کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مصادره فوتبال نتیجه نخواهد داد

9 آذر 1401 ساعت 13:24


گروه سیاسی: دو قطبی شدن هم تبعات مثبت و هم آثار منفی دارد، با این توضیح که اثر منفی هزینه‌هایی گزاف را تحمیل می‌کند. اما با این‌حال «دوقطبی»گیری بعضا می‌تواند ابزاری باشد برای رسیدن به اهداف، اهدافی که لزوما قرار نیست بتواند برای جامعه پیامدهای مثبتی داشته باشد.
این روزها در شرایطی که ایران دودستگی یا چنددستگی را تجربه می‌کند، جام‌جهانی فوتبال که اتفاقا در همسایگی ما در حال برگزاری است، به‌عنوان ابزار عموم کشورهای فعال در صحنه روابط بین‌الملل، به کار گرفته شده است.
اما در ایران گروهی تیم‌ملی را نماینده مردم معترض می‌دانند و به‌همین دلیل وقتی در بازی با انگلیس، بازیکنان از خواندن سرود ملی امتناع کردند، مسرور شده و این موضوع را پیروزی خود قلمداد می‌کردند. از طرفی طیفی که با حاکمیت همراه و همخوان است، بعد از پیروزی شگفت‌انگیز برابر ولز، این نتیجه را دستاوردی برای نظام خواندند. البته در این بین ملی‌پوشان سعی‌شان را به کار می‌گیرند تا با تمرکز بر روی فوتبال، با نتیجه‌ای درخشان قطر را ترک کنند. مساله مهم این است؛ فوتبال که پدیده‌ای همه‌گیر است‌ و به جز خوشحالی و حس افتخار وظیفه‌ دیگری ندارد، این‌روزها به ابزاری برای سیاسیون و اصحاب قدرت تبدیل شده است.
داریوش قنبری نماینده ادوار مجلس در این‌باره به روزنامه مستقل می‌گوید: فوتبال در جهان‌امروز نه فقط یک رشته ورزشی،‌ بلکه حتی می‌توان گفت، همه‌گیرترین پدیده است. به‌همین دلیل در همه کشورها به فوتبال نگاهی جدی انداخته می‌شود. در ایران هم همزمانی برگزاری جام‌جهانی با اعتراض‌های مردمی فضایی عجیب را به‌وجود آورده است. به‌طوریکه سرود نخواندن ملی‌پوشان از طرفی موجی از شادی را میان معترضان موجب شد و از جهت دیگر حتی نماینده‌های مجلس در واکنشی اعتراضی آن‌ها را تهدید به کنار گذاشتن کردند.  با این حال ملی‌پوشان با وجود اینکه در اعتراضات تحرکاتی داشتند، در قطر ترجیح‌شان تمرکز روی فوتبال است تا معلوم شود، تلاش‌ها برای مصادره فوتبال نتیجه نخواهد داد.
 


کد مطلب: 372461

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/372461/مصادره-فوتبال-نتیجه-نخواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir