به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۳۷۲۳۲۰

این میوه‌ها به کاهش وزن شما کمک می‌کند

این میوه‌ها به کاهش وزن شما کمک می‌کند
گروه علمی:میوه یک میان وعده آماده از دل طبیعت است که حاوی ویتامین‌ها، فیبر و سایر مواد مغذی است که از یک رژیم غذایی سالم حمایت می‌کند. همچنین میوه‌ها به‌طور کلی کم کالری و سرشار از فیبر هستند که ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند. در واقع، خوردن میوه با کاهش وزن بدن و کاهش خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری قلبی ارتباط مستقیم دارد.
 
چاق هستید؟ می‌ترسید عواقب چاقی یقه‌تان را بگیرد؟ مدام رژیم می‌گیرید و بی‌فایده است؟! اگر دیگر قید لاغری را زده‌اید یا کمتر از آنچه فکر می‌کردید، وزن کم می‌کنید، لطفا ناامید نشوید؛ فعلا روزی یک عدد از خانواده مرکبات را بخورید تا سالم بمانید و به وزن ایده‌آل برسید! محققان می‌گویند نوعی آنتی‌اکسیدان موجود در لیموی ترش و شیرین، انواع پرتقال، نارنگی و گریپ‌فروت مانع از تاثیرات مضر چاقی می‌شوند. در این مطلب از بهترین میوه‌ها برای کاهش وزن برای شما می‌گوییم.

مرکبات حاوی چندین نوع آنتی‌اکسیدان هستند که احتمالا می‌توانند ریسک سکته مغزی ایسکمی مغزی (سکته ناشی از انسداد رگ بر اثر لختگی خون یا چربی) را کاهش داده،‌ باعث ثبات فشار خون شده و از سلامت قلب محافظت کنند. میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی بیش از ۶ هزار آنتی‌اکسیدان «فلاونوئید» هستند و به گزارش پژوهشگران برزیلی، با استفاده از نتایج این مطالعه، در آینده می‌توان با استفاده از فلاونوئیدهای موجود در مرکبات، از بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از چاقی انسان، پیشگیری کرد.

از آنجا که تعداد افراد چاق روز به روز بیشتر می‌شود و چاقی با ایجاد استرس و التهاب، یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی، کبدی و دیابت نوع ۲ است، بنابراین رژیم‌های غذایی پرچرب باعث تجمع چربی در بدن انسان شده، سلول‌های چربی با انواع اکسیژن واکنش افراطی نشان می‌دهند و منجر به آسیب سلولی می‌شوند. این در حالی‌ است که بدن با کمک آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند با استرس و آسیب‌های ناشی از آن، مقابله کند.

گریپ فروت برای رفع فشار خون
گریپ فروت ترکیبی از پوملو و پرتقال بوده که معمولاً با رژیم غذایی و کاهش وزن همراه است. نیمی از گریپ‌فروت حاوی تنها ۳۹ کالری است اما ۶۵ درصد از نیاز روزانه ویتامین C را برای بدن فراهم می‌کند. علاوه بر این، گریپ فروت دارای شاخص گلیسمی پایینی است، این بدین معنا است که؛ قند کندتر وارد جریان خون شما می‌شود. یک رژیم غذایی با GI پایین ممکن است به کاهش وزن و حفظ وزن کمک کند.

نکته: بنا به تحقیق محققان در این زمینه افراد چاقی که از میوه گریپ فروت یا نوشیدن آب آن قبل از غذا به مدت ۱۲ هفته استفاده کردند با کاهش ۷.۱ درصدی وزن بدن و بهبود سطح کلسترول خون روبرو شدند. مصرف گریپ فروت باعث کاهش چربی بدن، دور کمر و فشار خون در مقایسه با میوه‌های دیگر می‌شود. شما می‌توانید این میوه را به سالاد خود هم اضافه کنید یا به صورت تکی آن را نوش جان کنید.

سیب سرخ حوا
سیب سرخ کم کالری بوده و دارای فیبر بالایی است. این میوه بهشتی به کاهش وزن و افزایش طول عمر شما کمک می‌کند. یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید خوردن یک سیب در روز باعث می شود از رفتن به دکتر بی نیاز شوید، اما تامی فلین (متخصص تغذیه) ادعا می کند خوردن روزی سه عدد سیب به کاهش وزن کم می کند.
محققین در یک مطالعه، به زنان سه عدد سیب، سه گلابی و سه عدد کلوچه جو دوسر با ارزش کالری یکسان به مدت ۱۰ هفته دادند. گروهی که سیب را در این ۱۰ روز نوش جان کرده بودند از گروه‌های دیگر وزن بیشتری کم کرده بودند و وزن گروه جو دوسر تغییری نکرده بود.

از آنجایی که میوه‌های کم کالری مانند سیب سیر کننده‌تر هستند، ممکن است در طول روز کمتر از سایر غذاها استفاده کنید. قابل ذکر است که یک سیب تقریباً سه برابر شکلات می تواند شما را سیر کند. تحقیقات نشان می‌دهد که برای کاهش گرسنگی و کنترل اشتها، بهتر است سیب‌ها را کامل میل کنید نه اینکه آب آن را بگیرید. سیب را می‌توان به روش‌های مختلفی هم به صورت پخته و هم خام میل کرد. سعی کنید آن‌ها را به غلات سرد و گرم، ماست، خورش‌ها و سالاد اضافه کنید یا آنها را به تنهایی بپزید.

توت‌ها؛ قرمزهای دوست داشتنی
توت‌ها نیروگاه مواد مغذی کم کالری هستند. به عنوان مثال؛(۷۴ گرم) زغال اخته حاوی تنها ۴۲ کالری است یا (۱۵۲ گرم) توت فرنگی حاوی کمتر از ۵۰ کالری است و ۳ گرم فیبر غذایی و همچنین ۱۵۰٪ RDI برای ویتامین C و تقریبا ۳۰٪ برای منگنز را فراهم می‌کند. همچنین تحقیقات نشان داده؛ که توت‌ها سیر کننده هستند. علاوه بر این، خوردن توت‌ها ممکن است به کاهش سطح کلسترول، کاهش فشار خون و کاهش التهاب کمک کند، که ممکن است به ویژه برای افرادی که اضافه وزن دارند مفید باشد.

میوه های هسته‌دار
میوه‌های هسته‌دار که به آن دروپه نیز گفته می‌شود، گروهی از میوه‌های فصلی هستند که بیرونی گوشتی دارند و درون آن هسته‌ است. این میوه‌های باارزش شامل هلو، شلیل، آلو، گیلاس و زردآلو می‌شوند. در واقع؛ میوه‌های هسته دار دارای GI پایین، کم کالری و غنی از مواد مغذی مانند ویتامین C و A هستند که آنها را برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند بسیار مناسب است.

به عنوان مثال، یک هلو متوسط (۱۵۰ گرم) حاوی ۵۸ کالری است، در حالی که ۱ فنجان (۱۳۰ گرم) گیلاس ۸۷ کالری دارد و دو آلو کوچک (۱۲۰ گرم) یا چهار زردآلو (۱۴۰ گرم) فقط ۶۰ کالری دارند. این میوه‌های خوشمزه در مقایسه با میان وعده‌های ناسالم مانند چیپس یا کلوچه، میوه‌های هسته‌دار گزینه‌ای سرشار از مواد مغذی و سیرکننده هستند.علاوه بر این؛ میوه‌های هسته‌دار را می‌توان به صورت تازه، خرد شده در سالاد میوه، مخلوط کردن در یک فرنی مقوی، یا حتی کبابی یا اضافه کردن به غذاهای خوش طعم مانند خورش مصرف کرد.

پرتقال شیرین و لاغر کننده
مانند همه مرکبات، پرتقال کالری کمی دارد در حالی که سرشار از ویتامین C و فیبر است. این میوه مقوی همچنین حجم بالای از معده را در بر می‌گیرد و شما را سیر می‌کند. در واقع، پرتقال چهار برابر سیر کننده‌تر از یک کروسان است. در حالی که بسیاری از مردم آب پرتقال را به جای تکه های پرتقال مصرف می‌کنند، مطالعات نشان داده‌اند که خوردن میوه های کامل به جای نوشیدن آب میوه نه تنها باعث کاهش گرسنگی و کالری دریافتی می‌شود، بلکه باعث افزایش احساس سیری هم می‌شود.بنابراین، اگر قصد کاهش وزن دارید، بهتر است به جای نوشیدن آب پرتقال، خود پرتقال را بخورید. این میوه را می‌توانید به تنهایی یا به همراه سالاد یا دسر مورد علاقه خود نوش جان کنید.

آووکادو میوه گران اما مناسب تناسب اندام
آووکادو میوه‌ای چرب و پر کالری است که در آب و هوای گرم رشد می‌کند. نصف آووکادو (۱۰۰ گرم) حاوی ۱۶۰ کالری است که آن را به یکی از پر کالری‌ترین میوه‌ها تبدیل می‌کند. همین مقدار ۲۵ درصد از RDI برای ویتامین K و ۲۰ درصد برای فولات را فراهم می‌کند. با وجود کالری و چربی بالای آن، آووکادو ممکن است باعث کاهش وزن شود. مطالعات دیگر نشان داده اند که خوردن آووکادو می تواند احساس سیری را افزایش دهد، اشتها را کاهش دهد و سطح کلسترول را بهبود بخشد. آووکادو را می‌توان به عنوان جایگزین کره یا مارگارین روی نان و نان تست استفاده کرد. همچنین می‌توانید آنها را به سالاد، اسموتی یا دیپ اضافه کنید.

حرف آخر
میوه بخش ضروری یک رژیم غذایی سالم است و به کاهش وزن کمک شایانی می‌کند. بیشتر میوه ها کالری کمی دارند در حالی که سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند که می تواند سیری شما را تقویت کند. اما این نکته را فراموش نکنید که خوردن میوه به تنهایی شما را لاغر نمی کند بلکه داشتن یک رژیم مناسب به همراه میوه می تواند راه گشای لاغری شما باشد.
مرجع : محیا نیوز
برچسب ها: کاهش وزن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها