، ملاحظات زیادی دارم. شهروندی آلمان چیزی بسیار ارزشمندی است و باید با دقت به آن رسیدگی شود. تابعیت مضاعف نباید یک قاعده باشد، بلکه باید استثنا باشد.»
رهبر اپوزیسیون فعلی آلمان می‌گوید:‌ «در ضمن مایل به یادآوری این نکته هستم که طی سال‌های اخیر ما امکان گسترش همه جانبه مهاجرت به بازار کار در آلمان را فراهم کرده‌ایم و این ادعاها که گفته می‌شود اقدامی صورت نگرفته، صحیح نیستند. چیزی که باید از آن اجتناب کرد ادغام مهاجرت در بازارکار نیست بلکه ادغام آن در نظام اجتماعی ماست و اگر هدف دولت ائتلافی چنین چیزی باشد بدون‌شک با آن موافقت نخواهیم کرد.»با این حال بوریس پیستوریوس، وزیر کشور ایالت ساکسونی سفلا (نیدرزاکسن) و یکی از اعضای حزب دموکرات مسیحی اعتقاد دیگری دارد. او می‌گوید:‌ «از اینکه چنین افراد را بخشی از جامعه خود کنیم قاعدتا منفعتی عایدمان می‌شود. بنابراین آن‌ها مثل یک گروه موازی با جامعه نخواهند بود که فقط حقوق کمتری نسبت به سایرین دارند بلکه در واقع گروهی خواهند شد که به اندازه بقیه وظیفه و تعهد دارند.»
از نظر این سیاستمدار آلمانی مزیت برخورداری از مهاجران به‌اندازه‌ای بالاست که آلمان باید یک کشور مهاجر پذیر باشد و باقی‌بماند.
در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳۲ هزار نفر تابعیت آلمانی دریافت کردند که در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۲۰ درصد بیشتر بود. در صدر فهرست افرادی که شهروند آلمان شدند سوری‌ها، ترکیه‌ای‌ها و رومانیایی‌ها دیده می‌شوند.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها